Gå til innhold
  • Bli medlem

lurer på om dette passer bra sammen?


Stefan Stangvik

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg aner ikke noe om den snella, men ei stang som ikke kan kaste sluker under 10 gram er alt for stiv til fjellfiske etter min mening. 9 fot er bra lengde. Jeg ville gått for 3-15 g, men en del foretrekker stenger som tar litt større sluk, gjerne 5-25 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er ingen superekspert på utstyr, sier jeg meg enig med Lompa her.

 

Velg heller en av de mere egnede stengene i serien. Nå forutsetter jeg at dette ikke skal brukes til oter og/eller elvefiske primært.

 

 Exage BX STC minitele 270L      367270      3-14g      9'      38cm      145g
 Exage BX STC minitele 270ML      367272      7-21g      9'      38cm      154g
 

Det samme med snellene:

 

Avocet Gold IV 500 FD      100/0,20     206g     5,4:1
Avocet Gold IV 1000 FD      130/0,20     220g     5,4:1
Avocet Gold IV 2000 FD      130/0,23     269g     5,4:1
Avocet Gold IV 4000 FD     180/0,30     308g     5,2:1
 

Anbefaler heller 1000FD ved bruk av monofilament.

 

Dette er hentet fra skittfiske.no og jeg vurderer kun ut ifra spesifikasjonene. Et godt/bedre alternativ til teleskopstang vil være en 4-delt, men teleskopstengene skal generelt blitt bedre de senere åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvann kan ofte være meget dype. Sammen med hurtig fiske kan det da være greit med litt tunge sluker (18-25g). Og på fjellvann, der det ikke er noe trær og buskas til hindring, ville jeg gått for 10' minimum. passe snellestørrelse vil jeg si er 2000/2500.

Ellers vil jeg si meg enig i at man godt kan unngå teleskop stenger.

hei, hvilken stang (teleskop) og snelle ville du ha kjøpt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg antar du baserer deg på én stang til turen? Selv lettvekststenger kan du dra inn stor ørret på såfram du ikke har altfor tynn sene. Ville aldri satset kun på hesjestaur, jeg iallfall. Kjedelig er de å fiske med også. Jeg bruker min 9' 10-30 g kun til dorging og elv nå. En 10' vil kanskje endre bruken noe.

Ta en prat med folka på fks. skittfiske.no og hør deres mening. Bor du i Oslo/omegn er det ikke dumt å ta en tur til Torshov Sport heller + flere andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for info. Vet noen hvor stor fisk(kg) den stanga tåler?

SÅ sant du ikke løfter fisken med stanga (som er noe av det dummeste jeg ser..) så kan du ta diger fisk med tynn redskap. Jeg bruker ei stang med kastevekt 3-15 g, og har tatt fisk på over fem kg med den. En firedelt stang tåler mer enn en teleskop. De er også bedre å kjøre fisk med.

 

Generelt vil jeg si at dess stivere stang man kjøper, dess dyrere snelle trenger man..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, så en stang på 3-15g tåler fisk på 5-7 kg? :) åssa tenker jeg at 15g sluk kan bli litt lite noen ganger på jupt vann?

 

Ja den tåler fisk på 5-7 kg men dersom du skal pilke torsk så vel du ei anna stang. Kvifor skal du fiske så djupt, hugs at det meste av ferskvannsfisk går i grunt og dei fleste vatn er grunne. I motsetning til i sjøen er djupne i innsjøen svært lite produktivt og fisken har sitt næringssøk i overflata eller langs strandsona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, så en stang på 3-15g tåler fisk på 5-7 kg? :) åssa tenker jeg at 15g sluk kan bli litt lite noen ganger på jupt vann?

En 15 grams sluk er ikke bare en 15 grams sluk.. Noen, som stingsilda, synker mer enn fort nok til å fiske i de dypeste vannene. De har også svært liten luftmotstand. Det er helt marginalt hvor mye raskere en 25 g sluk synker og hvor mye lenger den kaster. Og som josteink skriver, hvor ofte fisker man dypt i fjellvann?

 

Husk også at ei tynnere stang kaster de små lette spinnerne lenger enn ei stivere stang klarer. Jeg fisker ofte med mark i elv. Da trer jeg et par mark på kroken, og vil helst unngå å bruke splitthagl for å få marken til å gå naturlig med strømmen. Dess stivere stang, dess kortere vil man kaste med så lett agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.