Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av liggeunderlag..


Miss Winther

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse

Ikke godt å si. Jeg snudde meg rundt og så sprakk det langs med rillene på oversiden. Virker som en svakhet. Har vært ytterst forsiktig med det og brukt underlag under og laken over.. Har med bilen og kjører fra fjell til fjell, og trenger ikke å tenke på vekt. Skuffende, men glad det her skjedde på sommeren og ikke midtvinters langt ut på vidda. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man ser etter i et underlag. Jeg er kjempe fornøyd med downmat 7. Den var ikke med i testen til outdoor. En jeg kjenner har en Neoair som lekker som en sil. Han gikk over til exped etter at han hadde sett mitt. Jeg tror kvaliteten på disse underlagene er omtrent den samme. Da mener jeg skjøter, ventiler og sånt. Men noen punkterer lettere enn andre. Downmat skal du være veldig uheldig for å få hull i og det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte det, robusthet i tillegg til isolasjonsevne. Om man kun sover i telt, eller kanskje på mose og behandler underlaget bra så er det neppe noen grunn til å kjøpe noe robust, men jeg behandler det ikke alltid med respekt. Ser for meg at UL-utgaven ikke er like solid, men det skal uansett tåle normal behandling og ikke bli ødelagt etter to netter. Min erfaring er at de fleste dyre merker har noen solide blemmer i produksjonen. Jeg mistenker at alt skal produseres fort og billig, at ting skal gjøres billigst mulig er ikke alltid så smart, spesielt ikke når produktet alikevel er dyrt. At ting skal gjøres raskt er absolutt ikke en fordel. Jeg hadde gladlig betalt 200 kr mer for at de som produserte tingene skulle fått litt bedre tid på hvert produkt og muligheten til å gjøre en ordentlig jobb. Tenker det er litt hipp som happ om produktet henger sammen eller ikke når du får det. Eneste forklaringen jeg har til at noen kan være kjempe fornøyd med et produkt, mens andre knapt rekker bruke produktet før det bli ødelagt. Virker ikke som det gjelder så mange her, Her kaster vi jo ut 4-5000 kr på ei skalljakke nesten uten å tenke over det, men folk vil ha ting billigst mulig. Jeg ser det i jobben også, de vil ikke at man skal utføre jobben estetisk bra, det skal gå fort og være billig. Senere klager de. Jeg nekter å gjøre ting halvveis så da er de veldig fornøyd med jobben, men klager på regninga.

De dyreste skallklærne mine er de som holder vannet dårligst ute. Andre igjen, er superfornøyd med de samme klærne. Det må legges mer penger i produksjonen og heller mindre i alle de andre leddene. Men nå sklei det litt ut her. Er for tidlig på morgenen :P Poenget er at uansett hva man kjøper så virker det som at det er rene bingoen hva man faktisk får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ymse underlag av oppblåsbart i familien som me brukar i ulike komboar gjennom året. Reiser sjeldan på tur i fleire dagar med oppblåsbart utan skumplast i tillegg. Min downmat 9 cm blir då i dei fleste tilfeller overkill, så det eg brukar mest er mi dotters exped downlite 5 i kombo med ridgerest, eller 120 cm lang downmat med ridgerest.

Her i huset får alt av utstyr juling, det er ingen finsleg bruk. Har lappa EIT hol gjennom fleire år med bruk av oppblåsbart, og mange varianter av downmat. Så sluttar meg til @Elisabeth-81 sin teori her, om at det er meir tilfeldig enn me tenkjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si. Jeg snudde meg rundt og så sprakk det langs med rillene på oversiden. Virker som en svakhet. Har vært ytterst forsiktig med det og brukt underlag under og laken over.. Har med bilen og kjører fra fjell til fjell, og trenger ikke å tenke på vekt. Skuffende, men glad det her skjedde på sommeren og ikke midtvinters langt ut på vidda. ;)

 

Det skjedde med den første downmaten min også, men null problem å få nytt, sendte bare bilder og trengte ikke sende inn det gamle igjen. Det jeg fikk i erstatning har dette ikke skjedd på og jeg har hatt noen netter på det nå. På vinterstid har jeg imidlertid alltid med meg et thermarest ridgerest som backup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke opp dette underlaget fordi dette skjedde. Jeg vet at også kvalitetsprodukter kan ha produksjonsfeil, og håper det gode ryktet på reklamasjon hos både fjellsport. no og Expeed rammer meg. Kjipt at det skjedde, men shit happens. Takk for linker og råd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Exped Synmat 7M i et års tid nå, ikke brukt det i så voldsomt mange døgn, men nok til å se at dette er et godt produkt. Hadde muligens valgt noe litt breiere (LW) hvis jeg skulle kjøpt igjen, men samtidig var vekt/volum-forholdet viktig for meg - så kanskje ikke så dumt allikevel at det ble M.

 

Schoozel-bagen er god, men lagd i veldig tynt materiale. Har fått en liten rift i det allerede, men fungerer fortsatt greit med litt duct tape. Det som er mitt problem med selve liggeunderlaget er at jeg ikke vet hvor mye det tåler hvis man ligger rett mot bakken. Derfor har jeg gått til innkjøp av Exped Multimat som er en diger tynn matte (som jeg bruker ved bålet osv) som jeg har under liggeunderlaget. Dette problemet gjelder nok alle oppblåsbare liggeunderlag, men sier seg selv at det blir en god del ekstra vekt når jeg må ha med 0,5kg med exped multimat hver gang jeg er på tur - fordi jeg ikke tør å ligge rett mot bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny Synmat UL i sommer i LW og solgte det gamle i M. M versjon har vært brukt i flere år uten tull. Men LW tålte 3 netter før det kom fyll ut at utslipsventilen. Men gikk kjapt å få byte til nytt i butikk.

Exped hadde vist hatt litt problemer med å levere nok etter salget tok av med UL  produktene. En kraftig oppskalering i produksjonslinjer kan jo gi litt sviktende kvalitetssikring i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man ser etter i et underlag. Jeg er kjempe fornøyd med downmat 7. Den var ikke med i testen til outdoor. En jeg kjenner har en Neoair som lekker som en sil. Han gikk over til exped etter at han hadde sett mitt. Jeg tror kvaliteten på disse underlagene er omtrent den samme. Da mener jeg skjøter, ventiler og sånt. Men noen punkterer lettere enn andre. Downmat skal du være veldig uheldig for å få hull i og det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte det, robusthet i tillegg til isolasjonsevne. Om man kun sover i telt, eller kanskje på mose og behandler underlaget bra så er det neppe noen grunn til å kjøpe noe robust, men jeg behandler det ikke alltid med respekt. Ser for meg at UL-utgaven ikke er like solid, men det skal uansett tåle normal behandling og ikke bli ødelagt etter to netter. Min erfaring er at de fleste dyre merker har noen solide blemmer i produksjonen. Jeg mistenker at alt skal produseres fort og billig, at ting skal gjøres billigst mulig er ikke alltid så smart, spesielt ikke når produktet alikevel er dyrt. At ting skal gjøres raskt er absolutt ikke en fordel. Jeg hadde gladlig betalt 200 kr mer for at de som produserte tingene skulle fått litt bedre tid på hvert produkt og muligheten til å gjøre en ordentlig jobb. Tenker det er litt hipp som happ om produktet henger sammen eller ikke når du får det. Eneste forklaringen jeg har til at noen kan være kjempe fornøyd med et produkt, mens andre knapt rekker bruke produktet før det bli ødelagt. Virker ikke som det gjelder så mange her, Her kaster vi jo ut 4-5000 kr på ei skalljakke nesten uten å tenke over det, men folk vil ha ting billigst mulig. Jeg ser det i jobben også, de vil ikke at man skal utføre jobben estetisk bra, det skal gå fort og være billig. Senere klager de. Jeg nekter å gjøre ting halvveis så da er de veldig fornøyd med jobben, men klager på regninga.

De dyreste skallklærne mine er de som holder vannet dårligst ute. Andre igjen, er superfornøyd med de samme klærne. Det må legges mer penger i produksjonen og heller mindre i alle de andre leddene. Men nå sklei det litt ut her. Er for tidlig på morgenen :P Poenget er at uansett hva man kjøper så virker det som at det er rene bingoen hva man faktisk får.

 

Jeg synes også det er rart at underlagene ikke blir testet bedre før de blir sendt ut av fabrikken. Jeg har hørt fra mange som har vært på tur og som har blitt overrasket av et nytt underlag som ikke fungerte. Jeg har opplevd det selv en gang med et billig merke. Det er kjipt om du er på en ukes tur, siden du ikke har mulighet å reklamere midt i ferien.

Siste underlaget jeg kjøpte har jeg derfor testet i stuen. Pumpet opp og latt ligge i 2 dager med vekt på. Heldigvis har vi ikke opplevd slike produksjonssvikt på telt enda. Det forekommer sikkert også til en viss grad, men jeg kan ikke huske å ha hørt slike historier. Mens spesielt med oppblåsbare underlag hører jeg det veldig ofte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er rart at underlagene ikke blir testet bedre før de blir sendt ut av fabrikken. Jeg har hørt fra mange som har vært på tur og som har blitt overrasket av et nytt underlag som ikke fungerte. Jeg har opplevd det selv en gang med et billig merke. Det er kjipt om du er på en ukes tur, siden du ikke har mulighet å reklamere midt i ferien.

Siste underlaget jeg kjøpte har jeg derfor testet i stuen. Pumpet opp og latt ligge i 2 dager med vekt på. Heldigvis har vi ikke opplevd slike produksjonssvikt på telt enda. Det forekommer sikkert også til en viss grad, men jeg kan ikke huske å ha hørt slike historier. Mens spesielt med oppblåsbare underlag hører jeg det veldig ofte.

Det er dyrt...og er det verdt det? Hilleberg har ganske rigide kvalitetssjekker av telt før de sendes ut fra de, men det betaler man jammen for også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt...og er det verdt det? Hilleberg har ganske rigide kvalitetssjekker av telt før de sendes ut fra de, men det betaler man jammen for også. 

 

Jeg var fornøyd med vårt første Hillebergtelt. I dag har vi tre telt fra det merket. Ja, jeg synes det er verdt det å kjøpe noe jeg synes jeg kan stole på.

Men for all del, ingen alle har råd til det. Jeg har også vært der. Billigere telt (middels dyrt, ikke festival-kvalitet) er ikke nødvendigvis mindre god, men de er ofte laget av tyngre materialer. Forresten har jeg et slikt middels dyrt telt også, og den har 1 brukket stav og 1 bøyd stav. Det har ikke skjedd med Hillebergteltene ennå.

 

Jeg må si at jeg ellers er veldig påpasselig til å alltid kjøpe på tilbud eller brukt: ski til kr. 1000 istedenfor 5000, GTX-jakker til halv pris, vintersko på tilbud, langrennsko på finn.no etc. Jeg betaler sjelden full pris for noen ting. Telt fra Hilleberg har dessverre ikke slike tilbud, men vi fikk 15% og gratis footprint på siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fornøyd med vårt første Hillebergtelt. I dag har vi tre telt fra det merket. Ja, jeg synes det er verdt det å kjøpe noe jeg synes jeg kan stole på.

Men for all del, ingen alle har råd til det. Jeg har også vært der. Billigere telt (middels dyrt, ikke festival-kvalitet) er ikke nødvendigvis mindre god, men de er ofte laget av tyngre materialer. Forresten har jeg et slikt middels dyrt telt også, og den har 1 brukket stav og 1 bøyd stav. Det har ikke skjedd med Hillebergteltene ennå.

 

Jeg må si at jeg ellers er veldig påpasselig til å alltid kjøpe på tilbud eller brukt: ski til kr. 1000 istedenfor 5000, GTX-jakker til halv pris, vintersko på tilbud, langrennsko på finn.no etc. Jeg betaler sjelden full pris for noen ting. Telt fra Hilleberg har dessverre ikke slike tilbud, men vi fikk 15% og gratis footprint på siste.

 

Retail is for suckers! Jeg er på akkurat samme måte. Alt blir kjøpt enten brukt eller på tilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si. Jeg snudde meg rundt og så sprakk det langs med rillene på oversiden. Virker som en svakhet. Har vært ytterst forsiktig med det og brukt underlag under og laken over.. Har med bilen og kjører fra fjell til fjell, og trenger ikke å tenke på vekt. Skuffende, men glad det her skjedde på sommeren og ikke midtvinters langt ut på vidda. ;)

 

Hm, snedig. Har hatt diverse lekasjer og delamineringer på liggeunderlag opp gjennom årene, men at det sprekker opp var da særdeles pussig!? Har heldigvis ikke hatt noe problem med de få dyrere underlagene jeg har hatt, inkludert exped downmat UL 7 som jeg har brukt det siste året. Men fabrikasjonsfeil forekommer. På stoltrekket som hører til, var det en feil på et stort anntall trekk i fjor f.eks. Stoltrekket er forøvrig veeeldig behagelig visst man har anledning til å ta med seg den ekstra vekten.

 

Snozelbaggen som fulgte med mitt gikk opp i liminga nede ved ventilen. Om det er en fabrikasjonsfeil, eller at jeg har vært for hardfør i oppblåsinga, er jeg usikker på. Det fikset seg uansett med litt av limen som fulgte med reppsettet. Kan være lurt å være litt obs på det når man klemmer til snozelbaggen ved oppblåsing, at den lille tarmen inn til ventilen ikke er vridd/stengt. Jeg har også testet det som dusj! Det funket nesten. Tømmer seg litt for fort, og føles litt spinkelt til å fylle opp med tilstrekkelig mengde vann. Kan godt tenkes at det funker med en liten modifiksjon i "dusjhodet". LItt morsomt var det i alle fall! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle her på forumet virker å være brukt-, outlet eller rabattkjøpere. Hvem er det da som kjøper fullpris? Kun folket i Holmenkollåsen?

 

Tenkte på det samme. Om folk ikke kjøper ting til fullpris så tvinges jo produsentene til å sette ned prisen, som igjen går ut over kvaliteten. Alikevel kjøper jeg ting på tilbud ;)

 

Men når dyre ting kjøpt til fullpris ikke holder mål, så lurer jeg på hvorfor det koster så forbanna mye. Er det noen som tar ut altfor høye lønninger? Hvordan kan f.eks Fjellreven selge en jakke til 3000 kr som er like bra som Norrøna sin til 6000? Antageligvis fordi Fjellreven ikke er så store på membranklær. Så da kan man jo lure, betaler man egentlig for kvalitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.