Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå Mammut Light Pump Mat og vil oppgradere, har sett mye på Exped DownMat 9 LW og tror det er den jeg vil like best, MEN når en venn av meg hadde  Exped så kom det ut masse dun fra liggeunderlaget og tok lang tid og tømme det. er dette problemet fikset?

Og vil jeg merke forskjell på det jeg har nå framfor Exped?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Mammut Light Pump Mat og Exped SynMat 9 LW, altså den med syntetisk fyll.

Exped Synmat er litt tyngre, men bedre å ligge på og den innebygde pumpen fungerer bedre, det er også varmere en Mammut'en, hvilket av liggeunderlagene det tar lengst tid å tømme for luft er jeg usikker på, men det tar ihvertfall ikke særlig lang tid på noen av de. Det er mulig det er litt forskjell på de syntetiske og dun mattene her, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mammut Light Pump Mat og Exped SynMat 9 LW, altså den med syntetisk fyll.

Exped Synmat er litt tyngre, men bedre å ligge på og den innebygde pumpen fungerer bedre, det er også varmere en Mammut'en, hvilket av liggeunderlagene det tar lengst tid å tømme for luft er jeg usikker på, men det tar ihvertfall ikke særlig lang tid på noen av de. Det er mulig det er litt forskjell på de syntetiske og dun mattene her, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Kan man bruke samme stol sett til Exped SynMat 9 LW? og har du brukt ditt på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå Mammut Light Pump Mat og vil oppgradere, har sett mye på Exped DownMat 9 LW og tror det er den jeg vil like best, MEN når en venn av meg hadde  Exped så kom det ut masse dun fra liggeunderlaget og tok lang tid og tømme det. er dette problemet fikset?

Og vil jeg merke forskjell på det jeg har nå framfor Exped?

Jeg opplever at ett og annet dun kommer ut fra tid til annen på mitt downmat 9, men det er ikke noe særlige mengder det er snakk om.

Jeg synes ikke det tar så lang tid å tømme underlaget, men det har vel mer med personlige preferanser å gjøre. Men man må bruke en del krefter skal man få underlaget inn i posen som følger med. Øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at ett og annet dun kommer ut fra tid til annen på mitt downmat 9, men det er ikke noe særlige mengder det er snakk om.

Jeg synes ikke det tar så lang tid å tømme underlaget, men det har vel mer med personlige preferanser å gjøre. Men man må bruke en del krefter skal man få underlaget inn i posen som følger med. Øvelse gjør mester :)

Det min kompis hadde kom det ut en halv gås vær gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe stolsett, da det er uaktuelt for min del.
Jeg har ikke fått prøvd mitt Exped på vinteren enda fordi jeg akkurat kjøpte det, men det var under null på Glitterheim når jeg prøvde det og jeg låg varmt og godt. :-) 

Kan man bruke samme stol sett til Exped SynMat 9 LW? og har du brukt ditt på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stig Erik Olsen jeg ville tipset han kompisen din om at Exped hadde en feil med de første seriene de lagde av DownMat. Se tråden http://www.fjellforum.no/topic/24254-exped-downmat-er-det-verdt-prisen/?hl=exped+downmat

Jeg fikk nytt liggeunderlag tilsendt den gangen - de skal IKKE lekke dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Exped any day!

Har hatt Synmat 7 siden 2008, kjøpte det før en Kilimanjaro tur. Valgte Synmat fremfor Downmat fordi jeg egentlig ikke trodde det ville overleve turen.. Jeg tok feil...har hatt 10+ netter på det årlig siden.

Før det var gått 2år hadde alle mine turvenner Downmat. Ingen av disse slipper ut dun.

Downmat er litt vanskeligere å rulle sammen enn Synmat.

Opplever at den innebygde pumpen fungerer bra med rett teknikk (hendene på merkene)

Jeg ruller første ut underlaget, så lar jeg det ligge litt før jeg pumper luft i det, eventuelt pumper jeg litt først og så lar det ligge until bedtime.

Har kjøpt Synmat UL med pumpebag for lette turer, men har ikke prøvd pumpebagen enda.

Til et eldre Syn/Down må adapter brukes for å bruke pumpebag pga ventilstørrelse, men det går delvis uten ved å pumpe gjennom utblåsingsventilen som er samme størrelse, men da må det etterfylkes luft med den innebygde pumpen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Exped any day!

Har hatt Synmat 7 siden 2008, kjøpte det før en Kilimanjaro tur. Valgte Synmat fremfor Downmat fordi jeg egentlig ikke trodde det ville overleve turen.. Jeg tok feil...har hatt 10+ netter på det årlig siden.

Opplever at den innebygde pumpen fungerer bra med rett teknikk (hendene på merkene)

Har også en synmat7 pump og ett tips er å pumpe det opp rett etter man kommer fram til overnattingstedet og er varm i kroppen.......det er ganske kaldt å bruke den innebygde pumpen med bare hender i -15C :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synmat 7 har jeg god erfaring med sommer og vinter. Om vinteren har jeg et tynt underlag i bunn. Med litt trening pakker man den fort sammen men det tar mer tid enn de uten luft av naturlige årsaker. Pumpe den opp i —15 er litt slit om man er kald på fingrene. Har man en tynn brødpose så kan man pumpe med vottene på det tetter hullet greit nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Downmat 9 DLX som den het den gang jeg kjøpte, er den som heter LW i dag.

Nå har det vel vært endret litt på ventiler på disse. Mitt har en skruventil i hjørnene i ene enden. Pumpes med underlaget. Jeg har ikke sett noe dun som har kommet ut.

Om det tar lang tid å tømme, ikke med begge ventiler åpne.

Har hatt et Synmat Ul7 M et par år som har fungert fint, men litt lite til meg. Fantes ikke i stor versjon da det kom. Men ikke vært noe feil og har ikke punktert selv om bikkja stadig vekk tråkker på den. Solgte det og skaffet Synmat Ul7 LW, akkurat tilbake fra noen dager i marka på det nye nå. Digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes schnozzel man kan koble til en stor pakksekk, og da blir underlaget blåst opp på ett minutt. På gamle underlag kreves en flatvalve adapter som kobling mellom schnozzel og underlag. Iaf - denne er genial!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tilbake fra ridetur og lavvo-liv - og har sovet som en dronning på Synmat UL9 LW.  Lurer jo litt på hvorfor de ikke lager MW siden mange damer gjerne vil ha bredden men ikke trenger lengden.. Uansett den beste investeringen jeg har gjort siden jeg kjøpte norrønasekken på 90tallet en gang:-) Stiv og støl i kroppen etter lange dager til hest men våknet uten antydninger til vondt - og kunne også snu meg om natten uten følelsen av å trille av;.).  Fant ut at "skøytetak"/skli bein utover på underlaget var god måte å få ut siste lufta før pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tilbake fra ridetur og lavvo-liv - og har sovet som en dronning på Synmat UL9 LW.  Lurer jo litt på hvorfor de ikke lager MW siden mange damer gjerne vil ha bredden men ikke trenger lengden..

Løsningen for å få det kortere og breiere er jo åpenbar - det er bare å legge det på tvers :thumbsup::D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tilbake fra ridetur og lavvo-liv - og har sovet som en dronning på Synmat UL9 LW.  Lurer jo litt på hvorfor de ikke lager MW siden mange damer gjerne vil ha bredden men ikke trenger lengden.. Uansett den beste investeringen jeg har gjort siden jeg kjøpte norrønasekken på 90tallet en gang:-) Stiv og støl i kroppen etter lange dager til hest men våknet uten antydninger til vondt - og kunne også snu meg om natten uten følelsen av å trille av;.).  Fant ut at "skøytetak"/skli bein utover på underlaget var god måte å få ut siste lufta før pakking.

 

De lager MW men kun på 7 versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.