Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i området Trondsbu - Sandhaug - Besso


Kikut

Anbefalte innlegg

...jada, enda en slik fisketråd på vidda! Men det er jo så gøy å snakke om! Så tilgi meg for å starte en "overflødig" tråd...

 

Skal til området i slutten av juli. Det er mange blå flekker på kartet, samt en elv her og der...tips, evt hint om dere ikke vil gi fra dere favorittvannet, til gode fiskevann mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Har tenkt på samme område selv, men kan dessverre ikke hjelpe deg utover å lenke til denne supre turbloggen http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/07/hardangerviddatur-6-13-juli.html

 

Vil tro at området rundt Nordmannslaagen er topp, også området (elva) mellom Nordmannslaagen og Bjornesfjorden.

 

Ingen jeg kjenner vil røpe sine beste fiskeplasser....he-he..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke røpe noen vann, men kan komme med tips på hvordan man kan finne sine egne favorittvann:)
Selv synes jeg tolking av kart er halve morroa når man er på tur. Sjelden jeg drar på Hardangervidda og vet akkurat hvor jeg har tenkt meg. Blir som regel slik at jeg ser ann vær og vind og drar til de plassene som frister mest der og da :)

 

Et nyttig tips er å legge merke til småvann i tilknytning til store fiskerike vann. De beste småvannene ligger da høyere i terrenget enn storvannet, og bekken som holder vannene sammen er knapt forserbar for fisken. Hvis jeg også kommer over småvann som f.eks har en liten utløpsbekk ut i en elv eller et annet vann som så ender i et større vann som jeg vet er kjent for bra fiske, så prøver jeg ofte ut dette småvannet også. Man må bare prøve seg fram, men jeg har funnet mange "lurevann" på Hardangervidda ved å studere kartet på denne måten. :)

En annen ting er jo også det at fisken ofte er størst lengst opp i et vassdrag, også blir størrelsen mindre, men antallet fisk flere jo lenger ned i vassdraget du kommer.

Skitt fiske!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen liten ting jeg glemte. I området rundt Trondsbu, Sandhaug og Besso kan ørreten virke helt fraværende før den plutselig eksploderer i korte perioder. Så tålmodighet er viktig.

Bremafoten kan som JanRH sier være bra, men det avhenger veldig av vannstand. Er det lite vann i elva ville jeg ikke kastet bort tiden min der. Synes selv at disse kjente elvene på Hardangervidda er best om våren og høsten. Går selvsagt ann å få fisk over kiloen der om sommeren også, men du er sjelden alene, og det er så mange andre flotte plasser på vidda der kilosørret og oppover nesten er standard  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Strekket mellom Nordmannslaagen og Bjornesfjorden har jeg faktisk fisket i tidligere, sommeren 2007. Husker det var mye småfallen fisk - og en stor rugg som slet snøret tvert.

 

Mye av moroa er å finne vanna selv ja - og de færreste, større vann under 1300 meter er vel fisketomme :)

 

God fiskesommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.