Gå til innhold
  • Bli medlem

Mølmshøe eller Gråhøe? (Utskilt fra Hvor har du vært på tur)


atari

Anbefalte innlegg

Var på den navnløse toppen på 2014 moh i Reinheimen som har fått et flunkende nytt navneskilt med påskriften "Mølmshøe 2014 moh"

 

Peakbook kaller toppen for Gråhøe men på to kart jeg har er den uten navn og Gråhø (uten 'e') er en topp på 1945 moh ca 1km vest for 20214 moh.

post-5882-0-73308400-1404595872_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er temmelig 100% sikker på at Gråhøe er riktig navn. Navneforvirringen kan ha flere årsaker, blant annet kan det dreie seg om endring i navnet over tid. I dette området vet jeg at man har operert med flere endelser - hø, høe og høi - og at man i senere tid har begynt å rette opp i dette så det skal samsvare med lokal uttale. Det er dessuten ikke alle kart som har med navnet på alle fjelltoppene.

Edit1: Det er også flust av eksempler på topper som har fått navnene byttet om Jeg mener blant annet dette er tilfelle med Geite på Smørstabbreen. Rettet opp i nye kart.

Edit2: Peakbook pleier forøvrig å være temmelig etterettelige - spesielt nå det gjeldet 2000-metringer. Nettstedet er tross alt drevet av karen som skrev "Norges Fjelltopper Over 2000 Meter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit2: Peakbook pleier forøvrig å være temmelig etterettelige - spesielt nå det gjeldet 2000-metringer. Nettstedet er tross alt drevet av karen som skrev "Norges Fjelltopper Over 2000 Meter".

 

Det er godt mogleg han har gjort ein betre jobb på dei høgaste toppane, men ellers er inntrykket mitt at han i alt for stor grad bare har funne eit navn i nærleiken på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Vet om et par steder hvor det er tilfellet, men at det er i "alt for stor grad" tror jeg er å overdrive.

Et sted jeg vet at det er gjort er på fjellet Tinden i Steigen. Her er det toppunktet som er synlig fra bebyggelse som har fått navnet på kartet, mens det faktiske toppunktet ligger cirka en kilometer lenger bak på ryggen. At det er samme fjell er det ingen tvil om, høydeforskjellene er små, og jeg synes derfor egentlig det er greit at man flyttet navnet litt. Det kunne jo vært løst ved å kalle det faktiske toppunktet for "Nord for Tinden", men det ville jo også være rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig 100% sikker på at Gråhøe er riktig navn. Navneforvirringen kan ha flere årsaker, blant annet kan det dreie seg om endring i navnet over tid. I dette området vet jeg at man har operert med flere endelser - hø, høe og høi - og at man i senere tid har begynt å rette opp i dette så det skal samsvare med lokal uttale. Det er dessuten ikke alle kart som har med navnet på alle fjelltoppene.

Edit1: Det er også flust av eksempler på topper som har fått navnene byttet om Jeg mener blant annet dette er tilfelle med Geite på Smørstabbreen. Rettet opp i nye kart.

Edit2: Peakbook pleier forøvrig å være temmelig etterettelige - spesielt nå det gjeldet 2000-metringer. Nettstedet er tross alt drevet av karen som skrev "Norges Fjelltopper Over 2000 Meter".

Hvis det er 100% sikkert at toppen heter Gråhøe, hvorfor står det da ikke navn på kartet? Sjekk vedlagte utsnitt fra norgeskart.no

post-5882-0-20027700-1404683096.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var _skrivemåten_ på 1945-toppen eg kommenterte.

Det trigonometriske punktet på 2014-toppen heiter Lofthø (D28T0143), utan at ein skal legge alt for stor vekt på akkurat den navnekilda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte e-mail til Lesja Fjellstyre i dag med bilde av navneskiltet med Mølmshøe og fikk dette svaret:

 

Nei det har jeg ikke hørt noe om, Lyfthøe eller gråhøe er det som blir brukt.

 

Kunne du sendt et bilde i større oppløsning av dette?

 

Med vennlig hilsen

 

<navn utelatt>

Lesja Fjellstyre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, og ett eksempel på den navneforrvirring som ofte finnes.

 

* Ikke noe navn på noen kart

* Noen bruker Gråhøe (Turistforeningen og NVE)

* Noen lokalt bruker Løyfthøe

* Lesja fjellstyre nevner Lyfthøe

* Trigpunktet kalles Lofthø

* Statens kartverk sitt offisielle er Gråhø/ Store Gråhø

* Noen har satt navneplate Mølmshøe

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5h%C3%B8_i_Lesja

 

Bare å velge her :-), 7 varianter så langt, men ville sjøl brukt 2000m bibelen som referanse, som vel bruker Statkart sitt offisielle navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er feil/unøyaktigheter/selvmotsigelser i kartene fra Statens Kartverk er jo intet nytt. Toppen jeg var på i går står oppført i nyeste kartserien med 645 meter, men lokalt har det lenge vært enighet om at fjellet er 649, noe som gjør det til høyeste fjell på øya med to meters margin.

Det er heller ikke uvanlig at et fjell har både to og tre navn. Blåhøe i Vågå kommune heter Jetta om man kommer fra Sel. Gråhøe i Reinheimen er også oppført med Lofthøe som alternativt navn på peakbook. Nasjonalparkforvalteren for Reinheimen (kona til kollega) kaller fjellet Gråhøe, så jeg tror jeg holder meg til det.

At fjellet ikke står oppført med navn på kartverkets er jo dumt, da. Men det går an å melde fra om. Statens Kartverk oppfordrer da også til at man tipser dem om feil/endringer i kartene deres, men jeg vet ikke hvor omstendelig prosessen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lokalavisen Vigga skriver om navneforvirringen i dag:

http://www.vigga.no/2014/08/namneforvirring-2014-meter-over-havet/

Du kan også sende en offisiell henvendelse til kommunen. Når det kommer i postlista er de pliktig å gi et svar innen en viss frist. Kan også prøve det samme til kartverket.

Blir spennende å se - kanskje skiltet må fjernes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sende en offisiell henvendelse til kommunen. Når det kommer i postlista er de pliktig å gi et svar innen en viss frist. Kan også prøve det samme til kartverket.

Blir spennende å se - kanskje skiltet må fjernes :)

Rart om det ikke blir fjernet.

Man kan jo ikke gå rundt og sette opp skilt og navngi ting etter eget godtfinnende - hvordan kommer det til å se ut da ?

 

7homas-høyden blir iallefall veldig vanlig etterhvert :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.