Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal jeg reiser på fjelltur med telt og sovepose?


jimango

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min far og jeg skal på fjelltur i Juli men er usikre på hvor vi skal reise. Vi er ute etter et veldig lett turområde uten for mye stener. Min far har en skade i den ene ankelen som gjør at han får veldig vondt av å gå på foten sin. Men han har veldig lyst til å prøve en fjelltur for det. Han skal ha med smertestillende for å dempe smerte og er opptatt av at det ikke blir for mye steiner å gå på. Dette er en skade han kommer til å ha resten av livet sitt og det hjelper derfor ikke å vente til det har leget fordi det kommer bare ikke til å skje. 

 

For noen år siden gikk jeg en tur på Hardangervidda ifra Mogen og et par dager innover mens vi fisket langs en elv. Der vi gikk da var det ikke så mye steiner og vi brukte nok lengre tid enn de fleste andre fordi vi konsentrerte oss om å fiske under veis. Denne gangen skal vi ikke fiske men jeg syntes det hadde vært hyggelig om vi kom til et vann der vi kunne ha slått opp vårt telt. 

 

Mogen er jo på sørsiden av Hardangervidda og nå er vi ute etter å dra innover fra nordsiden fordi vi skal kjøre litt rundt i bil på vestlandet resten av tiden vi skal på tur sammen. Selve teltturen tenkte vi skulle vare i et par / tre netter. Det var en som nevnte Jotunheimen men der trodde min far at det var mye steiner. 

 

Er det noen som har tips om hvor vi kan gå hen slik at vi etter turen får god tilgang til vestlandet generelt. Etter vi har vært på telttur tenkte vi å være i nærheten av Sognefjorden. 

 

Hilsen Jonathan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du skriver "telt og sovepose", men har du vurdert å heller gå mellom hytter?  De finnes flere områder, hvor hytten ligger med kort avsand, og hvor det er mulig å gå i flere dager.

Av erfaring vet jeg at tung sekk normalt ikke er bra for undersåtter. Det blir lett skader og vondter med 20 kilo på ryggen i flere dager.

 

Men stein er det på mine kanter av landet.

 

Midt i ukene og midt i fellesferien er hytten i mitt område omtrent tomme. Og det er ikke mange folk ute i heia.  Noen galninger som meg, kan forekomme, men ellers er det utlendinger og sauebønder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget om å dra til hyttene, det er sikkert veldig hyggelig og mye enklere. Men vi er veldig innstilt på å sove i telt så det er det det vil bli til. Vi skal ikke gå så mange dagene tenkte vi og har prøvd ut hvordan det er å telte i nærområdet. Vi tenkte å gå inn til et sted vi kan sette opp camp og så gå en eller to dager rundt i området uten oppakning for så å komme tilbake til campen de nettene vi blir der.

 

Hvis det ikke hadde vært for at vi skal til vestlandet, området Hardangerfjorden / Sognefjorden ville vi ha kunne reist til sørsiden ved hytta Mogen og gått innover derifra. Det vi er ute etter er et lignende sted på nordsiden av Hardangervidda. 

 

 

Vennlig hilsen Jonathan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.