Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av klær inne i telt


Anbefalte innlegg

Hei.

Har dere erfarne fjellfolk noen gode triks for å tørke vått tøy i teltet?
Hvis dere f.eks har kommet utfor en skikkelig regnskur og alt dere har på kroppen er gjennomvått, ikke har mulighet til å fyre bål og det er øser ned ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som fortige poster, kan du tørke det lett i inngangen til teltet ved å legge det over sekken. Når det ikke lenger er søkkvåt, men bare klamt, kan du tørke det på kroppen, evt over et tørt plagg. Men det er nok best å ta på seg det klamme tøyet når du skal gå. Da produserer kroppen varme. Mange telt har et tørkesnore i taket. Der kan du gjerne henge klamme plagg, men ikke når de fortsatt drypper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en fjellduk e.l. kan du spenne den opp utendørs som et overseil, og henge klærne opp under denne. Litt bedre enn teltet, men klærne blir på ingen måte tørre. Den høye luftfuktigheten og mangelen på lufting gjør at det går veldig seint å tørke klær i teltet.

 

Jeg orker ikke gjøre den helt store innsatsen for å få klærne tørre på ettermiddagen om det er vått vær. Er det opphold dagen etter tørker klærne på et par timer mens du går, men om det fortsatt regner når du starter blir du våt igjen uansett. Et ekstra/tørt sett undertøy + sokker som brukes i teltet er veldig greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få våte klær tørre i et telt! Anbefaler å fokusere på å tørke det innerste laget på kroppen, og gå ytterklærne tørre når været blir fint! Regner det fortsatt blir det jo vått igjen uansett. Kjipt å kle på seg våte klær, men varmen kommer fort når en begynner å gå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær (og alt annet) tørker uansett temperatur og luftfuktighet, men det krever luft for å transportere vekk fuktigheten, jo kaldere og eller fuktigere lufta er jo lenger tid tar det. Det blir varmest oppunder taket i et telt og med god ventilasjon mellom ytter og innerduk vil du oppnå en viss effekt om du henger op sokker eller lignende oppunder taket i innerteltet. Det er nok best å henge opp en line utenfor teltet med eller uten "tak" over for best luft utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter en del rype i fjellet fra september til november og er da ofte utsatt for regn, sludd, lave temperaturer og sterk vind flere dager i strekk.

Det jeg pleier å gjøre er å henge opp bukse og jakke på en tørkesnor inne i teltet. 
Dersom det er trangt med plass pleier jeg å pakke lue og hansker inn i litt avispapir og legge det ned i soveposen. Dette har fungert overraskende bra synes jeg.

Ullundertøy legger jeg oppå soveposen evt. henger opp på tørkesnor i teltet dersom det er plass.

 

Pleier også å fyre primusen i teltet i et par timer før jeg legger meg. God lufting er viktig pga. selve fyringen, men også for å få litt bevegelse i lufta.

 

Det er klart at det kan være vanskelig å få alle klærne tørre over natten når man sover i telt og alt er søkk vått, men det er stor forskjell å ta på seg en litt fuktig gore-tex dress, kontra en gjennomvåt og kald gore-tex dress som har ligget i ytterteltet.

 

Det bør også nevnes at jeg om høsten pleier å la innerteltet ligge hjemme. Det kan bli litt tett luft når jeg tørker klær i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal litt til før eg gidd starte tørkeprosessar, men om det er jævlig vått lenge kan det skje at ein treng eit rafs. Ein liten gassbrennar og opne ventiler gjer då susen. Evt ei av gasslyktene til primus med den minste gassboksen. Ein del som brukar dette i padlemiljøet då alt er vått og klamt nesten til ei kvar tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tørkesnor under taket i ytterteltet (en av fordelene med tunneltelt). Jeg vrir ut så mye vann jeg klarer, og fyrer opp med brenneren under. Snur og vender på tøyet ofte. Er det ikke tørt om morgenen fyrer jeg litt, slik at de fuktige klærne er litt varme når jeg tar dem på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Mulig det er litt forskjell fra telttype, til telttype. Men som flere har vært inne på, tørking i telt går greit, med litt sunn fornuft. Min erfaring fra felltelt av tunnel typen og i dem går det greit. I Lavvoer (med ovn), er det ennå enklere. I fjelltelt typen har jeg også tørket impregnerte bommulsklær (mil. type), uten annen varmekilde enn kroppsvarme i teltet og tilfredstillende lufting. En gang var vi to stykker som ble våte (litt fukt inn til kroppen) og vi slo opp teltet (Helsport Rundøy 3), tidlig på ettermiddagen. Vi la først vått tøy, i ytterteltet. Fikk på oss tørt tøy. Spente så opp en tørkesnor i toppen av innerteltet og etter en stund (litt oppvarming, med kroppsvarme) begynte vi tørking av ei og ei jakke Jakkene tok litt tid, men etter dem gikk det relativt raskt med buksene, så annet som skjorter, trøyer, m.m. Før vi la oss til natta, var alle klærne tørre, uten å benytte kunstig varmekilde. Har en gulvplass, går det også ann å spre tøy (noen plagg om gangen) på bunnduken og vende litt på det en gang i blandt. 

 

Bra gjennomlufting (i toppen), så går det greit. Ennå bedre, hvis vinden hjelper til med luftgjennomstrømning. Døråpning er selvfølgelig lukket, hvis det er mye fukt ute. Men jeg er kritsk til enkelte telttyper, som har for dårlig gjennomluftingsmulighet. Det er i dårlig vær, en kan vurdere telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lagsteltet i forsvaret benyttet vi følgende strengt forbudte og livsfarlige metode...

 

Man tager trangia gryta, fyller på rødsprit og tenner på. Da blir det fort badstutemperatur inne i teltet og alt, inkludert teltduken er turt i løpetr av en halvtimes tid.

OBS: Flammen blir farlig høy. Så ikke gjør dette folkens...

OBS 2: IKKE ettefyll rødsprit i en varm kaserolle. Den blir til gass som eksploderer når du tenner på...

 

Man kan også bruke en tom blikkboks for litt mindre effekt (mindre flate på flammen). det går med ganske mye rødsprit...

 

Og som sagt....metoden er direkte farlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

Beklager sent svar, men kom nettopp hjem fra en tur på Hardangervidda.
Heldigvis slapp jeg å tenke på nettopp det overnevnte problemet. Var vel heller søkkvåt av svette etter en lang dag (pga. varmen).


Men takker så mye for tips og triks.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot water bottles will work good. Put it in your wet clothes or roll the bottle over your clothes.

I dry every thing with this method, down sleeping bags, down jackets, matress, snowscooters suits, shoes. It is some work but I never start a trip before my equipment is dry, just for safety.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Your advice sounded so good Polar Bear, that I had to dip all my dry clothing in the nearest stream. Then I wrapped it around my old thermos, but it's still wet after eight hours... What did I do wrong?

Neida - det høres ut som et bra tips som kan fungere ! skal prøve det ut engang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

A bli våt er ikke til å unngå.  Og tørkeprosessen kan være litt av en prøvelse.  Særlig for meg som i løpet av de siste 30 årene ikke har bodd innomhus mer enn en håndfull ganger.  Derfor er jeg nøye med valg av klær.  Og tommelfingerregelen;   Jeg har ikke et eneste plagg som er foret, med unntak av støvlene som er tynt foret.  Dermed er det litt lettere å få tørket klærne i løpet av en natt. 

Og så benytter jeg ofte en godværsdag til å lufte og tørke. 

58b0adc967c17_6-2aTR10MotGrytekil(640x456).jpg.b40044d1395fa93fe0d533de172f8765.jpg

Du er vel klar over at i løpet av en natt svetter vi ca en halv liter, og mye av denne svetten blir liggende i soveposen.  I kaldt vær dannes et ispanser seg på innersiden av det ytterste laget.  På sovepose og på innersiden av det ytterste plagget,

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.