Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 10 dagers fjelltur som avsluttes ved Fondsbu?


Saxifraga

10 dagers fjelltur til Fondsbu  

3 stemmer

  1. 1. Hvilken tur hadde du valgt?

    • Sota Sætra til Fondsbu
      0
    • Finse til Fondsbu


Anbefalte innlegg

Hei, venninna mi og jeg holder på å planlegge en lengre fjelltur på ca 10 dager i juli. Fjellturen avsluttet med festivalen Vinjerock, så eneste krav er at vi ender opp ved Eidsbugarden/Fondsbu på slutten av turen og vi har altså ca 10 dager på å komme oss dit. Vi har begge gått en del av "klassikerne" i Jotunheimen fra før av, så de mest befolka rutene i nærheten av Besseggen, Bukkelægeret, Galdhøpiggen, Glittertind osv frister ikke denne gangen. Vi  er ute etter litt mer villmarksfølelse og planlegger derfor å sove i telt.

 

Nå har vi sett oss ut en "drømmetur" hver, og sliter litt med å avgjøre hvilken tur vi skal gå for. Derfor er vi svært takknemmelige for synspunkter og innspill! :) Nye turforslag er også velkomne.

 

Som sagt har vi lyst til å bo i telt, men vi kommer til å ta utgangspunkt i merket sti. Så for enkelhetsskyld skisserer jeg rutene mellom hyttene i de to turforslagene våre.

 

Alternativ 1: Fra Sota Sætra til Fondsbu. 

Sota Sætra - Nørdstedalsseter - Sognefjellshytta - Fannaråken - Skogadalsbøen - Fondsbu.

Flere av disse etappene er ganske lange, og iom at vi skal sove i telt kommer til å dele dem opp slik at det ca blir en 8-9 dagerstur med mulighet for en hviledag. Kunne også vært fint å gått oppom Hurrungane og tittet innom Skagastølsbu. Det forlokkende med denne turen er de store kontrastene mellom dal og fjell, og så klart den storslåtte naturen!

 

Alternativ 2: Fra Finse til Fondsbu.

Finse - Geiterygghytta - Kongshellern - Iungdalshytta - Bjordalsbu - Breistølen - Sulebu - Slettningsbu - Fondsbu.

Denne turen tar oss fra utkanten av Hardangervidda, gjennom Skarveheimen og inn i Jotunheimen. Jeg ser for meg at landskapet på denne turen ikke er like storslått som på alternativ 1, men jeg liker tanken på å gå fra et fjellområde til et annet og se hvordan landskapet endres gradvis. I tillegg har jeg gått fra hytte til hytte i Jotunheimen i påska de to siste årene og ellers vært på en del fotturer der, så har veldig lyst til å snuse på litt nye fjellområder (selv om jeg aldri kommer til å bli lei av Jotunheiemens fantastiske tinder og topper!). Venninna mi har ikke gått like mye i Jotunheimen og har nok mest lyst på den første turen.

 

Altså, vi har et luksus problem og trenger deres hjelp! Så, hvilken tur hadde du valgt?? Hvis noen av dere har gått noen av disse rutene eller har forslag til andre turer hører vi gjerne fra dere! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes begge turene virker flotte, men ville kanskje valgt den siste. Det høres hakket mer spennende ut, og etter hva jeg har hørt er det enda færre som går der. Har ikke gått noen av turene selv, men har gått Turtagrø - Fannaråken - Skogadalsbøen - Fondsbu på ski, og det var en fantastisk tur, så det blir nok bra uansett!
God tur, og ha det gøy på Vinjerock! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle synspunkter og innspill! Veldig kjekt å få tips om Fødalen, ser helt nydelig ut.

 

Forresten, jeg ser på kartet at det er en del fjellvann langs denne ruta, er det noen som vet hvordan det er å fiske her?? Vi skal vel ikke skryte på oss å være av de mest drevne fiskere, så lurer litt på hvor vanskelig det er å få fisk i slike fjellvann? Hadde vært stas å steke sjølfiska middag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, vil bare takke for tipset om Fødalen. Vi la inn hviledagen vår der, makan til idyll. Vi fikk til og med en ørret der!! Det var så idyllisk at jeg lurte litt på om vi hadde snubla over en bugg i matrix. Eller kanskje et hull. Så igjen, takk for tipset!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.