Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med behandling av fjellstøvler


Buman

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker å høre litt om hva folket vil anbefale/advare mot ift behandlingsprodukter til fjellstøvler.

 

En liten historie: For to år siden kjøpte jeg et par Alfa Bever Pro Grip +  som jeg har vært veldig fornøyde med. I starten behandlet jeg dem med dette produktet:

F.o.m i fjor sommer gikk jeg over til følgende to produkter:

 

Nå har sømmene på støvlene sprukket opp flere steder og skoene er så og si ødelagte. Jeg tok dem med til forhandler og forklarte situasjonen. De sendte dem til Alfa for vurdering og de kunne ikke akseptere dette som en reklamasjon. 2-års garantien hadde (selvfølgelig) akkurat gått ut. 

 

Dette er sko jeg har brukt mye men hadde regnet med skulle holde langt mer enn to år. Nå må jeg kjøpe nye støvler, da jeg tviler på at det har noe for seg å sende dette til en skomaker e.l. Det må noen turer til for å gå inn nye støvler, og det passer litt dårlig mtp at jeg skal gå 5 dager i Jotunheimen om ca. en uke.

 

Noe som har lignende erfaringer? Jeg har en mistanke om at en av disse produktene har "ødelagt" støvlene mine.

 

Behandlingen etter hver tur/evt. annen hver dag hvis jeg er flere dager på tur er:

  • Skylle støvlene med hageslange el
  • Tørke/lufte støvlene inntil et døgn på et tørt sted
  • Fjerne evt smuss som er igjen etter tørk
  • Påføring av behandlingsprodukt, hvor jeg har brukt et bomullsplagg (sokk f.eks) til å gni det inn.
  • La dem stå til tørk så lenge som mulig før neste tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv et par Viking hunter gtx sko, disse vasker jeg av og til å gnir inn med Mink oil. Har hatt disse skoa i mange år, de er veldig godt brukt og de ser nesten ikke slitt ut:-) fortsatt fine å stive i skaftet, fine i læret. så anbefaler mink oil til lærstøvler. Kjøpte det på felleskjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart ut at sømmene skulle gå opp. Ser jo ikke ut som de er lagt på steder som slites mekanisk? Hvor er det sømmene har gått opp?

 

Jeg har ingen bilder av disse støvlene å vise til dessverre. De er hos Alfa ennå....

 

Men jeg googlet meg fram til et bilde av støvlene som jeg la inn et par piler på:

TWN3TGZq.jpeg (klikk for større bilde)

 

Rød pil: Her er det så ille på den ene at jeg kan stikke lillefingeren inn.

Orange pil: Her - og diverse andre steder på begge støvler - ser jeg tydelig at sømmene begynner å slite.

 

Det er i grunn området markert med rød pil som utgjør det største problemet da støvelen kan ta inn mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet merket med oransj pil kan jeg jo forstå at blir slitt hvis man skubber borti skarpe steiner osv. Er det tegn på mekanisk slitasje av skinnet her?

Litt mer rart med det området merket med rød pil. Er det et sted hvor skinnet blir bøyd når du går?

 

Jeg hadde forresten et par støvler i goretex/synth i nærmere 10 år uten at liming+sømmer ga seg. (Et par steder var sømmen slitt, men limet holdt fortsatt). Her ble problemet at synth-materialet på toppen av støvelen foran rett og slett ble sprøtt etter lang eksponering til vær/vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvlene har en del slagskader/mekaniske skader på skinnet, men ikke spesielt i områdene rundt sømmene, så jeg tror ikke dette er en årsak.

 

Området merket med rød pil er steder for læret blir bøyd når jeg går ja. På støvlene mine vil du også se tydelige bøyemerker etter alle turene mine. Dette er nok en grunn til at dette er området hvor problemet er størst. Likefullt hadde jeg regnet med at sømmene skulle tåle denne type slitasje når man behandler støvlene riktig. Jeg går utifra at bøyemerkene er vanlig på alle slike høye fjellstøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har hørt at Alfa slet litt med trådkvaliteten i en periode. Dersom det medfører riktighet så kan det hende støvlene stammer fra den perioden. Jeg har ikke noe tro på at impregneringen du har brukt er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Kiwi Camp Dry som du skriver du startet med på mine Varg Isogaisa  i 10 år og de er fortsatt fine i skinn og sømmer. Må dog impregnere noe oftere da de ikke er like vanntette lenger, men det er ikke rart etter så lang tids bruk.

Har vært nøye med å ikke utsette de for sterk varme. Enten la impregneringen trekke inn i sola eller forsiktig med føner. Lar føneren sveipe sakte over håndbaken i samme avstand som skinnet for å sikre at det ikke blir for varmt. Støvlene har blir brukt i snitt 20-25 dager i året.

 

Om det er dårlige sømmer, andre smøreprodukter, overdreven varme vet ikke jeg. Men min erfaring er at Kiwi Camp Dry fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett om jeg fant noe informasjon rundt dette med trådkvalitet hos Alfa. Også gå en runde til med de, for sko skal holde lengre enn 2 år. Mine sko som er laget i Lappland og "merkeløse" har jeg hatt i ca 10 år og de like fine i skinnet og sømmene enda. Men gummiert tå er noe slitt. Vær obs på at gore-tex sko ikke skal behandles med alle disse fete skovoksene da de tetter porene i gore-texen og de slutter å puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, men jeg gjorde meg ferdig med saken hos Alfa, det vil si jeg ga opp å få erstatning. Dessuten kunne de ikke "reparere" støvlene. Forhandleren jeg kjøpte støvlene hos var hyggelige og ga meg et tilbud på nye Alfa Jerv til innkjøppris, dvs nesten halv pris. Takket ja til det. Noe sier meg at jeg burde gjøre meg "ferdig" med Alfa og prøve noe annet, men tenkte jeg skulle gi dem en sjanse til. 

 

Jeg var innom Friluftsmagasinet og spurte om Mink Oil, det hadde de ikke lenger og fikk istedet anbefalt et bivoks produkt til behandling av fjellstøvler. Det skulle ikke være noe problem å bruke dette på Gore-Tex så lenge man ikke overdrev bruken av det (slik at de slutter helt å "puste"). Går man flere dager på fjellet f.eks er det nødvendig å vokse hver dag, hvis det har vært tørt vær/utsatt støvlene lite for vann.

 

Med de erfaringene jeg når har vil jeg anta at holdbarhet på skinnet/sømmene over tid, kontra silikon-produkter. Da får jeg heller tåle litt svette føtter.

 

Det skal sies at jeg ikke har tatt meg bryet med å varmebehandle støvlene før jeg har gnidd dem inn med bivoks (har ikke føner :)). Vanskelig å si hvor utslagsgivende dette evt. har vært...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par amerikanske "feltstøvler" som er over 20 år gamle. De er ikke så mye å skryte av lenger, men sømmene er hele. Og på de har jeg brukt Sno-Seal i alle år. Så det dreper i hvert fall ikke sømmer ;)  Dersom en ikke har noe å varme opp med for påføring så funker det å massere det inn med hendene. Dersom en jobber litt med det så gir det nok varme til at en får litt inntrengning. Zalo får ren hendene igjen etterpå. Jeg synes for øvrig Sno-seal, og andre bivoksprodukter er bedre å jobbe med, og  gir minst like god effekt, som Minkolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.