Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbeholder på fly?


PaalE

Anbefalte innlegg

Annonse

Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor:

 

http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje

 

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser mann det. Når jeg hadde paintball utstyr i bagasjen måtte jeg ha tømt lufttanker på forhånd og skrudd av regulator for fullt innsyn.

Jeg synes den 500g/ml regelen var merkelig.

Også står det at brukte stormkjøkken/primuser ikke er lov! Går gassbrennere som stormkjøkken/primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og tok en pils på Gardermoen og ventet på flyet mitt som skulle til Island...  Imens jeg satt å skravlet over en øl så ble turkameraten min sitt navn ropt over annlegget uten at vi registrerte det.. Helt ved innsjekkingen/om bord stigningen til flyet så ble vi stoppet og skjønte jo ingenting .... De 2 sikkerhetsfyrene var ikke blide og fortalte oss om gassboksen så lå i en av våres bagger og hvilke skade som kan oppstå med tanke på trykk og blablablablabla hehehehe uansett så var beskjeden ganske klar ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at andre enn meg leste hele teksten jeg refererte til. :-)

Jeg tror likevel jeg ville spurt Avinor på forhånd, for dette var en rar regel. En halvflaske med vann kan man glemme å ta med gjennom sikkerhetskontrollen, men samme mengde med flytende gass under trykk er ok...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

 

Normalt er det da ubegrenset totalt mengde, så lenge hver beholder er under grensen.

Det er feks derfor spylerveske kommer i 4 litere da grensen for ADR merking er 5 liters beholder. Da kan du kjøre en full semi henger med spylerveske uten ADR lappen selv om totalmengden på kjøretøyet i tonn er lik som om det var på 200 liters fat eller 1000 liters IBC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man legge til enda en usikkerhet her, så er det ikke for meg helt klart om kravet om 500 ml referer til kun oksygen eller om det gjelder alle alternativene foran...  :geek:  Det første er vel kanskje mest logisk, men jeg ville spurt flyselskapet for sikkerhets skyld (flyselskapet kan ha strengere regler enn Avinors minimumskrav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket opp litt ift dette med gassbeholdere på fly.

Informasjon på Avinor sine sider er bare generell. Avinor henviste meg videre til Luftfartstilsynet. Jeg snakket der med en kar som sa at det er ICAO/IATA sine regler som gjelder. I tillegg kan flyselskapene ha egne regler. Han mente informasjonen på Avinor sine sider måtte være ICAO/IATA sine regler. Han henviste meg videre til Norwegian...

Hos Norwegian snakker jeg med en russisk-svensk  dame på kundeservice. Hun skjønte virkelig ikke et kvekk... Så jeg ba om å bli satt til en annen. Fikk da snakke med enda enn russersvenske som heller ikke skjønte et kvekk. Ba da om å få snakke med en norsk kundebehandler. I denne prosessen hørte jeg noen russiske gloser og det ble brudt.. Så da gir jeg opp.

Eneste info jeg har da er hva Norwegian har på sine sider under "uakseptabel bagasje". Her er det en liste over ulike typer bagasje som tillates/ikke tillates. Kan ikke finne noe som direkte omhandler fyllte brennbare gassbeholder dog.

Så er vel like langt som da jeg startet..

Tar i hvert fall ikke med noe gassbeholder på flyet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.
Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.
Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.

Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.

Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

Flott!

Men hvor står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen i beholdere som rommer over 500 ml eller 500 gram

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Ja, Avinor kunne nok godt ha gjort seg litt mer flid med teksten, slik at det ble lettere forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg skulle på jakt i Nord-Norge tok jeg med en gassboks i bagasjen. Jeg tenkte å sende den med spesialinnsjekket bagasje sammen med våpen og ammunisjon. Jeg måtte legge igjen boksen.

 

Jeg har sett en sånn boks gå i lufta (kontrollert), og det var en syk eksplosjon. I et fly ville noe sånt vært katastrofalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.