Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med softshell bukser?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd diverse turbukser i både GTX og G-1000, tenkte jeg å stikke innom den lokale sportsbutikken å prøve noen softshell bukser, mest for morro. Men så viser det seg jo at disse buksene jo mer eller mindre tilfredsstiller alle mine kriterier: Lydløs, lett og meget behagelig, slitesterk, lett vannavvisende og vindtett. Sågar til jakt kan jeg kanskje bruke denne type bukse. Og så er det jo halve prisen av en GTX/G-1000 buksene. Merk at jeg på 2e året enda bruker vanlig Bergans Sivle bomullsbukse, kjøpt på XXL for 299,.- på salget og denne har fungert til alt, utenom at den ikke tåler noe vann i det hele tatt før den er gjennombløt. Så det må være den viktigste faktoren for å skifte til softshell.

 

Det store spørsmålet er jo da hva forum medlemmene bruker og hva deres egne erfaringer er og med hvilke merker?

 

Har kikket på nett etter Bergans/Norrøna/Peak modeller og skal nok prøve disse. Gjerne i gaiter versjon også.

 

Ser frem til massiv respons og gode brukerefarings rapporter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte i vinter en softshellbukse hos Stormberg til kr. 300 på tilbud. Husker ikke fra hodet hvilket navn som står på den. Passformen er veldig god for meg med typisk kvinnefasong. Buksen virker godt sydd og solid. Den er ikke spesielt lettvekt.

Jeg har prøvd den på et par dagsturer og har merket at den er veldig varm. Den egner seg bare for kaldt vær (vinter og kalde høstdager).

 

Linda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard er jo en allsidig klassiker - den finnes i flere varianter og tykkelser. Jeg har den mellomtykke standardutgaven. Den er lett vannavvisende og tørker raskt hvis den blir våt. Så langt virker den slitesterk.

Jeg har også Norrøna Bitihorn softshellbukse, den er mye tynnere og mindre vannavvisende. Perfekt på de skikkelig varme dagene, men etter min vurdering er den for tynn til allround turbruk i variert vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt på det en stund, så kjøpte jeg nylig en softshellbukse med tanke på vår, sommer og tidlig høst. Valget falt på en berghausmodell. Etter å ha brukt den en uke nå nylig på Hardangervidda i skiftende vær kan jeg bare si meg strålende fornøyd! Et av de kjøpene man bare rett og slett ikke angrer på. Vindtett nok for sommer, bra nok vannavstøtende til bruken og ikke minst: jeg følte meg aldri klam!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd så mange softshellbukser, men jeg falt pladask for Arc'teryx Gamma LT for tre år siden og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Helt fantastisk bukse.

Den koster litt, men er i mine øyne verdt prisen.

 

Den har også tålt mye mer enn det jeg hadde forventet. Jeg har brukt den både i skog og mark, samt høyfjellet.

Jeg har fyrt mye bål, uten at jeg kan se noen tegn til svimerker, eller noen annen slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en Arc´teryx Gamma SL Hybrid da i Onyx blåfarge - så får vi se :-)

 

"Gamma-serien: Ytterplagg i softshell med stretch | SL: Superlett.Lett, slitesterk, vind- og fuktighetsavvisende bukse konstruert med to vektversjoner av softshelltekstil som gir økt bevegelighet og pusteevne."

 

31mHSWvuHTL._SX342_.jpg

 Dom där påminner starkt om dom jag har. Faktiskt riktigt bra byxor! Om det är samma modell, men det skiljer inte mycket, om det är olika modeller.

 

Jag är på jakt efter likandne, men billigare. Dom behöver inte vara av bra kvalitet; Jag skall ha dom som crash-pants när jag flyger paraglider och jag skall sy in hellånga dragkjedjor. Och det gör jag inte på ett par byxor som kostar +1000NOK...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd så mange softshellbukser, men jeg falt pladask for Arc'teryx Gamma LT for tre år siden og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Helt fantastisk bukse.

Den koster litt, men er i mine øyne verdt prisen.

 

Den har også tålt mye mer enn det jeg hadde forventet. Jeg har brukt den både i skog og mark, samt høyfjellet.

Jeg har fyrt mye bål, uten at jeg kan se noen tegn til svimerker, eller noen annen slitasje.

 

Jeg skal prøve den LT buksa også - se hva som er forskjellen mellom den og SL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna bukse som jeg synes er for tykk, for kald på vinteren, Like vannavvisende som en svamp, 

Tåler ikke glør fra bål, Tåler ikke at man skjærer spekepølse på låret. Så denne har jeg valgt å bruke på kontoret. Da den er behagelig å ha på og god passform. 

 

Fruen har en Rab bukse som hun har vært veldig fornøyd med. Lett og tørker fort. 

 

Jeg har gått tilbake til Forsvarets gode gamle grønne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om soft shell er blitt et av de mer ullne begrepene som finnes (produsentene/butikkene liker å kalle alt som er syntetisk soft shell), 

så har det sine røtter i tøy laget av et lag microfiber (gjerne med stretch) sandwichet sammen med et tynt fleece lignende stoff. Litt i samme gate som pile/pertext konseptet en del engelske produsenter kjører med, der fuktighet blir raskt transportert vekk fra kroppen.

 

Dette kan sikkert fungere bra på høst/vinter og i fuktige klima, men jeg synes det blir alt for varmt på sommeren. Jeg foretrekker heller en uforet bukse i microfiber nylon med stretch. Så kan jeg regulere med lag under hvis det blir for kaldt. Til alle årstider egentlig. Dette er mye svalere klær og ofte ikke veldig dyre heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode innspill her.

 

Jeg har til info prøvd omtrent samtlige softshell bukser som er å få kjøpt på markedet (Rab/Hagløfs/Bergans/Arc'teryx/Peak Performance/Klattermusen/Houdini/Norrøna/Berghaus....) men det er ingen som har hatt samme gode passform/fit som den Arc'teryx buksa, samt at fargen jo var veldig fin og funksjonalitetsmessig helt optimal (ja jeg vet at den mangler beltehemper..)

 

Nå midt på sommeren går det i shorts uansett så buksa tas frem når shortsen pakkes vekk (og det kan jo hende skjer selv midt på sommeren om man er på vidda :-) ). Prisen var grei med Turistforeningens rabatt også. 

 

Tvergastein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode innspill her.

 

Jeg har til info prøvd omtrent samtlige softshell bukser som er å få kjøpt på markedet (Rab/Hagløfs/Bergans/Arc'teryx/Peak Performance/Klattermusen/Houdini/Norrøna/Berghaus....) men det er ingen som har hatt samme gode passform/fit som den Arc'teryx buksa, samt at fargen jo var veldig fin og funksjonalitetsmessig helt optimal (ja jeg vet at den mangler beltehemper..)

 

Nå midt på sommeren går det i shorts uansett så buksa tas frem når shortsen pakkes vekk (og det kan jo hende skjer selv midt på sommeren om man er på vidda :-) ). Prisen var grei med Turistforeningens rabatt også. 

 

Tvergastein

Hvilken bukse gikk du for, og fra hvilken butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Valgte Arcteryx alpha comp buksa for våre noe våtere og kaldere tre-sesongs forhold her ved kysten i nordNorge. Veldig lett, puster godt og beskytter godt mot sur og kald sydvest. God bevegelighet. Godt rustet til klyving og klatring på toppturer. Anbefales men kan fort bli overkill i varmere deler av sommer-Norge.

post-16010-0-02544600-1425204513_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 10.7.2014 den 12.38, Erik Haaland skrev:

Mye gode innspill her.

 

Jeg har til info prøvd omtrent samtlige softshell bukser som er å få kjøpt på markedet (Rab/Hagløfs/Bergans/Arc'teryx/Peak Performance/Klattermusen/Houdini/Norrøna/Berghaus....) men det er ingen som har hatt samme gode passform/fit som den Arc'teryx buksa, samt at fargen jo var veldig fin og funksjonalitetsmessig helt optimal (ja jeg vet at den mangler beltehemper..)

 

Nå midt på sommeren går det i shorts uansett så buksa tas frem når shortsen pakkes vekk (og det kan jo hende skjer selv midt på sommeren om man er på vidda :-) ). Prisen var grei med Turistforeningens rabatt også. 

 

Tvergastein

 

 

Har du prøvd denne softshellbuksa fra Peak Performance og har du noen erfaringer? :)https://www.navasport.no/peak-performance-w-blltss-p-dark-slate-blue (nå er det damebukse på linken men fins herreutgave også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har Norrøna Flex 1. Tror det bare fantes en tykkelse da jeg kjøpte den en gang for 6-7 år siden. Bruker den til «alt» og den ser tilnærmet ny ut. Dvs, har fått reparert hull og glidelåser, som oftest gratis av Norrøna, men da den er sort synes ikke slikt. Den er hakket for varm om sommeren så skal ha noe nytt til sommeren, men det er kun i tillegg til, Flexen blir da høst, vinter og vår, samt hytta i Trøndelag buksa, der er det alltid surt så..;) Mtp pris så er det absolutt verdi for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.