Gå til innhold
  • Bli medlem

Baby på tur?


PaalE

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en lita jente på 5mnd.

Skal på fjellet nå og lurer på hvordan det går å ta med henne på turer.

Hun er vel litt for liten til å bruke bæremeis, men skal vel gå greit å gå turer i bæresele?

Er det noen som har noen erfaring med så små barn på tur? Evt noen utstyrsanbefalinger?

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med tur. Jeg var på tur med min datter i den alderen og det var veldig fint. Jeg foretrakk som regel å bære i sjal, men bæreseler som lar barnet sitte godt er også gode alternativer. Hvordan skal dere bo? Hytte eller telt gir litt ulike forutsetninger for å komme med tips. Uansett syntes jeg det var fint å ha en basecamp og så gå dagsturer i den alderen og ganske lenge videre. Turene var egentlig for min skyld, snuppa hadde mest glede av å være nær oss og kanskje undersøke en kvist, en stein eller en kongle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også å bære i sjal, men jeg ser at det kan oppleves som litt styrete, i så fall jeg vil anbefale ergonomisk bæresele, f.eks. Ergobaby eller Manduca. Begge deler kan kjøpes hos Babyshop, tror jeg, så det er nok lurt å ta med barnet og teste litt. Jeg brukte Ergo på rygg fra gutten min var 5-6 mnd (og på mage før det), og det var helt supert. Vi hadde glede av den lenge, sist han ble båret i den var han over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.)

Våre to små bar vi i bæresele (manduca sin) da de var så små, kjøpte bæremeis også etterhvert da det ble to som måtte bæres innimellom, men sjøl må jeg si at jeg foretrakk bæresela hele veien, lettere å bære:) I tillegg til manduca sin er vel ergo- selen to av de beste på markedet- kan brukes fra spedbarn til rundt fire år. I regnvær brukte vi en regnponcho over oss begge, brukte ellers også et trekk til å knyte over- med hette - til barna.

 

Ellers er vel det beste tipset jeg kan komme på akkurat nå når det gjelder små (og større!) barn på tur å ta enhver tur på barnas premisser, kanskje når man ikke turmålet hver gang- av ulike grunner- men da er det desto viktigere å likevel nyte turen, sørge for at barna får positive turopplevelser hele veien;) 

Utstyr er ikke alt, men skal dere endel på tur vil jeg anbefale å allerede nå tenke vekt og sørge for kvalitet på utstyr som passer deres bruk. Er stor forskjell på om man skal overnatte i hagen i fint vær eller gå i fjellet skulle tåle både 25 og 5 grader på samme turen ;)

 

Vil ellers advare mot å gå i "bærefella". Dvs bære ungene for mye og for lenge, Vi oppdaget i alle fall at ungene tidlig gikk mye lengre sjøl når de ikke visste at bæresela lå i sekken ;)  Er en god stund til dere er der da men... !  Vet ikke hva du ellers lurer på, bare fyr løs- er nok mange tips å få her inne, God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det overraskende hva slags steder man kommer med barnevogn! Er det flatt og ikke så steinete og du har litt solide hjul er det egentlig bare å trille. Jeg trillet selv 3 km på sti i Østmarka for et par uker siden. Ikke så smart, det tok ekstremt lang tid. Men god trening!

Litt mer seriøst, hva slags bæremeis er det som holder en fem mnd. baby støtt? Fruen insisterer på at vi må vente med det til poden er 7-8 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du på overnattingsturer så tidlig eller?

Nei, hytte/teltturer ventet jeg med til han var 4-5 mnd. Jeg er på ingen måte tøff nok til å ta med meg en nyfødt baby på overnatting i hytte eller telt, spesielt ikke en som er født på kaldeste vinteren. 

 

Litt mer seriøst, hva slags bæremeis er det som holder en fem mnd. baby støtt? Fruen insisterer på at vi må vente med det til poden er 7-8 mnd. 

Ingen bæremeiser, men ergonomiske bæreseler. Jeg ville ikke båret en på 7-8 mnd. i meis heller, men jeg vet mange gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hytte/teltturer ventet jeg med til han var 4-5 mnd. Jeg er på ingen måte tøff nok til å ta med meg en nyfødt baby på overnatting i hytte eller telt, spesielt ikke en som er født på kaldeste vinteren. 

Tror jeg må planlegge å få baby på sommeren ;) Har planer om å telte mye i pappaperm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bæremeis holder ikke. Men bæresjal, formsydde seler og div. andre bæretøy som fordeler vekten til barnet riktig på bæreren samtidig som det støtter barnet, gjør det.

Jeg brukte mye meitai med den første, sjal med den andre.

Her er et par bilder som illustrerer bruken av dette.

 

Meitai:

 

post-11774-0-56786600-1403728834_thumb.j

 

post-11774-0-04357800-1403728950_thumb.j

 

post-11774-0-51049200-1403729044_thumb.j

 

post-11774-0-56766500-1403729089.jpg

 

post-11774-0-70557100-1403729113_thumb.j

 

og sjal: Magebæring er kjekt når barna er små og lette, da kan man ha sekken på ryggen :)

 

post-11774-0-85094000-1403729243_thumb.j

 

En blid liten en.

 

post-11774-0-69826100-1403728868_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke bæresjal litt "kronglete" når man har jakke på seg?

Sover babyen deres på ditt/mannen sitt liggeunderlag, eller har dere med eget underlag til baby? Gitt overnattingstur selvfølgelig :-)

 

Det går helt fint å knyte sjal utenpå jakke. Jeg var en del alene på tur med datteren min når hun ble litt eldre, og foretrakk da å knyte henne i sjal på magen sånn at jeg kunne ha sekk på ryggen. Det var den beste løsningen jeg fant for å få med nok utstyr til telting og ungen alene. På vinteren brukte jeg stort sett pulk og ikke bæretøy. 

 

Jeg har også en vinterbaby. Vi hadde første telttur da hun var drøyt 3 måneder. Da var det snøføre og jeg hadde ikke helt funnet ut av bæring enda. Hun lå i vognbagen som vi satt i en varepulk sammen med utstyret. (Jeg er godt kjent med generelle anbefalinger om pulkbruk, men turen var kort, flat og svært kontrollert.) Den turen sov hun vel i vognbagen i teltet også, hvis jeg ikke husker feil. Den sommeren lå hun i egen pose på eget  underlag, men det spørs om hun ikke havnet hos meg etterhvert. Jeg husker ikke helt, men jeg nattammet en god del på den tiden, så det er vel ikke urimelig å gjette at det ble sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bæremeis så satt i alle fall våre to mye mere ukomfortabelt i de, bæresela klagde de aldri på, men etter en dupp i meisa hendte det ofte de var støle i bena og sutret da de ble løftet ned på bakken. Uansett, bæremeis skal først brukes når barna kan sitte skikkelig stødig sjøl. (Og kan brukes kortere tid av gangen, etter vår erfaring..)

 

Om man velger bæresele eller sjal er hva man venner seg til (helt små barn har det nok et ørlite hakk enda bedre i sjalet vil jeg tro), men jeg ble aldri komfortabel med sjal (knytting og klær av og på og knot) -men så kom jeg aldri så langt at jeg fikk prøvd den skikkelig da jeg heller tok sela på, og aldri hadde behov for å bære innendørs (untatt på butikken da..)

 

Liggeunderlag: vi har alltid hatt eget underlag til ungene, fra første gang da gutten lå i skinnposen sin med ull-lua på. Men nå har våre små stort sett trivdes -og sovet godt alene under dyner og i poser.  De har nå hvert sitt korte liggeunderlag som de sjøl har ansvar for å blåse opp, stor stas:)

 

Og til deg som ønsker deg barn på sommern: kan være lurt å være litt tidligere ute, er rimelig begrenset hvor langt man kan ta med en fire uker gammel baby på telttur, men lykke til ;)

 

Og- vogn... har trillet både singel- og tvillingvogna de merkeligste steder. Anbefaler her vogn med tre hjul med bevegelig forhjul, jo større hjul jo bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må planlegge å få baby på sommeren ;) Har planer om å telte mye i pappaperm :P

Det er mye man kan planlegge, men det er ikke alltid det blir sånn. Jeg tror man skal være temmelig friskus for å orke særlig mye telting med helt nyfødt, spesielt med den første, det er en veldig spesiell situasjon. Men de fleste fordeler vel permisjonen mellom seg slik at pappa har den siste delen og da er jo ungen minst et halvt år gammel. Så det er vel heller vinterbaby du bør planlegge om dere ikke skal ha en utradisjonell fordeling av permisjonen.  :P

 

Jeg har forresten samsovet helt til gutten min ble godt over 3 år (og valgte å slutte selv, buhu), men jeg tror ikke jeg hadde turd å ha babyen min i samme sovepose som meg selv. Vi kunne sove ganske tett i hver vår pose da, det gjør vi ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bæremeis holder ikke. Men bæresjal, formsydde seler og div. andre bæretøy som fordeler vekten til barnet riktig på bæreren samtidig som det støtter barnet, gjør det.

Jeg brukte mye meitai med den første, sjal med den andre.

Her er et par bilder som illustrerer bruken av dette.

Meitai:

attachicon.gifDSC_0340.JPG

attachicon.gifDSC_0193.JPG

attachicon.gifDSC_0004.JPG

attachicon.gifbærer.JPG

attachicon.gifDSC_0135.JPG

og sjal: Magebæring er kjekt når barna er små og lette, da kan man ha sekken på ryggen :)

attachicon.gifDSC_0276.JPG

En blid liten en.

attachicon.gifDSC_0345.JPG

Ååååh! Nå gleder jeg meg enda mer til lillegutt kommer! Takk for inspirasjon! :D
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på telttur med min to-måneders jente på sommerstid - gikk fint som snus. Sov på lammeskinn, oppi en voksipose i hodeenden min, og sov som en stein. :)
Vil også bare føye meg inn i rekken av de som anbefaler Ergo bæresele eller annen ergonomisk bæresele når baby er såpass liten som 5-6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøvrig anbefale skoposer som dere ser på det øverste bildet til Imp. De er utrolig fine å regulere varme med, ettersom man kan variere hva man har inni, også er de vindtette og nesten-vanntette. De er innmari fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange erfaringer og innspill!

Vi har kjøpt en Ergobaby 360. Den virker å være veldig gjennomtenkt ift ergonomi, funksjoner og komfort, gleder oss til å teste denne i fjellet.

Tar med Voksipose til bruk om natta. =)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De blir nok fornøyd med Ergobaby. Voksiposi i teltet fungerer nok bra. Vi samsøv heime, så på telttur har minste lagt halvveis inni soveposen min, og så har vi hatt ein fjellduk over oss. Einig med Noli om at skoposar er genialt til barn som ikkje går enno. Eit regntrekk til bæreselen er også veldig praktisk. Kos dykk på tur! Friluftsliv med små barn er heilt topp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.