Gå til innhold
  • Bli medlem

Krokstørrelse på markfiske i ferskvann


Dybben

Anbefalte innlegg

Jeg får feilmeldinger når jeg forsøker å søke i forumet og har derfor ikke funnet innlegg med samme spørsmål. Jeg vil forsøke markfiske i ferskvann (Bergheimsvatnet og Breimsvatnet i Sogn og Fjordane i første omgang). Størrelsen på fisk er vel i hovedsak rundt 500 gram, men en kan jo være heldig å slumpe bort i større fisk. Hvilken krokstørrelse bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten krok gjer at du kroker godt men at du kan få ein del småfisk som har slukt kroken, stor krok gjer at småfisken ikkje klarar bite til men og at den store fisken er meir skeptisk og du får fleire bomhugg. Til verre fisken er å få til å sitje til mindre krok er ein grei regelEg brukar str 2-4 med lang krokstamme, eg ville ikkje gått under står 8. Nb: ulike krokmerker og ulike typer kan ha ulik str på same nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varrierer litt etter forholdene, men i 90% av tilfellene bruker jeg krok strls 10 eller 12 når jeg fisker med mark. Har fått Ørret fra 100g-2,5kg på disse krokene.

Pleier som regel å tre på 2 mark på kroken (strls Medium fra XXL)

Fiskemetoden du bruker er nok mer avgjørende enn krokstørrelsen, jeg vil påstå at bunnmeite er den mest effektive formen for meitefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artikkel i Villmarksliv ifjor om ørretfiske i vannene i Gloppen kommune. Mange av metodene, bl.a. markfiske, ble nevnt og tips ble gitt. Det er nok mange 500 grammere der, men også endel 800g +. Jeg har selv gått bort ifra den tradisjonelle J-kroken for et par år siden og byttet den ut med en mer moderne sirkelkrok. Jeg mener (høyst subjektivt) at fangsten har gått opp, samtidig som jeg kan sette tilbake fisk som ikke møter fangstbegrensningene, forid fisken krokes i munnviken og ikke bak i ganen (stort sett). Og jeg agner med 3-4 mark! 

Når det gjelder hvordan du skal få markklysa ut i vannet så er det flere metoder. Blysøkke (over eller under kroken) er vel hintet til, men det finnes mange andre metoder som kanskje gir flere fisk. Jeg bruker ørretbombere i stor grad når jeg er på marktur (dessverre altfor sjelden). Du har sikkert sett de, men kort fortalt så får du kastelengde som med en stor sluk, snøret glir fritt gjennom bomberen (som gir mange fordeler spesielt hvis du er ute etter større ørret) og de kommer i forskjellige synkegrader slik at du får mer presisjon i hvordan du ønsker å presentere agnet. 

Størrelse 10-12 burde holde for de fleste forhold. Når jeg er ute etter storørreten i sideelvene til Mjøsa (2-5kg) så bruker jeg str 2-6 alt ettersom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulik krokstørrelse til ulikt markfiske. Jeg bruker små kroker (12-14) i elv og større (4-6) i stillestående vann hvor jeg skal ha store markklyser. I elv deler jeg ofte marken, slik at den blir en 2-3 cm lang "larve", og fisker den som jeg ville fiske ei nymfe. Lar den gå med strømmen, uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.