Gå til innhold
  • Bli medlem

Alenefar med to barn på tur


Monument

Anbefalte innlegg

Som tittelen hinter til, har jeg to barn jeg drar med på tur alene. Det vil si, jeg reiser ofte med flere, men jeg må ta ansvar for meg selv og to barn. Tenkte å få litt inspill på sekken og hva som innenfor rimelighetens grenser kan lettes på. Det er uhåndterlige volum. Ellers, tips og triks som kommer godt med på slike turer taes imot med takk :) Bare så det er nevnt, jeg kompromisserer ikke på sikkerhet ift lettpakking. Slanker gjerne sekken, men her turer vi med riktige marginer. Barna er 5 og 7 år gamle, og bærer derfor utelukkende forbruksvarer/egne ting.

Økonomi er forøvrig i høyeste grad en faktor! Alt må jo handles tre ganger omtrent.

Tursekken er slik;

Recon Pack

1x Fjällräven Akka 3

1x Exped Synmat UL 7

2x Mammut oppblåsbare liggeunderlag

1x Helsport Alta sovepose

2x Helsport Alta Short soveposer

1x Primus OmniFuel

1L Bensin

1x Kjelesett

3x Light My Fire spisesett

1x pose førstehjelp

1x liten Silva hodelykt

1x Sea to Summit håndduk (liten)

1x spade (leave no trace osv, den blir ;) )

1x parang

Toalettsaker

Mat etter behov, vann fra bekken/vann. Klær er strippet til skalljakke/bukse, innerlag, mellomlag, rent undertøy/sokker (siste to etter antall dager). Eventuellt badeshorts etter årstid.

Soveposer er jo det jeg først tenker på som kan spare volum, men jeg føler også at syntetposer tåler litt røffere behandling, flere vasker og vann om uhellet er ute. Liggeunderlagene til barna er billige fordi de blir herjet med. Selv vurderer jeg å anskaffe en dunpose.

Videre så teltet vi i år fra februar/mars og opplevde kalde netter. Mulig det blir vintertelting på oss i år. Turene går i alt fra lavlandet til platået på Trollstigen. Vi er bosatt i Ålesund, legger opp til turer +/- rundt 2 timers kjøring, maks 3-4 timer anmarsj og to netter (helgeturer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke dette er så ille, men er vel en del småting som mangler på lista di. Uansett ikke vits å slsbke sekken så mye om du bare skal gå noen timer og etablere leir. Med 12-åringer i normal form bærer jeg greit 20kg på ryggen uten at jeg sinker dem. Med en 5-åring blir nok farten så lav at 30 kg ville gått helt fint. Lite vits å spare vekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten sammenleggbar sak, kjekt å grave latrine f.eks. Småbarn har tidvis lite gangsyn på, eh, ærendene sine. Greit også når vi er flere familier på tur med tilsvarende flere barn. Også hvis vi føler for å fyre opp ett lite kosebål en plass, så kan den være hendig.

Hmm, jeg har vurdert litt dette med å la eldstejenta få bære soveposen sin, iallefall på de kortere turene. Men hvilken sekk til de? De har hver sin Bergans sekk, men ingen av de synes den er særlig komfortabel.

Det er faktisk ikke noe glemt på den listen, jeg kopierte egentlig bare inn pakklisten min. Stormlighter og en lett fiskestang er vel det eneste som er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deuter Fox 30 ser jo helt rå ut! Den visste jeg ikke om. Tror det må handles to slike, så minstemann kan ha klar til neste år. :) Vi klatrer jo litt også, og Molladalen står på listen over destinasjoner. Iallefall med Maja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et motivasjonstriks brukte jeg noen ganger å laste sekkene til barna med soveposer samt en del andre ting på begynnelsen av turen.

De var med å pakket. Vi startet så turen.

Så, etter å ha gått en tid, når jeg så motivasjonen dalte, pleide jeg å stoppe og ta en rast og tok ut en del av deres sekker og over i min. Da ble alt så mye lettere for dem, både steg og sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg endret noe hadde jeg vurdert gass fremfor bensinbrenner så lenge temp er over null. Mindre og lettere.

Egne sekker, osprey har en sak på ca 25 liter. Min syvåring har tilsvarende på 18 liter, så vidt plass til sovepose. Ellers så bærer han egne klær.

Hvis transporten inn går på vei, pakker jeg gjerne i sykkelvogna. Ungene kan sykle eller gå selv, og jeg kan bruke vogna i stedet for sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deuter Fox 30 ser jo helt rå ut! Den visste jeg ikke om. Tror det må handles to slike, så minstemann kan ha klar til neste år. :) Vi klatrer jo litt også, og Molladalen står på listen over destinasjoner. Iallefall med Maja.

Molladalen er jo flott, eit paradis for både store og små :)

Og Ikkje for langt inn, hverken frå Barstadvika, Romedalen eller Lisjestandalsetra. Perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så latterlig billig på Fjellsport at the moment. Kring 500. Trur veil ligg på 1100 eller 1300. Huska at eg gav 1000 for den første 40 literen til dotter mi. Så skulle eg kjøpe 30 til sonen min og ein 40 til ei anna. Gav då under 700 kr for båe hjå Fjellsport på supersalg. Grei butikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lista di virker fornuftig og kjenner igjen vekt/volum problemet selv om jeg bare går med ett barn. Min syvåring begynte i fjor å bære sin egen og min sovepose i en Deuter Fox 30. Det hjelper en del.

 

Noen spørsmål/kommentarer:

Light my fire spisesett: Er det sånne trekantede "bokser" med kopp, spork og skjærefjel inni? Jeg synes det tar for stor plass. Enten deler vi på ett sett (det er jo to tallerkner i praksis) eller så tar jeg med noe som pakker bedre.

 

Regner med at du har med kniv og kanskje kamerautstyr også?

Jeg har ofte med litt "kosesaker" i tillegg. Kortstokk og en bamse gjør mye for turgleden her.

Som nevnt over: jeg foretrekker også gass på sommeren.

 

For meg er det maten som virkelig driver opp vekt og volum hvis jeg ikke er forsiktig. Jeg jobber mye med balansen mellom kos og vekt/volum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvordan du spiser, kan du redusere kjelesett til 1 kjele. 1 person (du) kan spise fra kjelen og trenger kun en spork.

Denne parang-kniven ser stor ut. Kan den byttes ut med en liten Victorinox lommekniv? Ellers skulle jeg holde et øye på brukt utstyr og sjekke om du får kjøpt en Nallo 3 eller ligende. Jeg antar at den er lettere enn ditt telt, men har ikke sjekket det. I toalettsakene må du se om du drasser med fulle beholdere med tannkrem og solkrem osv. Bruk halvfulle eller enda tommere en helgeturer.

 

Jeg synes også at barna kan begynne å bære noe av sine egne klær eller sovesaker. Gled deg over at de vokser seg større og kan ta mer og mer vekt i årene som kommer.

 

Som jeg vet fra den lille turen med Virma og datter, så ønsker barn seg gjerne flere pauser underveis. Det betyr at du med stor sekk også kan hvile regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det akka r/s du har? I såfall ville jeg beholdt det. Det romslige forteltet er gull verdt, særlig om det er litt dårlig vær. Soveposen din ville jeg byttet med denne http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/soveposer/ajungilak-sovepose-ajungilak-shield-3-season/p/1053981_2_style. Jeg bruker denne hele året og den oppleves på mange måter varmere enn en arctic pose jeg har fra Bergans. Om vinteren har jeg i tillegg en ajungilak sphere spring. Da blir det veldig varmt og vekta er fortsatt lavere enn posen du har. Vet ikke om dere bruker pulk om vinteren, er jo plass til litt mer da. Å bruke noen kr på eget utstyr kan jo til en viss grad forsvares. Er værre med unger som vokser ut av ting i en voldsom fart.

 

Du skriver ikke så mye om maten dere har med så der er det vanskelig å si om det er noe å spare. Bærer du f.eks på ferdig brød, har dere boksemat, tørka mat o.s.v o.s.v. Kan nok være mye vekt og volum å spare på hva slags mat man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parangen er stor ja, men den brukes for det meste som øks og noe spikking av grillpinner.

Vekten er ikke noe problem så langt, det er en grunn til at jeg brukte pengene på en recon pack :) Bæresystemet er gull verdt i mine øyne. Har enda til gode å ha såre skuldrer på tur! :)

Light my fire boksene er trekantet ja. Har tre kopper, tre sporker og tre "fat". Har lagt igjen halvparten av lokkene. Begrenset hvor mye mindre det kan bli føler jeg, før det går på kompromiss med spisekomforten. At de er litt tykke gjør at ungene ikke brenner seg så lett.

Matmessig ja, host, der er jeg ikke fornuftig i det hele tatt! Vi tar ofte med kjøttdeig og lager gryterett. Metter godt å lenge. Så blir det gjerne en pakke pølser/lomper som rask varmmat og ferskt brød. Mine barn klarer av en eller annen grunn ikke å gi beskjed før de er "skrubbsulten" og sure.

Jeg har lagt av en dunpose fra Fjällräven som er på salg nå hos min lokale xxl, den blir handlet på mandag. Slipper unna med 1000 kroner og den har en komforttemp på 0 grader. Så min sovepose blir byttet ut ganske snart tenker jeg, iallefall på sommeren.

Jeg ser jo at med skikkelig sekk og en sovepose i hver blir jo sekken min omtrent tom igjen. Iallefall om jeg har dunpose. Og da eksisterer jo ikke volumproblemet lengre :) Hurra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, Akka 3 RS tror jeg det er. Forteltet er iallefall stort og meget behagelig med småbarn på tur! :) Liker teltet kjempegodt, skal være ett bra mye bedre telt før jeg bytter ut det føler jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll: Ser du virker litt lokalkjent i området Molladalen, er du tilfeldigvis fra området rundt her? Isåfall, er turen inn til Molladalen akseptabel for barn på 5 og 7? Tenker å ta fergen over og gå fra Barstadvika. Blir nok uten klatring før jeg er trygg på at barna klarer å bære f.eks. soveposer o.l. Men med skikkelig sekk tror jeg det skal gå utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du steker opp kjøttdeigen før tur så sparer du vekt/volum i form av vann. Det blir jo minimalt, men alt hjelper litt. Embalasje på matvarer er jo heller ikke ofte tilpasset turgåere (pølser og lomper må være unntaket :P). Kan være lurt å legge maten over i noe annet. Ziplock poser f.eks. Hva med å ha med noe kjeks eller nøtter som døyver sulten til ungene så kan dere steke brød, da slipper du unna med bare en melblanding, vann finner man jo ute. Har full forståelse for at du må ha noe som raskt kan puttes i munnen dems. Er sånn selv. Ikke sulten, ikke sulten, ikke sulten, drit sulten. Nøtter, kjeks og sjokolade er redningen da. Ellerså er det jo ikke til å stikke under en stol at pakkteknikk har mye å si om det er volumet som er største problem. Hvor god er du til å pakke fornuftig så du får utnyttet hele sekken? Når jeg virkelig trenger sekkens plass så pakker jeg ikke i pakkposer, men bruker små plastposer. Da får jeg stappet klær i mellom alt det andre. Blir veldig lett små tomrom i sekken.

Har Akka R/S selv også og er enig med deg. Det skal dukke opp noe veldig mye bedre for at det byttes ut. Det er solid, lett å sette opp, står godt i vinden og kan brukes hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt på tampen svar dette her, drar med ungene på tur nuh. Sekken er pakket og fjellet venter :)

Angående pakking har jeg med løse kompressjonsposer til klær. Klærne stappes mellom soveposer o.l. frem til vi har satt leir. Da pakkes alt ut og sorteres og lagres i telt. :)

Og ja, nøtter o.l. er med i sekken. Det tar liten plass og er god energi både for voksen og barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5åringen min bærer egen sovepose og egne klær samt litt godteri. Går helt fint. Bare vanlige ting, ikke noe dyre greier og en billig sekk som sitter godt. Vannflaske pleier jeg å putte oppi. 3åringen for nok bære egen sovepose i løpet av sommeren. Cluet er å ikke ta for lange etapper eller så bør man legge inn gode pauser. Det er kjedelig å bare gå og gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3,5-åring bærer også egen sovepose, ulltøyet han skal ha på om natten og bamsen han har med seg over alt. Dette går akkurat oppi 10L sekken hans, og vekta blir rett over 1 kg. Jeg hadde nok neppe tvunget ham til å bære soveposen om han ikke ville, men jeg synes det er veldig praktisk at han er vant til at alle som går selv bærer egen sekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light my fire boksene er trekantet ja. Har tre kopper, tre sporker og tre "fat". Har lagt igjen halvparten av lokkene. Begrenset hvor mye mindre det kan bli føler jeg, før det går på kompromiss med spisekomforten. At de er litt tykke gjør at ungene ikke brenner seg så lett.

Matmessig ja, host, der er jeg ikke fornuftig i det hele tatt! Vi tar ofte med kjøttdeig og lager gryterett. Metter godt å lenge. Så blir det gjerne en pakke pølser/lomper som rask varmmat og ferskt brød. Mine barn klarer av en eller annen grunn ikke å gi beskjed før de er "skrubbsulten" og sure.

 

På helgeturer tar jeg også med mye "rart" av mat og tenker ikke så mye på vekta hvis vi ikke skal gå langt. På lengre turer tenker jeg (mye) mer på det. 

 

Ang mat så pleier jeg å lage en pose snacks med f. eks nøtter, tørket frukt, energibar og sjokolade til hver dag, og så stopper vi og spiser ca hver time. Da holder vi blodsukkeret oppe og får de pausene vi trenger underveis. Hvis jeg ikke holder øye med klokka blir det alt for lagt mellom pausene. 

 

Ang Light my fire: Hvis du har tatt av lokkene får du sikkert matsettene mer kompakte. Som hele bokser tar de opp veldig mye volum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.