Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknisk sprit på multifuelbrenner


TomGun

Anbefalte innlegg

Annonse

Alkoholer på multifuel som også skal gå på oljebasert drivstoff er en dårlig ide.

 

Etter en stund sveller "gummipakningene", forøvrig har alkohol lavere energiinnhold.

 

I spritbrennere er soting det avgjørende, metanol innblanding kan redusere /eliminere sot, men kan utgjøre betydelig helserisiko.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt white spirit av og til, ikke merket noe galt med det. Synes tennvæske er knall primusfuel når det ikke er mange minusgradene, billig er den også.

 

Har brent sprit i min Optimus 111C Hiker, fungerte godt, men forbruket var det dobbelte av parafin/bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White spirit, og tennvæske er flotte greier i stedet for parafin, lampeolje er mye rart, så her har noen flaks, og andre uflaks og får sot og tette brennere.

Alkylatbensin er fin i stedet for Coleman fuel eller lignende, men jeg har hørt at merket Viking ikke er bra, men har ikke testet selv.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.