Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gassbrenner - haster!


ost

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har brukt en Pocket Rocket (som er veldig lik Micro Rocket) i mange år. Har vært godt fornøyd, men den "bøylen" man bruker til å åpne gassen med gikk i stykker på siste tur. Hadde jeg ikke hatt et lite multiverktøy med tang i sekken, ville jeg fått problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Pocket Rocket (som er veldig lik Micro Rocket) i mange år. Har vært godt fornøyd, men den "bøylen" man bruker til å åpne gassen med gikk i stykker på siste tur. Hadde jeg ikke hatt et lite multiverktøy med tang i sekken, ville jeg fått problemer..

 

Takk, det var et godt poeng. Samtidig skrev @martin.m i en post her om en tilsvarende brenner fra Primus hvor hendelen smeltet. Det ene slår ihjel det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PocketRocket til 149,- på Gmax denne uka må vel være billig?

 

Enig at det er en super pris, og utkonkurrerer de andre på det. Jeg har i utgangspunktet tenkt å utelate PocketRocket da tester viser høyere CO ved bruk av denne kontra andre brennere. Ja, jeg fyrer i telt. Ja, jeg lufter når jeg gjør det. Kanskje bare jeg som er tullete, men jeg har nå hekta meg på en argumentasjonsrekke der. 

Akkurat nå har XXL en super pris på MicroRocket, halv pris i forhold til f.eks Sportsnett. I tillegg kommer 25% salg på toppen. Jeg dro inn Primus da den koster omtrent det samme. veier omtrent det samme, og ifølge opplysninger på hjemmesidene til produsentene brenner den 230 grams gassboks i 85 min på full fyr mot 60 min på MSR-brenneren. MSR-brenneren er mulig å pakke mindre, veier kanskje 10 gram mindre (hvis man utelater piezotenner).

 

Så er spørsmålet om prisen på PocketRocket er så god at jeg bare må sette CO-forholdet til side og handle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muka Stove er i mine øyne bedre enn Primus sin pga lyden. Primus høres ut som et jetfly, Muka Stove høres ut som en pjuskas i forhold... :-)

Muka Stove er så vidt jeg vet en bensinbrenner. De jeg spør om er brennere til å montere på toppen av gassbokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro inn Primus da den koster omtrent det samme. veier omtrent det samme, og ifølge opplysninger på hjemmesidene til produsentene brenner den 230 grams gassboks i 85 min på full fyr mot 60 min på MSR-brenneren. 

Det betyr jo at Primusen har dårligere effekt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-products-fm-102-gassbrenner/p/1097583_1_style

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-28-kW-37650/

 

Selv bruker jeg topbrenner mindre og mindre. Kun på dagsturer etc for å koke litt vann i en liten kjele. Synes de blir for ustabile å lage mat og mange sprer varme litt dårlig. I tillegg er de vanskelig å skjerme for vind.

Mitt valg ble OPtimus Vega. Liten og lett(178g) til å være bakkeprimus, kan brukes i 4 sesong modus. Men den er jo en annen prisklasse enn de topmonterte du har sett på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at Primus har en kul vindskjerm i sin Eta Express pakke. Men om denne passer til Express Ti vet jeg ikke.

Ellers har jo optimus kommet med en vindskjerm til sin Crux som kanskje passer til flere brennere, da den er festet på boksen, og ikke med magneter som Primus sin er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at Primus har en kul vindskjerm i sin Eta Express pakke. Men om denne passer til Express Ti vet jeg ikke.

Ellers har jo optimus kommet med en vindskjerm til sin Crux som kanskje passer til flere brennere, da den er festet på boksen, og ikke med magneter som Primus sin er.

 

Jeg har sett denne. Artig sak som en senere eventuell utvidelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at Primus har en kul vindskjerm i sin Eta Express pakke. Men om denne passer til Express Ti vet jeg ikke.

Ellers har jo optimus kommet med en vindskjerm til sin Crux som kanskje passer til flere brennere, da den er festet på boksen, og ikke med magneter som Primus sin er.

Primus har også vindskjerm som festes på gassboksen. Jeg har den og den fungerer med flere brennere jeg har. Link: http://www.primus.eu/windscreen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der gjorde XXL valget lettere. Micro Rocket er borte fra nettsidene. Den finnes heller ikke i butikkene i sentrum. Da gjenstår Primus sin variant. Hvis jeg ikke blåser i hele CO-greia og går for Pocket Rocket. Det har jo fått rimelig gode tilbakemeldinger siden den kom i 2004/2005.

 

Slik jeg ser det: Primus koster litt mer, men har gode tilbakemeldinger. Som @Lompa påpeker er det lavere effekt, men jeg tror ikke jeg kjenner forskjell på 2600 W og 3000 W. Da gjelder det bare å komme seg inn på XXl i ettermiddag, hvis ikke havner jeg fort på denne tråden.

 

Takk for gode og raske tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.