Gå til innhold
rubenmed

Hva trenger eg til fiske i fjellvann. (komplett)

Det er 1477 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Skal en guttetur til Hardangervidda i høst og må kjøpe inn komplett fiskeutstyr. (trenger ikkje være top of the line)

Hva trenger eg, gjerne med link til nettbutikk.

- Fiskestang

- Snelle

- Snøre

- Type sluk.?  Hva biter den på i ferskvann?

Kan ikke kaste med fluestang, så må være hapselsnelle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ett slikt sett: Skjult lenke - logg inn for å se den
må ikke være det men noe lignende. da har du alt unntatt svivler og sluker. 
Jeg bruker alltid og ha med disse i mitt fiskeskrin, vekt er somregel 12g men noenganger 8g
Skjult lenke - logg inn for å se den

har ikke fisket så mye på Hardagervidda men disse slukene er gode på ferskvanns fiske her nede i Agder

Så na att skittfiske har tilbud på denne pakken: Skjult lenke - logg inn for å se den

da trenger du kun fiske sen, 0.12 fireline er ok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler 0.16 - 0.20 scene, så lett utstyr som mulig og minimum vibrax spinner type kobber 4G og Lillauren sluk 7G - både sølv og kobber.

Edit - mark og dupp er også morsomt på fjellet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke erfaring med ferskvannsfiske til fjells anbefaler jeg en stang på 9-10 fot og kastevekt på sluk på 5-25g eller der omkring. En flerdelt stang kan være en fordel. Jeg bruker selv tredelt 10 fots stang til fjellfiske.

Uten erfaring er det kanskje monofilament som er tingen, det som kalles "sene" som snøre. 0,18-022mm er fint til fjellet vil jeg anbefale.

Ferskvannssluker fra Sølvkrokens sortiment er ikke galt. Kobber og rødt er alltid en slager til fjells. Jeg bruker oftest 12g sluker, men har også med et par på opp til 20g, da gjerne sildesluker i sterke farger. Også et par lettere sluker er med, men stort sett ligger vektene på sluker rundt 12g.

Her er et bilde av mitt slukutvalg før siste fjelltur. Sluker i kobber og rødt slo igjen best an kan røpes:

post-8487-0-74763500-1404678387_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bronse Blue fox vibrax spinner er og ganske greit på åbbor og ørret. Men for min del går det mest i mark og dupp, eventuelt bunnmeite i elv. Husk ei lita bjelle som nappvarsler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sluk til hardangervidda = koparfarga sølvkroken spesial, koparfarga møresild 6 gr og 10 gr, mepps spinner svart/oransj. Dette er dei eg ville ha tatt med meg (og har i min slukboks). I tillegg bruakr eg mykje dobb og floga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1477 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.