Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du IKKE kjøpt nå?


torti

Anbefalte innlegg

Har ikke kjøpt meg ny telefon i dag, for jeg klarer ikke å finne ut hvilken som dekker mine behov... kanon skjerm med hdr til netflix på senga/teltet, tåler vann og støt greit, godt kamera til å ta med på tur (orker ikke digital-kamera/speilrefleks), trådløs lading... flere tlf som frister, iphone x, lg v30, mate 10 pro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 26.10.2017 den 22.32, ViktorS skrev:

Har ikke kjøpt meg ny telefon i dag, for jeg klarer ikke å finne ut hvilken som dekker mine behov... kanon skjerm med hdr til netflix på senga/teltet, tåler vann og støt greit, godt kamera til å ta med på tur (orker ikke digital-kamera/speilrefleks), trådløs lading... flere tlf som frister, iphone x, lg v30, mate 10 pro...

Hva med å kjøpe ett lifeventure vanntett deksel eller sånn fra e-bay som du skrur fast? Kan sette på dekselet til du skal på tur. Da får du en telefon som tåler alt, uansett hvilke telefon du velger.

Slike deksler synes jeg er i veien til hverdagbruk, men til turbruk er de grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hva med å kjøpe ett lifeventure vanntett deksel eller sånn fra e-bay som du skrur fast? Kan sette på dekselet til du skal på tur. Da får du en telefon som tåler alt, uansett hvilke telefon du velger.

Slike deksler synes jeg er i veien til hverdagbruk, men til turbruk er de grei.

Har tenkt til å gjøre det :) men ser at noen av de nye tlf som kommer nå, tåler helt ok med fukt og støt, ip68(?) heter det vel. Største utfordringa er å finne tlf som frister nok på kamerakvalitet, batteri og skjerm:) står mellom iphone x og lg v30 eller huawei mate 10 pro nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Har tenkt til å gjøre det :) men ser at noen av de nye tlf som kommer nå, tåler helt ok med fukt og støt, ip68(?) heter det vel. Største utfordringa er å finne tlf som frister nok på kamerakvalitet, batteri og skjerm:) står mellom iphone x og lg v30 eller huawei mate 10 pro nå:)

Da bør du ta deg en titt på pixel 2 xl fra google... får ikke bedre kamera enn denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ViktorS said:

Har tenkt til å gjøre det :) men ser at noen av de nye tlf som kommer nå, tåler helt ok med fukt og støt, ip68(?) heter det vel. Største utfordringa er å finne tlf som frister nok på kamerakvalitet, batteri og skjerm:) står mellom iphone x og lg v30 eller huawei mate 10 pro nå:)

IP-sertifiseringen sier lite om støtsikring, men beskriver hvor vann- og støvtett den er. Det finnes få støt-tålige telefoner (CAT er en), men de har til gjengjeld som oftest dårlig kamera og svakere ytelse. En løsning er de vanlige mobildekslene i imitert lær som du bretter rundt telefonen - de beskytter bra. Selv synes jeg det ble litt mye pjesk med det, så jeg skaffet meg et Unicorn Beetle deksel. Det beskytter rimelig godt mot støt, også skjermen siden det legges en nokså tykk plastfilm over glasset. Dette dekslet beskytter også telefoner som i utgangspunktet ikke er vannsikret, med bl.a. gummibeskyttelse over lade- og hodetelefonutgang. Siden dette er skreddersydd for hver telefonmodell er det begrenset utvalg.
https://www.supcase.com/unicorn-beetle-pro-cases-for-smartphones-tablets.html

Siste telefon jeg kjøpte var en Samsung S7. Kameraet (og vannsikring) var viktig for meg også, og et absolutt krav var at telefonen kunne ta bilder i RAW-format. Det er utrolig hvor mye mer informasjon man kan hente i råfila enn man får fra den ferdige JPG-fila. Det er mye større spillerom for etterjustering av bildet når man har ei råfil å arbeide med, for eksempel å redde en utbrent himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ViktorS skrev:

Har tenkt til å gjøre det :) men ser at noen av de nye tlf som kommer nå, tåler helt ok med fukt og støt, ip68(?) heter det vel. Største utfordringa er å finne tlf som frister nok på kamerakvalitet, batteri og skjerm:) står mellom iphone x og lg v30 eller huawei mate 10 pro nå:)

Det som er litt spesielt med IP grad på telefoner, er at de ofte oppgir en relativt høy tetthet mot vann, men fuktskade går allikevel ikke på garantien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
53 minutter siden, Øyvind Hellenes skrev:

Greit nok at mobilar i dag er støyt og vassikre, men det største problemet for meg på tur er at dei skrur seg av når det blir kaldt. Eg tar gjerne imot tips til deksel som beskyttar godt mot kulde.

Og noen skjermer tåler mer kulde enn andre. iPhone 8 Plus har en svært god Retina-skjerm, men mener å ha lest at Retina tåler kulde dårlig. Har gjennomsiktig deksel som beskytter mot det meste unntatt kulde og fall direkte mot skjermen. Dekslet er knallbra og lite synlig.

Jeg har min mobil i en lomme nær kroppen når det er kaldt. Gjør meg vanligvis ferdig med bildene før den blir for kald. 

hoved_GEAR_4_D30_Piccadilly_for_iphone_7GEAR4_Drop_Test_Badge_2.png

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iphone 8 har følgene data oppgitt av Apple:

Splash, Water, and Dust Resistant3
  • Rated IP67 under IEC standard 60529
Environmental Requirements
  • Operating ambient temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
  • Nonoperating temperature: −4° to 113° F (−20° to 45° C)
  • Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
  • Operating altitude: tested up to 10,000 feet (3000 m)

Så det er ikke mye til turtelefon i Norge, når det er kaldt. Skrur seg av under null grader for å beskytte telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iPhone skrur seg IKKE av under null grader @Memento mori. Jeg har selv hatt 4, 4S, 6, 5SE, og 7.

Jeg har hatt mange iPhoner de siste årene, vi bruker de som arbeidsverktøy på jobben, hver dag, hele året. Og da ikke bare som "telefon". Det hender de havner under biler, i klem i dører, under verktøykasser eller mistes på sjøen.

Men jeg vet om flere som har hatt det problemet, og jeg har selv opplevd det på èn iPhone 6. Den slo seg av om du tok den opp av lommen om det var kaldere enn 6-7 plussgrader ute, batteriet kunne synke fra 90-10% i løpet av minutter når det var litt kaldt, og det gikk ikke an å slå den på igjen før den var koblet til strøm. Rævva batterikapasitet generelt. Dette skyldes ett defekt batteri, og det er mange av de blandt flere telefonmerker. Leverte inn til serivce, og "stress test" som de kaller det avdekker ingen feil - den gjøres i romtemperatur. Ende med å kjøpe ny iPhone 6 (nordialog fant jo ikke feil på den andre, så jobben måtte kjøpe en, ingen godkjent reklamasjon). Da var det en HELT annen telefon, som fungerte bra i kulden lik de andre telefonene jeg har hatt.

http://e24.no/digital/apple/apple-innroemmer-iphone-feil-telefoner-skrur-seg-plutselig-av/23853136

https://www.tek.no/artikler/apple-innrommer-problemer-med-iphone-5s/153549

http://www.tv2.no/a/8745421/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ViktorS skrev:

Min iphone 6s tuller med batteriet og skur seg av ved temp under 10 plussgrader haha

Se inlegget over. Slik skal det ikke være, kanskje du har en telfon i den serien med defekt batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Men jeg vet om flere som har hatt det problemet, og jeg har selv opplevd det på èn iPhone 6. Den slo seg av om du tok den opp av lommen om det var kaldere enn 6-7 plussgrader ute, batteriet kunne synke fra 90-10% i løpet av minutter når det var litt kaldt, og det gikk ikke an å slå den på igjen før den var koblet til strøm. Rævva batterikapasitet generelt. Dette skyldes ett defekt batteri, og det er mange av de blandt flere telefonmerker.

Takk, greit å vite. Har iPhone 6 sjølv så kanskje på tide å oppgradere då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ViktorS skrev:

Hadde håpet det, men nei...

Men bortsett fra det, har tlf vært knallbra!!:)

Jeg har hatt 4, 6S og 7 plus, bestillt X nå. Beste telefoner jeg har hatt, bortsett fra miljøbelastningen, som støt, vann og kulde. Har derfor kjørt med tvilling siden 2010. Det har gått i Sonim og CAT, har nå sonim Xp7, den funker bra, men har dårlig kamera og skjerm. Ingen slår Sonim i test ved hard bruk.  Spent på hvordan konas S8 funker i vinter. Legger ved en extremtest, her hadde Iphone slitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålangt klart å la være å kjøpe en P&H Scorpio HV....padlespesialisten.no har denne på tilbud ut måneden. 16.000 mot normalt 20.000...Jeg forteller meg selv at det sikkert er lurt å kjøpe den nå...ellers så kjøper jeg sikkert en P&H Cetus senere....

Kajakk blir det nok uansett, men foreløpig kaver jeg rundt i en lånt Current Design Storm...så får vi se hvor lenge standhaftigheten holder...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder turtelefon, så har jeg alltid med en 8-9 år gammel Samsung Xcover med knapper i backup.

Batteriet varer en ukes tid i standby, jeg har badet i sjøen med den (glemte den i lommen når jeg svømte) og svart telefonen 5 minutter etter jeg kom opp av vannet, og mistet den fra stillaset. Ingen touch-skjerm som kan svikte. Pacman er det mest avanserte spillet...

Denne har rævva kamera, og kun edge dekning nok til å sjekke m.yr.no for været. Men siden den har tvillingkort kan jeg bruke iPhonen ukritisk til lydbok, bilder, lesing osv. Batteritiden er ok så lenge den er i flymodus.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg ikke ny bukse på lørdag. Først fordi den jeg hadde sett på som var Goretex var i overkant stor, men ikke minst viste seg å være toppturbukse. Når det sto climbing tenkte jeg klatring og tenkte buksa var flerbruks solid, men det viste seg da å være snakk om bratt skigåing ifølge mannen i butikken... Så da ble det ikke den. Så kom jeg over en annen bukse på supertilbud, men den var ikke vanntett så da... Nei. Det ble ikke den heller. Men jeg angrer litt på begge deler, særlig når jeg blir sittende inne fordi det regner ute og jeg kunne brukt Goretexbuksa selv om den er vid nede i beina... Hm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man sittende inne, kun pga. for dårlige klær, da synes jeg man kan kjøpe seg noe nytt om man har råd, uten å ha dårlig samvittighet.

Når det er sagt, det er så mye Norrøna, Bergans, Fjellreven og andre friluftsklær på finn at man knapt nok trenger å tenke på å kjøpe seg nytt i butikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Godt å ikke ha kjøpt noe fjellrelatert utstyr

Godt å ikke ha kjøpt noe jeg ikke trenger

Godt å ikke kjøpe noe jeg ikke rekker å bruke på en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/28/2017 den 19.05, Bjørja skrev:

Sålangt klart å la være å kjøpe en P&H Scorpio HV....padlespesialisten.no har denne på tilbud ut måneden. 16.000 mot normalt 20.000...Jeg forteller meg selv at det sikkert er lurt å kjøpe den nå...ellers så kjøper jeg sikkert en P&H Cetus senere....

Kajakk blir det nok uansett, men foreløpig kaver jeg rundt i en lånt Current Design Storm...så får vi se hvor lenge standhaftigheten holder...

Scorpioen er jo reine morroklompen i forhold til stormen vel, i alle fall om eg kan jamføre med squall og scorpio lv. Eh, foreslår at du tek det over i tråden "Hva har du kjøpt i dag?" :D

 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tessatroll said:

Scorpioen er jo reine morroklompen i forhold til stormen vel, i alle fall om eg kan jamføre med squall og scorpio lv. Eh, foreslår at du tek det over i tråden "Hva har du kjøpt i dag?" :D

 

Scorpio LV er nok det, men Scorpio HV er 61cm bred og 535 lang. Så hvor mye mer morro enn Stomen den er, er jeg ikke helt sikker på. Det er ikke ofte jeg har ønsket at jeg var 170cm og 65kg eller noe sånt, men kajakkmessig så er 191cm/110kg ikke akkurat noen fordel.

Jeg er litt Bambi på isen enda, så noe kjempesmalt blir nok en dårlig ide uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørja skrev:

Scorpio LV er nok det, men Scorpio HV er 61cm bred og 535 lang. Så hvor mye mer morro enn Stomen den er, er jeg ikke helt sikker på. Det er ikke ofte jeg har ønsket at jeg var 170cm og 65kg eller noe sånt, men kajakkmessig så er 191cm/110kg ikke akkurat noen fordel.

Jeg er litt Bambi på isen enda, så noe kjempesmalt blir nok en dårlig ide uansett.

Ohoi, 61 cm var breidt ja! Eg ville føretrukke han 10 cm smalare 😁 å vere 191 og 110 å skulle finne kajakk veit eg ikkje er enkelt, eg har hatt med meg store kunder som eg har hatt trøbbel med å finne eigna kajakk til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.