Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass noob søker hjelp til valg av utstyr :)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til og handle slikt stormkjøkken, og lurer litt på hva folk har av erfaringer med eta spider, ser den har litt lavere vindskjerm kontra eta power som da igjen tilsier att man kanskje kan bruke steikepanne? Og da evt hvor stor panne kan man benytte på spider?

Lurer litt på den klassiske Trangia 25-7(eller hva den kalles) med GB 74, regner med att det vil gjøre nytten og den har jo "alt" man trenger mtp kjele/steikepanne uten noe ekstra innkjøp, men igjen den veier jo nesten dobbelt så mye kontra eta spider :P

Bruksområde blir nok bare enkle turer som man må varme vann, steike fisk og koke kaffe

Til somregel 2 personer, men kanskje kjekt og ha mulighet til og være 3-4 stk

Vurderte også en easyfuel2 og kjøpe kjele sett men usikker her altså

On du heller har tips om noe helt anna som ikke koster skjorta sånn maks 1500 ish for komplett utstyr

Alle tips taes imot med stor takknemlighet :)

Mvh

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er løsningen jeg bruker. Det er bunndelen av et Trangiakjøkken som jeg har skjært spor i (med Dremel) slik at den passer over kjelestøttene til en Primus Easyfuel. Det gir en særdeles effektiv vindskjerm. Easyfuel er i utgangspunktet en av de mest effektive gassbrennerne, og med denne løsningen går kokingen kjapt unna.

Jeg fant idéen på nettet, tror faktisk her på fjellforum for noen år siden.

Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke bare bruker Trangia sin egen gassbrenner, spesiallaget for stormkjøkkenet. Joda, jeg har prøvd den, men likte den overhodet ikke. Den var ustabil og ujevn på lav effekt, og den har ikke kjelestøtter - man må bruke den andre delen av stormkjøkkenet (øverdelen), og de integrerte kjelestøttene i den. Det gir lengre avstand mellom kjelen og flammen, og du er låst til å bruke kjeler med diameter som passer. Denne løsningen er mye mer fleksibel.

 

post-8333-0-62103100-1404824730_thumb.jp

 

post-8333-0-22193300-1404824763_thumb.jp

 

post-8333-0-33889000-1404824779_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det følger med vindskjerm på Optimus Vega, og jeg ville ikke kjøpt den panna/gryta (har det selv og gir den vekk hvis noen vil betale frakt)

men heller kjøpt MSR Base 2 Pot Set. dette er det jeg har brukt siste halve året og er super forønyd

 

på turer der jeg vil bære lett tar jeg kun med den lille gryta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med den da?

Jeg spør, da jeg ikke vet :)

den har ikke non stick, og med Optimus Vega må jeg røre konstant for at ikke supper osv skal brenne seg, panna er ubrukelig pga alt smørr/ olje blir liggende mellom stipene og fisk/ kjørr svir seg fast.

Og med Primus Omnifuel som jeg bruker når gass ikke passer blir problemene enda verre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Jetboil? Kjøpte Jetboil Flash Carbon og er storfornøyd med den. Koker opp 0,5l vann på 2 minutter(romtemp). Legger ved en link så kan du jo ta en titt:)

http://www.fjellsport.no/jetboil-flash-carbon.html

Kikka på Jervell også, men må kjøpe så mye ekstra til den for og få stekepanne og kaffikjele :P (dvs kaffikjele å steikepanne) og da blir prisen litt anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.