Gå til innhold
  • Bli medlem

Tufte boxer


rune.as

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke det samme kanskje, men jeg kjøpte meg noen nye håndklær på Kid i forrige uke. Bomull og bambus - omtrent som å tørke seg med kattunger  :thumbsup:

Vasket ett av dem forrige dagen og hang det til tørk ute i sola. Etter tørking stinket det brent plast eller noe lignende kjemisk av det. Lukten var borte igjen omtrent 24 timer etterpå. Kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært bambusen som forårsaket denne lukta for jeg har aldri opplevd tilsvarende med rene bomullshåndklær ei heller de andre klærne som hang på samme stativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at bambusboxere lukter adskillig mindre enn bomull og syntetiske. Jeg har brukt både Tufte og andre, så jeg kan delvis bekrefte det. Men jeg har jo ikke gått 14 dager i hver og så sammenlignet. Btw så er Tufte veldig små i størrelsen. Bruker normalt medium eller large, men gjorde et bomkjøp på medium Tufte og måtte opp til XL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men hvilke kvalifikasjoner har disse idrettskjendisene for å lage klær?  Det eneste de har er navnet sitt, og en produsent, kanskje useriøs også, som vil utnytte det for alt det er verd. 

 

Også jeg har et navn, skjønt jeg tror ingen ville kjøpe Torø boxer, selv om de kan ha en bedre kvalitet enn andres. 

 

Det blir som et TV team stod på gaten og ville selge flaskevann fra springen.  Ingen ville kjøpe, skjønt dette produktet kunne dokumentere bedre kvalitet enn flere kjente merker.  Etter min mening er dette en ny variant av "Keiserens nye klær".  Verden vil bedras, særlig hvis prisen er høy.

 

Nei, jeg holder meg til Dovre, Devold og de andre jeg vet jeg kan stole på, og som jeg kan kontakte om noe er galt.

--------------------

 

Til slutt en ting som jeg har ledd av mange ganger og som er tatt helt ut av sammenhengen.

 

I 1956 var jeg på landsleir på Voss, 14 år gammel.  Der var det også speidere fra andre land, som vi byttet merker med.  Etter en stund slapp vi opp for speidermerker, men vi visste råd, selv om det ikke var så pent. 

Vi hadde undertøy fra Krone, og deres emblem var nettopp en krone.  Og merket så riktig så flott ut.  Vi sprettet det pent av underskjorta, og det gikk mange engelskspråklige speidere rundt med ny ervervet merker på skjorta, mens jeg kunne sy på et originalt speidermerke som det stod Girl Guide på, mens på deres stod det en vaskeanvisning.   Fy, fy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer på tur!

Har jeg brukt EN gang, etter de sårene jeg hadde i lysken etter en 6 mil gange, vil jeg ikke ha flere ganger!

Så da har jeg brukt truser av merinoull. Da har jeg sluppet unna alt av gnagsår i lysken...

 

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer på tur er da gulle godt, men jeg ser helst at de er av Merinoull B)  Kanskje det var materialet i boxeren, og ikke boxeren i seg selv som var problemet? For hvis jeg forstår deg rett her så sammenligner du boxer i ett, eller annet materiale(bomull?) med truser i Merinoull? For øvrig så har jeg grei erfaring med syntetiske boxere i diverse varianter og, men de lukter grevling etter ett par dager, så derfor foretrekker jeg merinoull til turbruk.

 

Mer on-topic: Jeg har ingen erfaring med underbukser i bambus, men jeg har ganske mange skjorter i diverse blandinger der bambus inngår. Og jeg er ikke i tvil om at de er overlegne ren bomull og syntet når det kommer til lukt. På høyde med ull er de dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være materiale som var galt. Har ikke turt å bruke boxer etter den opplevelsen... Men boxeren var av bomull. De siste milene kappet jeg boxeren av med kniv, og gikk uten noe under fjell buksa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man burde spesifisere om det er snakk faktiske boxere (brukt i USA fra 1920-) eller hybriden boxer-brief som kom på slutten av 80-tallet, som dominerer det norske markedet i dag og i høy grad har erstattet den tradisjonelle trusen (brief).

 

Jeg synder selv og kaller boxer-brief for boxer :frantics:  

Bruker Devold boxer-brief i merino selv. Veldig nice så jeg slipper å fryse på min moped også :D

 

[Edit 16/7-14] Lagt til illustrasjoner

 

Brief/ truse

Calvin-Klein-365-Underwear-White-Yellow-

 

Tradisjonell boxer shorts

130FE522.jpg

 

Boxer-brief eller det de fleste nordmenn kaller boxer

Champion-Mens-Performance-Stretch-Long-B

Endret av 7homas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybriden det er snakk om for min del :D  Har aldri tenkt over forskjellen, men den originale boxeren kan nok gi gnagsår både her og der, uavhengig av materiale :blink:  Når det gjelder bomullsunderbukser på tur så er min erfaring at de kan gi problemer uansett fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt ei langhelg på fjellet i en bambusboxer. Knallbra! Bedre fukttransport enn ull, og man får en god følelse av at boxeren (brief-type) er tørr og myk mot huden, selv om jeg svettet mye. Så gjenstår å se hvordan de er på slitestyrke. Synes de allerede kjennes litt slakkere rundt lårene.

 

Vet ikke hvordan de vil fungere i kulde. Skal prøves til vinteren.

 

Redigert:

Lukten var helt fin. Men så pleier jo jeg å passe på å tørke meg i rævva når jeg har vært på dass. Litt sær sånn, kanskje..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm… Jeg har brukt både ull, bomull og bambus på tur, men det har faktisk aldri slått meg å lukte på trusen verken underveis eller etterpå. Får begynne å gjøre det kanskje, så vi får avklart dette her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bynje Super Thermo Hipster med windcover, er en normal truse med det anner-kjente Super Thermo materiale og en vindstopper foran skrittet.

Denne har jeg brukt med gode resultater. Har hvert behagelig å ha på, men bambus har jeg ikke prøvd som undertøy enda. Kan jo være noe å prøve...

Har gensere og t skjorter i materialet og de har fungert fint.

 

Den jeg fikk problemer med var en original boxser i bomull, noe jeg ALDRI drar på tur med igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har nå også prøvd Tufte boxerne. Førsteinntrykket er positivt. Behagelige å ha på seg og god passform, selv etter flere vask.

I forhold til bruk på tur, så synes jeg de er som alle andre boxere. Svetter en mye, så blir boxerne klamme og gnagsårtendenser kommer fort. Dog tørker de fort igjen. Ved bruk over flere dager på tur, merkes ingen spesielle problemer vedrørende lukt.

I forhold til boxere i bommull eller syntetmaterialer er valget enkelt, ville gått for Tufte boxerne. Evt andre produsenter av bambusundertøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til bruk på tur, så synes jeg de er som alle andre boxere. Svetter en mye, så blir boxerne klamme og gnagsårtendenser kommer fort. Dog tørker de fort igjen. Ved bruk over flere dager på tur, merkes ingen spesielle problemer vedrørende lukt.

I forhold til boxere i bommull eller syntetmaterialer er valget enkelt, ville gått for Tufte boxerne. Evt andre produsenter av bambusundertøy. 

 

På en av mine katastrofale USA turer ankom jeg Miami 2,5 dager for sent fra Gardermoen og bagasjen kom 8 dager etter det igjen - kvelden før morgenen vi skulle fly hjem igjen....

 

Uansett, ved ankomst Miami lørdag ved 12-13 tida lokal tid hadde vi gått i samme klær siden natt til torsdag lokal tid Oslo og var klare for å skifte litt brennkvikt. Det hjalp ikke at det var -18 på Gardermoen og +25 i Miami. Dro innom en Nordstroms departementstore (første vi så) og fant det jeg skulle ha, bl.a en 2-pk med Nordstroms boxer-briefs. Disse er sikkert laget av barn i et lavkostland, hvilket er beklagelig, men den litt slappe passformen er perfekt for gåing/ jogging og andre aktiviteter hvor du kan slenge den i skittentøyet på kvelden fordi den er 95% bommull eller noe sånt.

 

Nordstom boxeren har lengre ben enn det som er normalt på de boxer briefs vi finner i butikken her og den sitter ikke så stramt rundt lårene. Resultatet er at den ikke rir opp mot juvelene mens du går og lårene har aldri hud-mot-hud kontakt. Skal jeg være ærlig tror jeg dét, fremfor materialene de er laget av, er avgjørende om man får gnagsår eller ei. Jeg vokter Nordstroms'ene med livet og betaler gladelig 20.000 for et ny 2-pack....om flybiletter, leiebil og hotell inngår, vel å merke :D

 

EDIT: Har identisk erfaring med Devold ullbokser som er veldig slapp i fisken, men og derfor forhindrer gnagsår

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.