Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt. Hilleberg Enan


RuneH

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er sjølvsagt individuelt kva ein foretrekk, og det er derfor det er så mange ulike teltmodellar på marknaden. For å spare vekt, er det betre med enkle løysingar enn for tynn duk. Enan har allereie ein duk som er godt under kva eg ville vera komfortabel med. Og det er betre med for god lufting enn for dårleg lufting. Moglegheit for å stenge for myggnettingen i innerteltdør er det siste eg ville savne i eit lettvektstelt. Og denne tråden viser jo at ventilane i ytterteltsendane kan stengast.

Sjølv ligg eg i sovepose om natta, og trekk er aldri noko problem. Eg har opplevd ein gong at vinden har gjort at eg syntest det vart for kaldt i soveposen, men då var det ca -20°C og eg låg under åpen himmel. Sjølv om det ikkje var mykje vind, var vinden langt kraftigare enn eg nokonsinne har opplevd _inne_ i eit telt, sjølv med alle ventilar vidåpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt individuelt kva ein foretrekk, og det er derfor det er så mange ulike teltmodellar på marknaden. For å spare vekt, er det betre med enkle løysingar enn for tynn duk. Enan har allereie ein duk som er godt under kva eg ville vera komfortabel med. Og det er betre med for god lufting enn for dårleg lufting. Moglegheit for å stenge for myggnettingen i innerteltdør er det siste eg ville savne i eit lettvektstelt. Og denne tråden viser jo at ventilane i ytterteltsendane kan stengast.

Sjølv ligg eg i sovepose om natta, og trekk er aldri noko problem. Eg har opplevd ein gong at vinden har gjort at eg syntest det vart for kaldt i soveposen, men då var det ca -20°C og eg låg under åpen himmel. Sjølv om det ikkje var mykje vind, var vinden langt kraftigare enn eg nokonsinne har opplevd _inne_ i eit telt, sjølv med alle ventilar vidåpne.

 

Ligger du i vinterpose hele året - godt igjensnøret rundt halsen? Jeg merker selv når det blir kald vind/trekk langs bakken når jeg ligger i sommerpose i mitt Unna uten innertelt (som i gapahuk omtrent da). Ligger man med armene inni posen og snøret i halsen, og uten å bevege seg i løpet av natten, er det selvsagt mindre risko for at man skal kjenne trekk. Ekstra lakenpose og/eller yttertrekk hjelper selvsagt også, jo flere barriærer jo bedre.  Og det er jo det et helt innertelt virker som, en barriære som gjør at du får et mikroklima inni teltet. Det får du sikker med en Enan sin "åpne dør" også, men sikkert en grad eller mer lavere enn om døra var i hel duk, og mer merkbart jo mere vind osv.

 

Poenget mitt er at om du ligger i et telt med bare netting/mesh i dør/vegg, eller ligger du under en tarp uten vegger og gulv, må du regne med å bære litt mer pose med deg for å holde samme komfort (mikroklima i posen) som du ville ha fått med en telt med hel innerduk/uten åpen dør. Eventuelt "kompensere" på andre måter, med yttertrekk, lakenpose osv. (Som når Petra Hilleberg viser frem deres nye en-manns tarp (tarp 5) og gjerne vil selge oss deres Bivanorak for bruk som en ekstra barriære ("windstopper")  rundt soveposen i samme slengen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ligger du i vinterpose hele året - godt igjensnøret rundt halsen?

Nei. Eg brukar sovepose tilpassa forholda. dvs 3 ulike soveposar for ulike årstider.

Poenget mitt er at om du ligger i et telt med bare netting/mesh i dør/vegg, eller ligger du under en tarp uten vegger og gulv, må du regne med å bære litt mer pose med deg for å holde samme komfort (mikroklima i posen) som du ville ha fått med en telt med hel innerduk/uten åpen dør.

Poenget mitt er at eg har god lufting i innerteltet uansett, for å få minst mogleg kondens i innerteltet.

For å spare vekt, og det er vel hovedhensikta med det teltet som vert diskutert her, er det mest vekteffektiv å stoppe varmetapet nærast kroppen. Så med same totalvekt, har ein det varmare i soveposen om ein heller legg vekta i soveposeisolasjon enn i glidelås og ein klaff over myggnettingen. Soveposeisolasjon er også langt betre isolasjon pr vekteining enn glidelås. Dersom ein derimot droppar myggnettingen og bare har tett stoff, vert saken ein annan, men eit slik telt vil i alle fall ikkje eg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at eg har god lufting i innerteltet uansett, for å få minst mogleg kondens i innerteltet.

For å spare vekt, og det er vel hovedhensikta med det teltet som vert diskutert her, er det mest vekteffektiv å stoppe varmetapet nærast kroppen. Så med same totalvekt, har ein det varmare i soveposen om ein heller legg vekta i soveposeisolasjon enn i glidelås og ein klaff over myggnettingen. Soveposeisolasjon er også langt betre isolasjon pr vekteining enn glidelås. Dersom ein derimot droppar myggnettingen og bare har tett stoff, vert saken ein annan, men eit slik telt vil i alle fall ikkje eg ha.

Ser det poenget ditt. Men for å spissformulere litt blir det et spørsmål om hva man fortrekker om man skulle bli liggende værfast: Å bli liggende værfast i en sovepose eller værefast i et telt. Skjønt litt temp under stuetempen hjemme tåler nok de fleste av oss "i oppholdsrommet", ellers ville vi jo bodd på hotell, ikke i telt. Et telt for "milslukere" dette da kan man si, der lavest mulig vekt "veier tungt" i vurderingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enan er "svinhett" og myggnettingen er ganske tett så min problemstilling er heller det motsatte. Heldigvis kan du åpne hele døren til innerteltet da ytterteltet er myggsikkert.

I tillegg er innertelt-åpningen plassert sidelengs og ventilene er plassert i endene så evt. trekk slår ikke inn mot åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enan er "svinhett" og myggnettingen er ganske tett så min problemstilling er heller det motsatte. Heldigvis kan du åpne hele døren til innerteltet da ytterteltet er myggsikkert.

I tillegg er innertelt-åpningen plassert sidelengs og ventilene er plassert i endene så evt. trekk slår ikke inn mot åpningen.

 

Takk, dette var greit å høre, "svinhett" og tett, ikke kaldt og trekkfult altså.   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var greit å høre, "svinhett" og tett, ikke kaldt og trekkfult altså.   :)

Jeg har kun brukt det i noen få plussgrader og svak vind og da synest jeg det ble litt varmt, men fungerte greit når jeg tok ned døren. Nå skal det sies at jeg liker at det er kjølig rundt meg når jeg ligger i en varm sovepose ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det poenget ditt. Men for å spissformulere litt blir det et spørsmål om hva man fortrekker om man skulle bli liggende værfast: Å bli liggende værfast i en sovepose eller værefast i et telt. Skjønt litt temp under stuetempen hjemme tåler nok de fleste av oss "i oppholdsrommet", ellers ville vi jo bodd på hotell, ikke i telt. Et telt for "milslukere" dette da kan man si, der lavest mulig vekt "veier tungt" i vurderingen. 

Det er ingen spissformulering. Eg håpar og trur at dei fleste vel telt etter kva dei sjølv foretrekk. Det er mange nok av modellar å velge mellom.

Det kan virke som me brukar telt på veldig ulike måtar, og det er ingenting gale med det. Eg har aldri ligge værfast på barmark, og eg har ikkje tenkt å gjera det. Eg planlegg ikkje sumarutstyr for værfaste. Eg planlegg for å kunne gå vidare uansett forhold. Vintertid er derimot værfaste meir vanleg, men dette er ikkje eit vintertelt, i alle fall ikkje etter mine krav til eit vintertelt.

Detta er heilt klart eit telt som har styrken sin i sekken, men som likevel skal gje brukbart ly for natta, i likheit med alle andre lettvektstelt. Og for å halde vekta nede, må det gjerast valg frå produsenten si side, ein kan ikkje få like fleksible løysingar som på tyngre telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei værfast i betydningen "innesnødd"  tenkte jeg ikke på, mer at det plaskregner og blåser såpass i sommerfjellet at man velger å ligge i ro en dag eller to. Liker formuleringen om at det er telt som har "styrken sin i sekken, men som likevel skal gje brukbart ly for natta". Teltet er vel ellers såpass lite, et "krypinn", at det heller ikke er beregnet på så mye annet enn brukbart ly for natta. Så får jeg heller for min del fortsatt tenke at det hadde vært greit med full duk i døra, akkurat som at andre kanskje skulle ønske at det var 5cm mer sittehøyde eller 10cm mer liggelengde. Det er hva det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Den 4.11.2015 at 15.42, raster skrev:

Skal ut og prøve mitt nyinnkjøpte (4500)http://www.fjellforum.no/uploads/emoticons/default_icon_mad.gif Enan til helgen. Gleder meg som en unge på julaften. Har hatt trekkfulle mesh telt før så er spent. Viser det seg å blåse inn døra så tenker jeg å montere ekstra natursilke dør utenpå med borrelås;quickfix..

Hva ble dommen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom denne tråden som avveksling til julefeiring, og deler gjerne mine erfaringer med Enan.

Vi gikk deler av Kungsleden i sommer, så dette blir subjektive erfaringer utfra hva jeg vektla til denne turen. Jeg hadde ønske om et telt med lav vekt. I forkant har jeg testet lettvektstelt fra MSR, Big Agnes og Helsport uten at jeg har kjent meg like hjemme som i mitt Hilleberg Nallo 2 GT. Med en gang jeg slo opp teltet i hagen så kjente jeg igjen følelsen med Nallo. Dette var et telt jeg hadde troen på. På denne turen skulle vi gå langt, bruke teltet kun på nettene og lav vekt var pri. 1. I tillegg hadde vi en Tarp på deling hvis det var behov for å sitte under tak.

Om teltets størrelse: Jeg er 190 cm. Dette er et telt hvor jeg må inngå en del kompromisser (stort fortelt, bra plass innvendig, takhøyde, etc) for å få det jeg er ute etter (lav vekt og lite pakkvolum). Jeg har ingen problemer med liggelengden, men på en annen side så ligger jeg på siden om nettene og krøller meg sammen:-). Takhøyden kunne med en fordel vært noen centimeter høyere, men det kan jeg leve med. Meget bra bagasjeplass i forteltet (ift teltets størrelse). Lett å organisere utstyret.

Om lufting: Jeg opplever ikke mesh i kortenden og mesh i døren som noen utfordring. Det var ikke trekkfullt etter min mening. Så her er jeg enig med Rune H. ovenfor. Det oppleves heller som meget varmt. Den ene natten på et eksponert platå nedenfor Kebnekaise så hadde vi meget sterk vind om natten. 3-4 telt blåste i vei denne natten fikk vi høre av andre etterpå. Det kan nok være flere grunner til at disse teltene blåste i vei (dårlig plugging, dårlige kvalitet på teltene, lite egnede telt, etc), men ingen av våre fire telt (3 nordiske og et MSR) hadde utfordringer med vinden. Med tanke på resten av turen så er heller ankepunktet mitt at det ble vel mye kondens i løpet av de nettene jeg brukte teltet.

Om oppsett/pakking: Glimrende! Lett å sette opp, lett å ta ned :-) Betjenes enkelt av en mann. Dette var det teltet i vår gruppe som hadde det raskeste oppsettet. Ikke at det hadde betydning på en tur hvor vi hadde all verdens tid, men i andre situasjoner kan det ha verdi. Kunne tenkt meg en forbedring hvor det var enklere å ta ut stengene i enden. Det ville gjort det lettere å komprimere på pakkelengden.

Om kvalitet: Ser det er mange spørsmål om kvalitet i tråden. Det er nok andre telt som er både sterkere og mer vindstabile. Men jeg vil nok uten betenkeligheter ta med teltet til Børgefjell som et tresesongtelt . Jeg brukte ikke bunnduk, og fikk heller ikke noe hull i bunnen underveis. Men jeg var nøye på leirplass ift kvister og stein. Bunnduk er nok verdt å vurdere. Dette er nok ikke teltet man slår opp på plenen og lar stå gjennom sommeren. Men med vanlig vedlikehold så vil nok dette være et telt man har glede av i mange år med mitt bruk.

Det perfekte teltet er ikke laget enda og telt er kompromisser. Hva som skal tillegges vekt må hver enkelt vurdere. Hadde formålet med turen vært et annet. Eksempelvis etablere en Basecamp for fisking, toppturer el. så ville jeg brukt et Nallo teltet mitt. Men når formålet var å gå langt, bo alene, lett vekt, etc så var teltet genialt til mitt bruk.

I tillegg ser jeg for meg dette som det perfekte teltet å ha med seg til turer på skogen hvor storfisken skal tas og man trenger en sted å sove noen timer mens man venter på vak :-)

God jul i påvente av lysere tider :-)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
11 minutter siden, Sig Man skrev:

Du får fint trøkka inn underlaget, selv om det er ørlite større enn orginal gulvstørrelse

Hmm. Problemet blir vel snarere at jeg vil ligge å trykke mot duken både i hode og beinenden. Jammen ikke så lett å finne vettugt lett solotelt når man er for lang i beina ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ligger man på ryggen, så er det ett problem. Er man sideligger, så er d vell mer en smaksak. Er en halv cm kortere enn deg, og sideligger..

eneste ulempen jeg har funnet med det teltet, er at duken blaffrer en del mer enn vanlig duk, pga den lave vekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For de som ikke har fått det med seg: Som det fremgår av denne tråden om Niak så har Hilleberg valgt å levere Enan (og Niak) med Kerlon 1000 duk i stedet for Kerlon 600. At endringen er effektuert ser man av hjemmesiden til Enan der 1000 duk er oppgitt.

http://no.hilleberg.com/EN/products/yellow-label/enan/enan.php

http://no.hilleberg.com/EN/products/yellow-label/niak/niak.php

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Landsem skrev:

Fra når gjaldt dette?

Vet ikke, men nok så nylig ser det ut til. Innlegget av RuneH i tråden om Niak var postet 25. januar, men jeg tror det er nokså nylig at Hilleberg har oppdatert infoen på websiden for Enan. Hvilket jeg vil tro de ikke gjorde før de begynte å levere med 1000 duken. Om du ser i nettbutikker som  Brukas og Outnorth oppgir de fremdeles 600 duken for Enan og Niak... går nok en stund før de oppdaterer der vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt telt nettopp fra Burkås, og det var med Kerlon 600. Tror nok lagrene må tømmes før de nye kommer, men det har visst ikke så mye å si. Noen gram tyngre og 2 kg sterkere bruddstykke. Enan med Kerlon 600 er ca 100,- dyrere veiledende pris :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.