Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du IKKE kjøpt nå?


torti

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Annonse

Jeg har heller ikke kjøpt Hilleberg. Her er det i hovedsak Rogen som ikke er kjøpt, men har ikke gått på noen av de andre heller. Har også klart å stå imot kjøp av nye kajakker, ikke en gang elvekajakk har jeg kjøpt. Mye penger spart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I dag, en tidlig morgenstund, tok jeg mot til meg og leste denne tråden fra A til Å.  Fornøyelig lesning, Prøvde å lete etter gjennomgangstemaer og festet meg særlig ved bruken av ordet ÆRLIGHET. 

Ærlighet og motstandskraft

De hadde så lyst på akkurat dette, og veide for og imot.  Ennå hadde de motstandskraft til å stå imot, men den var på vikende front, så en (vakker?) dag kom til å handle likevel. garantert. 

Ærlighet - jeg klarer meg med det jeg har.  Det er en fin grense her.  Mellom "motstandskraft og at jeg klarer meg med det jeg har".  For noe ligger i luften.  Det er bare snakk om tid

Ærlighet og treighet. 

Joda, egentlig skulle ikke innlegget havne i denne tråden, men  i motsatt tråd.  For grunnen til at de ikke hadde kjøpt noe var at de rett og slett var for treige. Produktet var utsolgt, mens andre igjen hadde datatrouble, eller så var butikken stengt,

Igjen var ærligheten et mest påtagelige En (vakker?) dag kom tilbudet på nytt, og når datamaskinen var fikset.  Og om noen timer ville solen renne på ny og varsle en ny (vakker?) dag - og kl 1000 åpnet igjen butikkdørene.  Så da --------. 

Og når motstandskraften og treigheten er overvunnet burde de som tilhører denne gruppen bidra i tråden "Hva har du kjøpt i dag"

😀Og nå kan du godt stoppe å lese, for har jeg egentlig sagt det jeg hadde på hjertet vedrørende tråden.  For resten handler visst stort sett om meg

-----------------------------------

Og hvor befinner unge Tom seg?  Hvilket fører til en heftig diskusjon mellom fornuft og manglende selverkjennelse. Det er dessverre ikke til å komme utenom betydningen av suffikset 42

"Tom!! 

Du er straks 74 år, Stikk fingeren i jorda.  Har du ikke akkurat gitt bort pulken?  Og har ikke akkurat skuldrene sagt klart ifra at fluefiske - det kan du nå bare glemme".  (Her prøver jeg å argumentere) «Men kanskje kan jeg fortsatt bruke toer stanga"?

"Du skal om få dager opereres, og kommer derfor til å være ute av sirkulasjon i ang tid" 

"Du skal også om få dager dra til Spania og bli borte (hvert fall det var planen) til 1 desember"

Likevel er det kommer jeg ikke utenom følgende faktum:  Jeg har så lyst, eller har jeg egentlig det, å pensjonere gamle Karrimor 65, kjøpt på loppemarked for den uhørte pris, kr 50.-.  For jeg har så lyst på en Oprey Atmos 65.  (Oprey er sikkert ikke riktig skrevet men jeg våger ikke å sjekke det, for ikke å bli ytterligere fristet.

Og siden jeg herved har gjort en observasjon av andres tanker - men også av mine, så er det bare et tidsspørsmål før vi må skrive et innlegg, riktignok med motsatt fortegn - i tråden "Hva har du kjøpt i dag"!

PS, eller kanskje det heter edit?  For ytterligere å svekke en mulig motstandskraft og treighet finner jeg den utrolige og malplasserte annonsen publisert i denne tråden (med rød skrift)

Annonse : Fjellsport - for deg som også er interessert i tur og friluftsliv
Husk også rabattkoden som gjelder ut året for medlemmer av forumet

 

.

 

Endret av Tom42
Redigering
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 12.3.2016 at 18.54, TheSleepwalker skrev:

Viktig å alltid tenke: Trenger jeg EGENTLIG denne tingen her? Den jeg allerede har gjør jo jobben. Og disse pengene gir jo en del biff :P

 

Nå spiser jeg ikke biff, men jeg er en flittig bruker av "trenger jeg den egentlig"-tankegangen. Dessverre er den vanskeligere å bruke når det gjelder turutstyr. Som jente burde jeg være lett offer for markedsføringskreftene, men jeg er fattig og prioriterer hardt. Jeg er rett og slett en motvillig konsument, og kjøper helst det jeg måtte trenge på Fretex. Thoreau sa; Beware of any enterprise that requires new clothes.

Fjällrävens Anorak no.9 henger nå i skapet, dog kjøpt for halv pris på Finn fra en bruker som helt åpenbart knapt hadde brukt jakken, i alle fall ikke i naturen. Jeg anser det som et kupp og ikke et nederlag. Neste kamp; IKKE kjøpe nytt telt og ryggsekk. For det trenger jeg virkelig ikke enda!

Forøvrig treffende innlegg, @Tom42!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Ingen som har latt være å kjøpe noe i år, det blir forbruksåret dette da, kanskje. Jeg har ikke kjøpt urtetørker, for å tørke frukt og gode greier til tur. Rett og slett fordi den er så pass dyr at jeg alltid stopper i kassen. Det fins billigere, men jeg vet jo den dyre er veldig bra... 

Har heller ikke kjøpt Hilleberg Rogen, men det er kun fordi det tar evigheter før Fjellsport får inn den nye versjonen! Værsgo bli gal! (Og hva skal jeg bo i på påsketuren???) 

Kjøpte heller ikke nye skisko, for da jeg endelig hadde bestemt meg var tilbudet deres over. Typisk. Penger spart, gnagsår tjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Miamaria said:

Ingen som har latt være å kjøpe noe i år, det blir forbruksåret dette da, kanskje.

Jeg lar vel nesten være å kjøpe noe hver dag. Bare et par uker siden jeg lot være å kjøpe nytt hus ;) Noen millioner spart. Mon tro om boliglån også gjelder for telt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har enda ikke kjøpt nytt telt da jeg fortsatt er usikker på valg av modell.

  • Hilleberg Katium 2 er perfekt med unntak av manglende netting i ventilene.
  • Helsport Reinsfjell Pro er også en sterk kandidat

Det går ikke an å bare ha ett telt, så nå må jeg bruke opp skattepengene nå de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke kjøpt packraft, men selv kona kom på gli etter Monsen, Monsen og Mattis. Ellers har jeg vært flink dette året med å bruke det jeg har hordet inn de siste åra....vi får se hvor lenge fornuften holder. Fristelsene står i kø. Ånden er villig, men kjødet er skrøbelig som det står i skriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt nytt telt, Helsport Reinsfjell 2 Superlight. Fant ut at kuppelteltet jeg har holder noen år til, trenger ikke bruke mange tusen på å slippe å hive på ytterduken etter at innerteltet er satt opp og spare 500 gram. Og det ble innkjøp av hengekøya i år og, så halvparten av turene blir under tregrensa om jeg har planlagt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg synes er et helt vidunderlig produkt.

XXL selger swedteam badger bukser. disse har kun strekk i rompa. Og synes de er helt vidunderlige og gå med på tur i skogen. 

Har prøvd de andre buksene i butikken. med strekk i rompe og kne,  men føler at det blir litt for mye sømmer og passformen blir litt annerledes. for meg så gnager disse sømmene på beinet. 

tar du utfordringen så bør du prøve denne buksen. Meget god og ikke minst billig.  299 på tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag har jeg ikke kjøpt Petzl Summit isøkser! Dvs jeg har gått og grunna på nye isøkset for topptur og rangling i nærmere en uke samt flyttet nyskjerrigheten fra ultralette til mer fornuftige og brukandes økser som Summit. 

Har dog klart å lande på at om jeg stripper mine gamle økser litt for ting og tang så er dem helt sikkert lette nok og brukandes for litt topptur/rangling i tillegg til klatringa.

Den derre kjøpelysten altså!! Styggeskap som kjem snikandes når du minst venter det, og slepp svært  motvillig taket etterpå! 😜😅

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg nesten kjøpt masse rart i et halvår, men jeg har ikke kjøpt en dritt!

Ikke liggeunderlag som jeg har vurdert, ikke jakker eller bukser, ikke ullsokker en gang.

Sist jeg kjøpte noe var i fjor, i tilfellet jeg ville komme meg på tur i vinter. Men så har jeg ikke vært på tur i år heller da :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helsport Dovrefjell Camp 3 gikk i vasken, derfor havnet det under "hva har du ikke kjøpt". se egen tråd 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt tarp. Jeg hadde bestemt meg for å gjøre det, men ikke hvilken, dermed varte og rakk det. Så klarte jeg omsider å bestemme meg, men før jeg fikk tid til å bestille, så hadde Fjellsport kutta tilbudet. 😂 Ikke søren at jeg kjøper til full pris når det nettopp var på tilbud. Så, niks tarp kjøpt.

Jeg har heller ikke kjøpt et fancy kompass til halv pris bare fordi det var halv pris, for jeg har faktisk to fra før kom jeg på. Der holdt jeg meg virkelig i skinnet synes jeg.

Har klart å la være å kjøpe ny tørrdrakt også, siden jeg har tre fra før. Det var virkelig fristende å slippe å reparere, men det får være grenser. Det er ikke SÅ vanskelig å bytte mansjetter. 😂

Og så synes man at man har vært flink... Tja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge gått å tenkt at det hadde vært greit å ha noe annet å _knipse_ bilder med enn mobilen.
Fra å syntes at 3-4 tusen var mye for noe å knipse med har jeg nå funnet ut at jeg virkelig har lyst på et Fujifilm X-T20 til ca 10-11 tusen og er i kjøpemodus - selvsagt er det ingen som har det inne 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Phoney skrev:

Har lenge gått å tenkt at det hadde vært greit å ha noe annet å _knipse_ bilder med enn mobilen.
Fra å syntes at 3-4 tusen var mye for noe å knipse med har jeg nå funnet ut at jeg virkelig har lyst på et Fujifilm X-T20 til ca 10-11 tusen og er i kjøpemodus - selvsagt er det ingen som har det inne 1f612.png

Et godt valg. Les hva seriøse https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t20-review/7 skriver om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.