Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og flått


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Vi er ikke mye plaget med flått der jeg bor, men i går kravlet en jævel fra hunden min og over på meg. Heldigvis, kan man vel si, at den tok veien over på meg ellerså hadde jeg ikke oppdaget den. Hunden min har veldig tett pels så flåtten kan kose seg på han lenge før man oppdager den. Ga den forrige hunden min frontline, men syns ikke det hadde noen effekt. Men da var det heller ikke så mye flått så så lenge vi holdt oss i skogene hjemme eller på fjellet så var det ikke noe problem. Hunden jeg har nå elsker å bade, og når det er så varmt som nå har jeg ikke lyst til å nekte han det. De fleste flåttmidler mister vel endel effekt hvis hunden bader? Har hørt det har kommet en pille som gjør at flåtten dør når den biter seg fast. Noen som har erfaring med dette? Hva skjer i såfall? Slipper den taket når den dør eller blir den hengende i huden? Funker disse pillene?

 

Hva bruker dere for å forebygge flått? Og hvilke erfaringer har dere med de midlene dere bruker/har brukt? Mistet en hund for et halvt år siden (ikke pga fått) og er livredd for at min nye sjarmør skal bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Vi bor i Arendal og her er det MYE flått.

 

Vi har brukt Exspot og det har fungert veldig bra. 

 

Vi behandler hunden vår fra mai til september. Og for oss fungerer det supert.

 

Snakk med dyrlegen og hør hva han/hun anbefaler. Du må uansett ha resept (mm du kjøper i sverige)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg har ikke merket flott på mine hunder, etter skogsturer lokalt her i Lier. Og sjelden hjemme på min eiendom, hvor jeg har noen mål tomt som sjelden blir slått. Der er det en del laaangt grass, de største som trær. :) Jeg har oftest fått flott på dem, når jeg har med hundene der det er fuktig grass, som myrområder, eller langs vann her i området. Men det har aldri vært et stort problem på mine tidligere KV hunder, eller den eldre SV jeg har nå. Enkelte år ingen flott, andre 1 - ca 5 stk.

På kanoturer i områder som Femunden, Fjorda, o.l., kan jeg ikke huske at jeg har hatt flott på dem.

For et "par" år siden kjøpte et middel (mygg/knott) for meg selv, som jeg har brukt litt på min SV, når vi har vært i utsatte områder. Og da har det i alle fall, ikke vært noe flott på han. Men jeg har merket at middlet virker brukbart på noe type mygg, på en del knott og skal fungere mot flott. Det heter for Myggolf Myggmelk. Så sist jeg var på apoteket, at samme produsent hadde en ny type, spessielt beregnet for flott. TS - jeg ser du setter et spørsmålstegn, om slike midler blir vasket bort ved bading. Jeg tror ikke det, da konsistensen virker som olje. Men, jeg er ikke sikker. Og det går jo ann å påføre mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at flåtten vi dro med oss hjem fra tur i går ble "hentet" ved et lite myrvann i skogen der vi bor som hunden min elsker å plaske uti. Han går for det meste i bånd på denne tiden så han har ikke vært uti der på en stund. Men i går fikk han gå litt løs og da var det rett uti.

Myggmidler som vi bruker, som f.eks Myggolf kan man jo påføre flere ganger, men spot-on midler som er beregnet mot flått på hunder kan man jo ikke bare pøse på med. Når vi er på fjellet er det jo greit, der er det ikke flått (tror jeg, og om det er det så ikke fortell meg det). Men nå skal vi på sporkurs om 3 uker, på grensa til Sverige, ved Charlottenberg og der tror jeg det kan være litt flått. Må til vet å få ormepille dagen før vi drar, men har ikke lyst til å gi denne pilla mot flått dagen før en langhelg hvor jeg trenger en hund i topp stand, da kan man jo banne på at han får noen bivirkninger. Når jeg tenker meg om har vi egentlig ikke tid til noen bivirkninger før flåttsesongen er over. Jeg får høre med vet. hva hun mener, ellerså får jeg prøve noen vanlige myggmidler. Kom over en spray som heter Centaura, den er visst beregnet på hunder, hester og folk. Kanskje jeg skal prøve den. Tror ikke flått er et veldig stort problem her. Altså, er det ikke et stort problem i Lier så kan det jo ikke være det på Geithus heller ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som har reagert på at det er mindre flott enn normalt i år? Er fra Sørlandet og er "godt" vandt. Ifjor sommer kunne jeg plukke 30-40 flott på bikkja (kravlende), etter en dagstur i skogen. I år er det 3-5 stk etter samme turen. Har ikke funnet mange som har sittet fast heller, på tross av flere båt/øy turer..

TS. Hvis du er nervøs for bivirkninger av flottmiddler, så finnes det en sånn dings som sender ut en høyfrekvent lyd, som visstnok skremmer flotten vekk. Festes i halsbånd. Jeg prøvde den for ett par år siden og funket greit en stund. Men ikke perfekt. Det negative her er at den tåler ikke vann. (Bading)

Ellers så et det jo verdt å vurdere hva som er verst. Borrelia eller en event bivirkning? Og hva er sjansen for det?

I områder med MYE flott, ville jeg beskyttet. I områder med lite flott, ville jeg heller vært litt nøye med pelsstellet etter tur på utsatte plasser og droppet hele flottmiddlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er like mye her i år som det var i fjor. Ingenting sammenlignet med sørlandet, men en er en for mye og jeg har plukket 2 som hadde satt seg og den som kravlet rundt i går. Nå tror jeg han fikk den ene i Hobøl i vinter/vår og den andre i Asker. Så da har jeg bare sett en her jeg bor, det er den ene for mye. Tror jeg har litt flått-angst :P Tar heller bivirkninger enn borrelia. Tror ikke han får noe bivirkninger av spot-on midler, men har heller ikke så god erfaring med dem. Jeg får prøve å huske å ringe veterinæren i morgen og høre hva hun mener.

 

Hunden til ei jeg trener med har sånn høyfrekvent dings, men som du sier @Fenriken den tåler ikke vann. Har hørt så mye forskjellig om spot-on og halsbånd også, noen mener halsbånd tåler vann mens spot-on ikke gjør det og andre mener det stikk motsatte. Jeg er mer nervøs for borellia enn bivirkninger, passer bare fryktelig dårlig med bivirkninger nå. Nøye med pelsstellet er lettere sagt enn gjort når man har en overpelsa Lapsk vallhund som nekter å miste valpepelsen :P De som ev setter seg i ansiktet ser jeg fort, men jeg plukket en som må ha vært der en uke som satt på brystet. Det er nermest umulig å kjenne om det har satt seg en. Men sånn rett etter tur, vil det være fornuftig å dra over med karde selv om den langt ifra går ned til huden på pelsdotten? Bruker kam når jeg grer han, men den er grovtannet og tror ikke den vil dra med seg flåtten. Nå føler jeg meg som en småhysterisk hønemor. Skulle ønske man kunne bo høyt oppe på fjellet. Håper på en vinter med sprengkulde og lite snø her i lavlandet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan ikke huske å ha opplevd så mye flått tidligere år som i år her i Vestfold-Larvik. Har en mistanke om at jævelskapen har inntatt busker/trær i hagen vår også

Har på tidligere hunder brukt Expot, uten at jeg synes det har hatt veldig god effekt. Har alltid hatt hunder med mye pels/underull. Gikk over til sånn "halsbånd" (husker ikke hva det het) i fjor, ikke så veldig imponert over det heller. Sjangset på "halsbånd" i år også, tok det av en periode, og han fikk faktisk ikke flere flått da. Så konkluderte med at det har minimal effekt på min malamute.

Så for to dager siden var det å få resept på den nye tbl Bravecto. Hadde vurdert den en stund, men skeptisk til langsiktige bivirkninger på såpass nye midler. Men konkluderte med at det får bare stå til. Alternativet er vel borelia, og det kan gjøre stor skade det også.

Ca 1 døgn etter han fikk Bravecto så var de døde de flåttene jeg fant på han. Datt av bare jeg dro litt i dem. Usikker på om de vil falle av selv etterhvert, eller om må ta dem av. Men ville tro de faller av for satt vedlig løst de døde jeg fant.

1 tbl holder i 12 uker, og kan bade og kose seg uten at det demper effekten

Neste år vurderer jeg den vaksinen som har kommet mot flått til hund, med mindre den tbl nå er superbra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har bodd i flått befengt område med min gamle hund - mye flått. Men hadde god erfaring me ex-spot som er nevnt her. Olje aktig og dryppes  pelsen, men tar noen dager før ordentlig spredt i hårene. Den skal du vist ha resept på eller få i Sverige på apotek uten - markpiller er også uten resept og billigere i Sverige. 

 

Effekten av ex-spot minker nok raskere ved mye bading, men her er vel spørs om å behandle 2-3 ganger på en sommer eller 3-4 ganger. Har aldri observert noen bivirkninger på gamlehunden. Flått er noe herk å finne i pelse, men enkelt å fjerne med en selvlåsende pinsett og så huske å rotere - "skrue" den ut! Da slippe den taket med en gang.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra 3 hunder/20 sesonger:

Uten beskyttelse: ca 10 flått i pelsen hver dag (bohuslän). Brukte de første årene Expot dråper og senere Scalibor halsbånd (resept). Begge er effektive. Finner en sjelden gang flått som har festet seg. Foretrekker halsbåndet fordi det kan tas av ved bading. Har effekt gjennom hele sesongen. Koster mindre og er reseptfritt i svensk apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Expot og Scalibor, men sluttet med giftstoffene for fem år siden. Effekten vannes ut, slik som @BrumBrum skriver, og stoffene er jo uansett ikke helt bra for hunden. Begge produktene er kostbare, og må naturlig nok tilføres jevnlig for at ønsket effekt skal vedvare. Jeg opplevde å plukke flere flått på hundene selv med Expot og Scailbor. 

 

Foreslår halsband av helt naturlig ravstein! Jeg har brukt det på langhåra australsk gjeterhund og jaktcocker de siste fem årene, og ikke fått en eneste flått, selv om vi ferdes mye i terrenget både i sørnorge, trøndelag og sverige, og hundene bader jevnt. Anbefales på det sterkeste! Flåtten avskyr visstnok den lille "elektrisiteten" som oppstår i friksjonen mellom stein og pels! Fordelen er også at halsbåndet er evigvarende, med mindre hunden mister det.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Expot og Scalibor, men sluttet med giftstoffene for fem år siden. Effekten vannes ut, slik som @BrumBrum skriver, og stoffene er jo uansett ikke helt bra for hunden. Begge produktene er kostbare, og må naturlig nok tilføres jevnlig for at ønsket effekt skal vedvare. Jeg opplevde å plukke flere flått på hundene selv med Expot og Scailbor. 

 

Foreslår halsband av helt naturlig ravstein! Jeg har brukt det på langhåra australsk gjeterhund og jaktcocker de siste fem årene, og ikke fått en eneste flått, selv om vi ferdes mye i terrenget både i sørnorge, trøndelag og sverige, og hundene bader jevnt. Anbefales på det sterkeste! Flåtten avskyr visstnok den lille "elektrisiteten" som oppstår i friksjonen mellom stein og pels! Fordelen er også at halsbåndet er evigvarende, med mindre hunden mister det.  :)

Hvor får en tak i halsbånd med ravstein?

Aldri hørt om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye brukt i brukshundmiljøet over hele landet - og alle har bare gode erfaringer :) 

Jeg bestiller fra en islending som sitter i Sverige og lager etter mål. Se på flatthalsband.com  :) 

 

 

Hvor får en tak i halsbånd med ravstein?
Aldri hørt om det før.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

 

Rav halsbånd mot flått?? Fiskerne i NOrdjylland brukte sådanne før i tiden - men det var mot gikt!

Rav kan muligens ved bevegelse mot hunde ullen generere noe statisk elektrisitet.

 

Hvem vet?

 

Faktisk forholdsvis rimelige priser for rav - kanskje jeg skal kjøpe et til meg selv mot gikt?

 

Hilsen elgen

 

 

 

Hilsen Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har bodd i flått befengt område med min gamle hund - mye flått. Men hadde god erfaring me ex-spot som er nevnt her. Olje aktig og dryppes  pelsen, men tar noen dager før ordentlig spredt i hårene. Den skal du vist ha resept på eller få i Sverige på apotek uten - markpiller er også uten resept og billigere i Sverige. 

 

Markpille må tas hos veterinær og det skal stemples i passet at hunden har fått det. Mye greiere før, da man bare kunne fylle ut et egenerklæringsskjema, men tipper mange jukset med det. Så å kjøpe pilla i Sverige funker ikke lenger.

 

 

Det er veldig mye brukt i brukshundmiljøet over hele landet - og alle har bare gode erfaringer :)

Jeg bestiller fra en islending som sitter i Sverige og lager etter mål. Se på flatthalsband.com   :)

 

Dette skal jeg undersøke nærmere. Takk for tipset :) Aldri hørt om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oliver04 Sendte en mail og ble anbefalt det billigste, det er det samme som du har. Det funker ikke når pelsen er våt. Det er litt dumt, men sier seg jo selv at elektrisiteten ikke lades opp mellom våt pels og stein. Er ingen vann han får bade i der vi går til vanlig uansett. Han blir jo så møkkete av det myrvannet han er uti om jeg ikke passer på. Vi kommer ikke til å oppsøke steder med mye flått for å få testet dette, men har hørt flere si at det fungerer så jeg har troa og er veldig glad jeg slipper de tradisjonelle flåttmidlene med de bivirkninger de kan medføre. Lest om hunder som reagerer kraftig på både spot-on og halsbånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det --- mange hundeeiere her til lands - jeg skal ikke gå god for alle :) Jeg har i alle fall god erfaring med det, sammenlignet med Scalibor og Expot. Så da velger jeg rav :) 

 

 

Ta et søk på canis.no. Mange som har dårlige erfaringer med rav-halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte fungerer ett ravhalsbånd for å hindre flått på hund? Det høres veldig ut som rent tull for å være ærlig. Er det testet på noe vis? Da mener jeg ikke at noen har hatt det på hunden sin og "føler" at det fungerer, men en dobbelblindtest. 

 

Jeg skjønner det er fristende å kjøpe noe som ikke har noen bivirkninger. Spørsmålet er om det er verdt risikoen å kjøpe noe som ikke reellt sett fungerer og utsette hunden sin for smitte, eller om man skal ta bivirkninger fra flåttmiddel som har en dokumentert effekt. Bivirkninger tilsier jo ofte at det faktisk har en effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dalmispåtur Jeg prøvde både flåtthalsbånd og dråper med såkalt dokumentert effekt på den forrige hunden min, men det hjalp ikke. Selv om det ikke er noen dokumentert effekt på ravhalsbåndet så er det mange som er fornøyd med det og da må det jo ha en effekt. Det fungerer på den måten at det dannes en elektrisitet mellom steinene og pelsen som flåtten skyr. Alternativt er å gi han den pilla som kom på markedet i år, men det er så lite flått her at jeg ikke tror det er verdt ev bivirkninger. Jeg har uansett bestilt et ravhalsbånd, det skader jo ikke å prøve. Så skal jeg høre med veterinæren hva hun mener om ev annen flåttbehandling. Vil jo tro hun har en viss ide om hvordan det står til med flått i området der jeg bor. Må jo uansett dit for å få markkur.

 

Om noen har erfaringer, gode eller dårlige, med Bravecto så vil jeg gjerne høre det. Har lest så mange tilfeller hvor hunder med mye og tett pels har reagert kraftig på dråper så det frister det veldig lite å prøve. Ikke veldig begeistret for et halsbånd med gift heller. Spesielt når han leker med andre hunder ser jeg en fare for at den andre hunden kan få i seg gift fra halsbåndet. Mulig jeg er litt paranoid, men jeg vil ikke at hunden skal bli dårlig, hverken av flåttmiddel eller flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemiddlene har dokumentert effekt ja, men ikke alle får en effekt ut av det uansett. Hunder er forskjellig, det er det samme som at ikke all medisin fungerer like bra på alle personer men det har likevel en signifikant effekt. Og siden det er gift som fungerer har det også en bieffekt. Jeg deler derfor forsiktigheten med andre kjæledyr, unger og lignende. Det kommer vel til slutt en vurdering av hvor mye flått det er der man bor, og hvor flink man er til å sjekke hunden etter uteaktivitet. 

 

Spørsmålet er dermed om man skal teste ut ulike midler dersom man har bruk for det, eller gå for noe som ikke har noen slags form for dokumentasjon. At folk tror de ser en effekt det tar jeg ikke for god fisk desverre. Kjæledyrbransjen er stappet av alternativ medisin. Jeg snakker med folk som også mener de har hatt god effekt av homeopati også, og det vet jeg er tull. Samme som at jeg nok kan føle at hodepine forsvinner kjemperaskt om jeg tar en paracet. Mye av det er ren placebo, vi ser - og føler - det vi vil se. 

 

Og ja jeg har hørt om den statiske elektrisiteten. Men jeg har til gode å få høre hvorfor mild statisk elektrisitet skal virker mot flått. Dersom det var sånn burde det være en smal sak å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gratis å få ting dokumentert og jeg tror det er mange produkter som har bedre effekt enn dokumenterte produkter, men at det ikke finnes penger til å finansiere år med forskning for å få det dokumentert. Blir litt som noen piller jeg fikk på sykehuset en gang, de skulle ha en smertestillende effekt. Smertene forsvant ikke, men jeg fikk kraftig kløe og utslett på ryggen. Dette kunne ikke legen forstå siden det ikke var en av bivirkningene. Så hvorfor begynte det å klø når jeg tok de og ga seg da jeg sluttet å ta de? Bivirkningen var kanskje ikke dokumentert, men den var der fordet. Samma gjelder effekten av ting. Selv om den ikke er dokumentert så kan den fortsatt være der. Dyr er ekstremt følsomme for elektrisitet og jeg har ikke problemer med å forstå at en liten flått vil holde seg unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kanskje irrelevant om noen er enig eller ikke enig? :) Det viktigste er at du finner et flåttmiddel som fungerer for din hund og ditt bruk. Jeg plukket jevnlig flått selv om jeg brukte Scailbor og Expot. I løpet av fem år med rav har jeg ikke plukket flått, - og da er aktivitetsnivået og den geografiske spredningen akkurat den samme :) Dermed er det ikke så nøye for min del om noen ikke liker naturmidler uten dokumentert effekt ...jeg vet faktisk ikke om det er dokumentert noen steder at rav fungerer...men slik er det vel med naturmidler, plantemedisin, osv.... det er vel like mye viten basert på effekt over tid? :) 

 

Happy flått! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.