Gå til innhold
  • Bli medlem

snøforhold på Hardangervidda


frikken

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har tenkt å gå fra Tinnhølen via Hårteigen og Trolltunga og tilbake. Er det noen som vet om det er mulig å gå denne turen fra 28. juni til 5. juli? Har noen vært i dette området? Hvor var du Klingen86?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Valldalen til Litlos gikk eg ca 2/3 av turen på ski i helga, men det smelter fort og snøen er relativ hard å gå på. Det er bra med snø vest på vidda men ikkje unormalt mye for årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bestyrer på Litlos melder om gode forhold - også vestover. "Isfritt opp til 1300 meter, men noen isflak kan sikkert forekomme...." Du kan alternativt ta en telefon til ham, nummeret finner du på ut.no....(det fungerte ikke å lime inn linken) - kun satelitt telefon. Men ja, venter du en uke eller to er du helt sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvis det er så forskjell på østvidda og vestvidda? Jeg var på Sletteidvatni, som ligger på over 1300 moh, 18. Juni og der hadde det kanskje vært isfritt 2-3 uker allerede da det ikke lå så mye som et isflak i vannflaten.

Hvorfor er det 4-5 uker forskjell på øst og vest? Noen med et godt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eg var over området torsdag 10. Vest og sørvest for Litlos var det mykje snø og is. I aust var det lite. Holmavatnet var ca 30% isfritt, Kvennsjøen var isfri.

 

Oppdatering fra i dag. Snøen er kraftig redusert sidan sist, men fortsatt bra med fenner att. For dei som har tenkt å la seg skremme av snømengde, minner eg på at sumarsnø er fast og fin å gå på.

Isforholda har endra seg meir. No er det is bare på votn betydeleg høgare. Votna oppå Sandfloeggi og Nupseggi er fortsatt heilt islagt. På Holmavatn og andre votn i same høgdelag vestover, er det bare nokre isflak og litt is langs enkelte strender. For den som har tenkt å padle, kan det nevnast at det ligg att ei smal isstripe tvers over Holmavatn, denne reknar eg med forsvinn ein av dei fyrste dagane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.