Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Teltvalgets kvaler: Exped Orion 2 Extreme...eller andre?


Fjellhjerte

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe nytt telt, og valget har vel egentlig falt på Exped Orion Extreme 2. Men, ja, det er selvfølgelig et stort MEN her. Fordi det har vist seg å være vanskelig å få tak i, undersøker jeg nå andre muligheter. 

 

Har noen her noen andre tips eller alternativer til gode tomannstelt i ca samme prisklasse (5000 kr - 7000 kr) som likner på Orion?

 

Grunnen til at jeg falt for Exped Orion 2 Extreme er: 

* meget god høyde i innerteltet 

* 2 innganger og dermed to fortelt

* meget god vindstabilitet 

* komfortabel konstruksjon og ok plass for 2 personer

* 3-4-sesongstelt

* selvstående

* smarte løsninger

 

Setter stor pris på innspill :)

post-12587-0-12601700-1403863994_thumb.p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Reinsfjell Superlight 2

 

Jeg testet det for noen uker siden og er veldig fornøyd med mitt.

 

Her kan du se noen bilder jeg la ut i tråden "Hvor har du vært på tur i dag?"

 

http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?p=293612

 

 

 

Edit:

 

Jeg ser du har valgt en ekstreme-versjon, kontra en Superlight-versjon av Helsport som jeg henviser til.

Hvor godt Superlight-versjonen hamler opp med uvær kontra ekstreme-versjonen, kan jeg ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Akka Dome 2

Dette teltet har jeg hatt selv, men solgte det grunnet vekta på 3.6kg.

Uten om det var det et fabelaktig telt.

Jeg har erstattet det med Tarptent Scarp 2. Det tåler ikke i nærheten av det samme som Akka Dome eller Orion, men kan heller sammenlignes med Reinsfjell Superlight.

Hilleberg Staika

Har ikke erfaring med dette, men det er enda tøffere enn Akka Dome og Orion, tåler alt, og har omtrent de samme egenskapene som du er ute etter.

Veier 4 kilo, så det er veldig tungt for et 2pers kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Akka Dome 2 kunne absolutt vært et alternativ, men savner litt høyden. 

 

Ja, flere som bruker å ha Exped, men de fleste steder er det utsolgt.

 

Orion kommer visstnok inn igjen midten/slutten av juli, men spørsmålet er om det blir tidsnok til turavreise :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke vurdere en  Nanok på kraftig tilbud da http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=14343&cid=1362&vid=85394&pcid=326

Har og god høyde inne og to innganger. Vekmessig er det omtrent samme som Exped.

 

Her er en test Villmarksliv gjorde på det http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article457409.ece

Fikk samme terningkast som Orion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ring importøren på Røros og spør hvilke forhandlere som kan ha det, og eventuelt hvorfor ikke. Jeg har noen netter i kompisens telt, og det er et suverent telt. Det eneste som trekker ned, er at det ikke er ventiler med myggnetting som kan stoppe fokksnø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt telt! Jeg har Orion i tillegg til andre telt og er veldig godt fornøyd med det. Brukes på turer hvor komfort står i høysetet. veldig deilig med den innvendige høyden, stort tørkeloft og to innganger.
Eneste innvendingen jeg har er at stangkanalene er litt trange og innenfor ytterduk, dette gjør at teltet er litt kronglete å sette opp alene. Men på den annen side, teltet er ment til komfortturer for to :-)
Uansett, gratulerer og kos deg på tur i nytt telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/dere blir helt sikkert fornøyd.

Et tips dog.

Teltet står fint uten barduner men det er lurt å bruke bardunene som er midt på endevegger da mellomrommet mellom ytter- og innervegg er litt snaut og du unngår da kontakt mellom disse (ved kondens og regnvær uten særlig vind).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.