Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil - hot or not?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Gass-fersking søker eksperthjelp. Snuser på å utvide sommerbrenner-alternativene mine, har stort sett holdt meg til bensin på multi/omni. 

 

Fortell, fortell. Hva er greia med jetboil. Er det noe å lage mat på eller helst vann? Vektmessig - gunstig alternativ? Noen som har prøv kaffepressa? (Den frister, jeg ødela presskannekoppen og trenger et nytt alternativ). Noen modeller som anbefales over andre?

 

Kikket såvidt på en Zip og en Sol Titan (?). Opplys meg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Jetboil og den er best til å koke vann, enkelt og greit. Jeg kokte en gang fisk i den og jeg sleit fælt med å bli kvitt fiskelukta som satte seg i den... Det eneste som bør kokt i den utenom vann er egg.

Jeg har kjøpt til stekeadapter til den, så da kan jeg steke litt i tillegg, fungerer ikke optimalt da flammen sentrerer varmen midt i panna, men det går.

Skulle jeg kjøpt nå hadde nok heller kjøpt MSR reaktor i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vann for meg. Til kaffe, real og havregrøt.

Har Jetboil Carbon + en Sumo kopp, på turer med bare meg tar jeg 1 literen, på turer med familien tar jeg 1,8 literen.

Synes den er helt topp, alt pakkes inn i koppen og tar lite plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sol Ti og den er glimrende til å koke opp vann raskt. Tilbredning av mat egner seg ikke i noe serlig grad. Har stekeadapteret og kaffepresse. Lite jeg har brukt ekstrautstyret, men kaffepressa fungerer helt fint. På soloturer går jeg gjerne for en enkel Esbit løsning for å få ned vekta og med familien på tur blir det gjerne en Primusløsning, så Jetboil'en faller litt mellom to stoler for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også Omnifuel og så behov for en annen brenner til sommerbruk.

Jeg kjøpte da MSR Reaktor, denne er fortsatt i bruk dersom vi er flere som bare trenger varmt vann på kortere turer.

 

Men etter å ha kjøpt Coleman er de andre så godt som pensjonert både sommer og vinter. Denne bensinbrenneren som er like enkel å ha med å gjøre som gass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også Omnifuel og så behov for en annen brenner til sommerbruk.

Jeg kjøpte da MSR Reaktor, denne er fortsatt i bruk dersom vi er flere som bare trenger varmt vann på kortere turer.

 

Men etter å ha kjøpt Coleman er de andre så godt som pensjonert både sommer og vinter. Denne bensinbrenneren som er like enkel å ha med å gjøre som gass.

Er det coleman 442 eller lignende du snakker om? I såfall, er den dugenes til å varme opp et mellomstort 3-mannstelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det coleman 442 eller lignende du snakker om? I såfall, er den dugenes til å varme opp et mellomstort 3-mannstelt?

Ja det er feather442. Jeg bruker den i Kaitum2 men fungerer sikkert i 3-manns også. Eneste er dersom du må fyre kontinuerlig over lengere tid. På Omnifuel er det bare å bytte flaske, mens Coleman må kjøle seg ned før du fyller tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sol Ti og den er glimrende til å koke opp vann raskt. Tilbredning av mat egner seg ikke i noe serlig grad. Har stekeadapteret og kaffepresse. Lite jeg har brukt ekstrautstyret, men kaffepressa fungerer helt fint. På soloturer går jeg gjerne for en enkel Esbit løsning for å få ned vekta og med familien på tur blir det gjerne en Primusløsning, så Jetboil'en faller litt mellom to stoler for meg.

Jetboilen er best til to formål: Langturer og dagsturer. Langturer forsi den er ekstremt gjerrig på drivstoff om du kun bruker den til å koke vann.

Dagsturer fordi den koker vann så kjapt. Det er digg å fyre opp noe varmt på en fjelltopp, mens alle andre gomler tørre brødskiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jetboil tilbud hos fjellsport.no denne helgen og jeg fikk lyst på en Jetboil SOL , leste tidligere kunders vurderinger og alt så bra ut helt til jeg kom til siste kommentar...........der ble produktet slaktet!!! Noen her inne som har dårlige erfaringer med Jetboil SOL??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.