Gå til innhold
Det er 1476 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei,

er det OK å ta med gassbeholder i innsjekket bagasje på fly innenlands?

Noen som har erfaring?

Har et lite lager med beholder og er like greit å ta med hvis lov..

Pål

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor:

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som tronn sier, gass kan ikke tas med hverken i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Her er litt mer detaljer fra Avinor:

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ser mann det. Når jeg hadde paintball utstyr i bagasjen måtte jeg ha tømt lufttanker på forhånd og skrudd av regulator for fullt innsyn.

Jeg synes den 500g/ml regelen var merkelig.

Også står det at brukte stormkjøkken/primuser ikke er lov! Går gassbrennere som stormkjøkken/primus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt og tok en pils på Gardermoen og ventet på flyet mitt som skulle til Island...  Imens jeg satt å skravlet over en øl så ble turkameraten min sitt navn ropt over annlegget uten at vi registrerte det.. Helt ved innsjekkingen/om bord stigningen til flyet så ble vi stoppet og skjønte jo ingenting .... De 2 sikkerhetsfyrene var ikke blide og fortalte oss om gassboksen så lå i en av våres bagger og hvilke skade som kan oppstå med tanke på trykk og blablablablabla hehehehe uansett så var beskjeden ganske klar ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at andre enn meg leste hele teksten jeg refererte til. :-)

Jeg tror likevel jeg ville spurt Avinor på forhånd, for dette var en rar regel. En halvflaske med vann kan man glemme å ta med gjennom sikkerhetskontrollen, men samme mengde med flytende gass under trykk er ok...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står at gassbeholdere som rommer mer enn 500 ml eller 500 g er forbudt. Standard gass til turbrennere er ca 230 og 450 g, så det burde være tillatt. Men om det er tillatt med kun én boks eller flere kommer ikke klart frem.

 

Normalt er det da ubegrenset totalt mengde, så lenge hver beholder er under grensen.

Det er feks derfor spylerveske kommer i 4 litere da grensen for ADR merking er 5 liters beholder. Da kan du kjøre en full semi henger med spylerveske uten ADR lappen selv om totalmengden på kjøretøyet i tonn er lik som om det var på 200 liters fat eller 1000 liters IBC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man legge til enda en usikkerhet her, så er det ikke for meg helt klart om kravet om 500 ml referer til kun oksygen eller om det gjelder alle alternativene foran...  :geek:  Det første er vel kanskje mest logisk, men jeg ville spurt flyselskapet for sikkerhets skyld (flyselskapet kan ha strengere regler enn Avinors minimumskrav).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket opp litt ift dette med gassbeholdere på fly.

Informasjon på Avinor sine sider er bare generell. Avinor henviste meg videre til Luftfartstilsynet. Jeg snakket der med en kar som sa at det er ICAO/IATA sine regler som gjelder. I tillegg kan flyselskapene ha egne regler. Han mente informasjonen på Avinor sine sider måtte være ICAO/IATA sine regler. Han henviste meg videre til Norwegian...

Hos Norwegian snakker jeg med en russisk-svensk  dame på kundeservice. Hun skjønte virkelig ikke et kvekk... Så jeg ba om å bli satt til en annen. Fikk da snakke med enda enn russersvenske som heller ikke skjønte et kvekk. Ba da om å få snakke med en norsk kundebehandler. I denne prosessen hørte jeg noen russiske gloser og det ble brudt.. Så da gir jeg opp.

Eneste info jeg har da er hva Norwegian har på sine sider under "uakseptabel bagasje". Her er det en liste over ulike typer bagasje som tillates/ikke tillates. Kan ikke finne noe som direkte omhandler fyllte brennbare gassbeholder dog.

Så er vel like langt som da jeg startet..

Tar i hvert fall ikke med noe gassbeholder på flyet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.
Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.
Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene er ganske klare, og det er følgende som gjelder:

Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen etc) er forbudt. Altså gass i enhver form, inkludert f.eks. deodorant.

Men det er ett unntak for oksygen i beholdere som rommer mindre 500 ml eller 500 gram, oksygen beholdere over 500 ml eller 500 gram er forbudt.

Dette unntaket er gjort for at man skal kunne ta med seg pasienter ombord på vanlige fly.

Flott!

Men hvor står dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen i beholdere som rommer over 500 ml eller 500 gram

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på dette?:

 

Dersom du har rett, så har nok jeg misforstått, muligens pga. manglende tegn i teksten. For jeg forstår nå hva du mener :)

Ja, Avinor kunne nok godt ha gjort seg litt mer flid med teksten, slik at det ble lettere forståelig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket litt opp i dette og EASA reglene henviser til ICAO Doc 9284-AN/905.

Det dokumentet kan dere laste ned og lese her:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gang jeg skulle på jakt i Nord-Norge tok jeg med en gassboks i bagasjen. Jeg tenkte å sende den med spesialinnsjekket bagasje sammen med våpen og ammunisjon. Jeg måtte legge igjen boksen.

 

Jeg har sett en sånn boks gå i lufta (kontrollert), og det var en syk eksplosjon. I et fly ville noe sånt vært katastrofalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I SAS sine manueler er dette kategorisert som totalt forbudt. Det står også i betingelsene du leser og må godta før billetten blir kjøpt =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1476 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av fjellkaren
      Hei,
      jeg vurderer å investere i en gassbrenner for vinterbruk ala MSR Windpro etc. Dette er brennere som har forvarming av gassen ved at tilførselsrøret går gjennom flammen. Greit nok når det er full fres i brenneren, da blir gassen varmet opp på veien til brenneren. Men hva med startfasen før gassen er varm - trenger man noen form for forvarming for å få opp tempen slik at gassen antennes. Noen som har vintererfaringer med dette?  Gassbrenneren jeg har nå har ikke slik forvarming og jeg har problemer på høsten med å få fyr på den selv med vintergass. Hva er deres erfaringer rundt dette  med opptenning av gassbrenner om vinteren?
    • Av Christer J Dahl
      Kan noen si meg hvor store de største gassflaskene til primus er?
      Har noen forsøkt, med hell og koble en primus gassbrenner til de store 10kg flaskene man bruker på gassgrill? Evt hvordan?
    • Av Thomas H
      Hei..noen som har erfaringer fra dette området. Selger de gassbeholdere av samme type som i Norge med gjenger?
    • Av HannKatta
      Heisan.
      Lette rundt i kottet etter noe stæsj og fant ikke mindre enn 2 stykk gass brennere fra KingCamp.
      Kjøpte dem på Netthandelen for lenge siden.
      Måtte logge meg inn på Netthandelen og finne hva den kostet, ikke verst det for 2 stykk til og med.
      Selges visst nok ennå: Skjult lenke - logg inn for å se den

      Tenkte nå må jeg teste en utav dem.
      Bilder vedfølger.
      Kjøpte gass boks på Biltema for 40 kroner.

      Etterpå når jeg fjernet tilkoblingen etter brenningen så synes jeg hørte det suste gass
      så jeg skrudde på tilkoblingen så det ikke skulle lekke gass fra boksen.
      Må si jeg ikke likte helt det der.
      Da er det bedre med parafin.

      Da er det bare å brenne i vei...

      Vann til koking...

      Føtter montert...

      Klar til bruk...

      Da settes det i gang...

      Det koker jo...

      Et trykk på den røde knappen og den tente lett.


      Funka OK.
      Merket den brant litt ujenvt, kan vere pga litt vind i dag.
    • Av Bost
      Hei,
      Hvor mye gass bør jeg beregne per døgn og person for vinter-tur? og sommer-tur?
      (Hilsen en bensin-fyrer
       
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.