Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull undertøy


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei og god kveld.

Jeg har skikket litt i butikker etter ullundertøy, her er det masse utvalg.

Jeg skal bruke dette til en vanlig vinterdag, renne på akebrett osv. i denne sjangeren.

Har sett på Janus sitt og mange andre typer i sports butikker.

Kan dere hjelpe meg her, vil ha 100 % ull men hvilket merke?????

Tusen takk for hjelpen

Kissa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror at Janus kjøpt på Bogerud Tekstil er noe av det rimeligste. Har hatt endel Janus-trøyer og syns at de har lett for å begynne å krype på ermene, mens andre er storfornøyd med dem. Og ullgreiene de lager til barn er utrolig smarte plagg, særlig den tynne ulltrøya med polohals. Sønnen min går i de trøyene 4 mnd i strekk.

Ellers er vel Devold noe dyrere, men etter min mening bedre kvalitet. Ulvang har jeg ikke prøvd annet enn sokker.

Det viktigste er vel som med alt annet at det passer godt til deg, dvs dekker godt over ankler og håndledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en annen tråd er Janus helt fenomenal og Sparkjøp selger de til en god pris.

På jobben min har vi Janus Anti-Flame ull undertøy, og dette er det desidert beste jeg har prøvd. Kunne ikke se at de solgte det på Spar Kjøp med anti-flame logoen, men kvaliteten veldig god på det. Det er altså veldig stor forskjell på Janus. Kan se helt lik ut, men ha forskjellig egenskaper.

Så har de jo Varde da, som jeg ikke har prøvd. Har nettopp kjøpt en Varde boxer og den så veldig bra ut. Og billig...Ikke prøvd den enda..

Ullmax er jo også OK på sokker. Jeg synes ellers personlig at Ullvang er oppskrytt og alt for dyrt i forhold til den ofte dårlige kvaliteten.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
ulvang sitt er absolutt å anbefale. :wink:

Da må kvaliteten på ulvang undertøyet ha steget etter oppkjøpet fra swix... Jeg har ikke gode erfaringer med ulvang. Det slites fort, og har en tendens til å bli vasket i stykker (selv om man bruker milo).

Jeg er derimot meget fornøyd med Devold. Det er muligens litt dyrere, men holder desto lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No pleier eg ikkje å bruke ullundertøy så veldig ofte at noko har godt i stykker, så lenge ein held seg i fysisk aktivitet er det ofte nok til å halde varmen. men naturlegvis er det jo å foretrekke å ha eit godt ullundertøy om det skulle blåse opp og ein skulle bli sittjande værfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler Even sine erfaringer vedr Ulvang vs Devold når det gjelder undertøy.

I tillegg er det langt lettere å få tørket Devoldproduktene enn ulvangs produkter. Spesielt viktig for teltere.

Når det gjelder ullsokker er jeg derimot veldig godt fornøyd med ulvangs produkter. Vet at det er noen som ikke deler denne erfaringen, men det var et parti derfra med feilproduksjon, så mulig de har vært uheldig og kjøpt av dette partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er (og det gjeld alle merker), kommersielle varer eller varer som går frå undergrunn til kommers tapar kvalitet på bekostning av reklameutgifter. Dette har til og med skjedd med snusen siste åra. Grunnen er at dei kvalitetsbevisste kjennarane ikkje lenger utgjer fleirtalet av kundemassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke ullmerke man kjøper, velg for guds skyld ikke hvitt!!!

Mulig det blir reint etter vask, men det ser neimen ikke slik ut. Solkrem og skitt farger av i halsen, skitne ryggsekkreimer farger av på skuldrene, korsryggen blir møkkete av ryggsekken.

Mao, velg blått, sort, grønt eller hva det måtte være, bare ikke hvitt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må kvaliteten på ulvang undertøyet ha steget etter oppkjøpet fra swix... Jeg har ikke gode erfaringer med ulvang. Det slites fort, og har en tendens til å bli vasket i stykker (selv om man bruker milo).

Jeg er derimot meget fornøyd med Devold. Det er muligens litt dyrere, men holder desto lengre.

Enig. Det verste med Ulvangtrøyene var passformen, og jeg tror ikke dette er fikset på. Trøyene er alt for korte i ryggen, og går såvidt med til beltestedet. Greit nok på sommeren, men ubrukelig på vinteren.

Hvis det er gode gamle raggsokker dere skal ha, så vil jeg anbefale å gå på Felleskjøpet eller en annen butikk med arbeidsklær. Sokkene der er like gode, og langt billigere enn på sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har prøvd janus og sparkjøp og ullmax sitt ullundertøy og har nå havnet på "Klar Ullfrotte orginal " 200g/m2. med langt bakstykke og glidelås på halvhøy hals.

Sistnevnte har den store fordelen at du har luftlommer mellom ullen og det vil da ikke føles så klamt når du svetter mye og tørker raskere på kroppen samt at det transporter vekk fuktigheten fra kroppen.

Jeg bruker kun ullfrotte rett på skinnet og så skallbekledning (gore-tex ) utenpå og da skal det være kaldt før du blir kald.

Når jeg skal sitte og kan bli kald ,tar jeg på meg "klar ullfotte Orginal" 400g/m2 jakke med glidlås ,høy krage og langt bakstykke og lange ermer med hull for tomlene.

Disse plaggene er 60% merinoull og 25% polyester,15%polyamid og kan vaskes på 60% og krymper ikke.

Ikke blir det noe særlig stygg lukt av de heller .

Vanlig ullundertøy har den bakdelen at det suger til seg fuktighet og blir da særlig plagsomt når en svetter mye ,og det tar lengere tid å tørke det på kroppen.,annet minus er krymping ,og at det løser seg opp etter flere års bruk ,ja ,det smuldrer opp.

Selv det norske Forsvaret har fått vett og kjøpt inn ullfrotte orginal til sine soldater og brukes da under gore-tex og gore-tex etterligninger.

Er førøvrig helt enig i at Ullvang er KUN et oppskrytt merke som har utrolig dårlig slitestyrke og koster alt for mye penger.

Har prøvd et par i fjellstøvlene på jakt , de holdt ikke en høstjakt .Aldri mer,da kjøper jeg heller dyrere spesialsokker som koster mye penger og har god passform samt god slitestyrke.

Er helt enig i at du like godt kan dra innom en Felleskjøp butikk og og kjøpe ullsokker som har frotte og koster ca 1/3 av Ullvang og har like dårlig slitestyrke ,men da får du det du betaler for i kvalitet.

PS! Vil anbefale Forsvaret's "headover" til å dekke halsen med ,denne er laget i ull og meget behagelig .

For de som ikke vet hva en "headover " er , så ser den ut som en arm på en ullgenser ,alså hull i begge ender og er fleksibel og kan dras ned over hodet ned til halsen . Ca :50cm lang og 20-30cm diameter og tykkelse ca 5mm.

Den er overskuddsmateriell som nå og fås kjøpt på auksjons bubtikken på hauerseter ved Gardermoen http://www.mamut.com/fapkiosk/ eller http://www.forsvarsbrukt.no på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer siste 10-15 år:

Lang trøye og longs:

- Best holdbarhet: Devold Aquaduct, nest best: forsvarets(levert av Troll tekstil)

- Dårligst holdbarhet: Ulvang. Nest dårligst: ullfroté. Ulvang har god komfort men slites merkelig fort. Samme for ullfrotté.

- Har ikke prøvd Janus o.l. men regner med de er i Troll klassen.

Tips: Kjøp to sett trøyer: en med rund hals og en med polo. (IKKE kjøp "halvpolo" hvis du har sjeggvekst på halsen.... Ei ullfrotté trøye med slik hals har "ødelagt" turgleden for meg flere ganger før den ble hivd. 2 dagers sjegg og eldre setter seg i toppen av glidelåsen og blir lugget ut).

Med polo på og rundhals i reserve på høst-vinter tur er du bra utrustet for natta, uventet kulde og hvile. Om sommeren er det bra å bruke den med rund hals.

Under beltet bruker jeg ullboxer, brynje longs og ullongs som supplement på vinteren. På sommeren bruker jeg brynjeboxer og ullongs som supplement hvis jeg er på fjellet.

Har en kommentar til sokker også: For en 8-9 år tilbake kjøpte jeg en haug med Bridgedale sokker. I mellomtiden har det blitt endel ulvangsokker til jul og bursdag. mens jeg sitter her og skriver har jeg et av de 8-9(!) år gamle bridgedale parene på meg. Noen av de har måttet gi etter for lange tånegler, men jeg har fortsatt godt over halvparten igjen. Ullvang sokker har kommet og gått. De når ikke bridgedale til tåsømmen engang når det gjelder slitestyrke. Noen som har opplevd å få stortåa gjennom sokketuppen med 3-4 dager igjen av turen? Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå litt rar jeg da, men lurer på hva som skiller Devold Aquaduct fra et produkt fra Varde (kjøpes på Sparkjøp til 149,-)? Kjøpte omtrent til samme tid en slik lang under fra Devold og en trøye fra Varde. Begge ser lik ut, svart med grå prikker, og er såkalt tolags med syntetisk mot hoden og ull ytterst. Buksa/logsen er av ulike årsaker (temperatur etc her jeg bor) mindre brukt enn trøya. Logsen er allikevel mer slitt enn trøya som har holdt forbausende godt hvis pris er avgjørende for kvalitet. Jeg vil anbefale dette produktet fra Varde, og tror man får mye for pengene sammenlignet med andre, kjente merker som koster 3 ganger så mye.

Vil også komme med et tips. Jeg har i mange år brukt tynne syntetiske superuntertøytrøyer mot kroppen. Over dette bruker jeg en t-skjorte av ull fra Janus og en vindtett jakke (Skalljakke). Dette holder meg tørr mot kroppen, og varm selv på kalde dager ved kortere pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Brynje Artic undertøy? Det koster kanskje litt mye, men ser utrolig godt ut.

Jeg har et sett med Brynje Arctic langt undertøy. Er meget fornøyd med dette - men siden jeg i utgangspunktet er ganske godt "vinterisolert" blir det fort for varmt under høyt aktivitetsnivå. Til rolige aktiviteter og leirliv er det perfekt. Kan også tenke meg at det fungerer meget godt under mer ekstreme forhold.

Jeg har ikke varianten med pulsvarmere - de savner jeg litt siden jeg er vant med slike fra mitt "normale" ullundertøy.

Brynje Arctic er også ganske tykt, så jeg opplever at noen av buksene mine blir litt trange rundt låret med dette undertøyet under. Tunge knebøy og benpress har jo også litt av skylden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slenger meg på anbefalingen om å kjøpe billig ulltøy fra f.eks. Spar-Kjøp. Har de siste årene bare brukt ullundertøy(longs, trøye, boxer) fra Varde og har ikke et eneste vondt ord å si. 100% merinoull, bra slitestyrke, bra passform, krymper ikke, er varmt og koster bare 149,- !!! Dvs. langt under halvparten av Devold, Ulvang osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lhp. Hvis man bare skal bruke ullundertøyet til aketurer og småturer er det ikke nødvendig å gjøre de store investeringene. Har selv både billige og dyre ullskjorter - og de fungerer like godt. Det er nok litt forskjell på passform og sømmer, men skal man ikke gå i dagesvis med sekk på ryggen har det ingen betydning!

Kjøpte forresten Stillongs ullundertøy til ungene (Flåklypa). Det er tolags, og har holdt utallige runder i vaskemaskinen uten å krympe eller nuppe. Guttungen bor nærmest i ullklærne om vinteren, så jeg har måttet kjøpe flere sett til ham for å få vasket det innimellom... Vanligvis er det nok med dette under vinterdressen. Jenta på åtte foretrekker også ullundertøy om vinteren. Til slutt fant jeg samme klærne i voksenstørrelse til nedsatt pris på OBS! før jul. Så da endte det med at jeg kjøpte det samme til i førjulsjulegave til meg selv. Det er kanskje dyrt, men jeg holder meg tørr og varm også når jeg er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Brynje Artic undertøy? Det koster kanskje litt mye, men ser utrolig godt ut.

Har ikke et vondt ord og si om bryne arctig undertøy, foruten at det er fryktelig varmt hvis du bommer litt på antatt temperatur. Bruker særlig overdelen mye. Min har hull til tommel på armene, noe jeg vet ikke alle har. Kommer iløpet av vinteren garantert til å kjøpe meg en med rund hals (har høy med glidlås nå, og høy arcitg, høy fleece og høy jakke blir litt mye...).

Det negative er vel kanskje prisen, tar jeg ikke feil er det rundt 500kr per del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.