Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle i vadere (utskilt)


Anbefalte innlegg

Annonse

Det burde du definitivt ikke gjøre! Den vil fylle seg med vann og du vil få problemer med å svømme om det skulle skje noe. Hvor lett er det å komme opp igjen med 100 kg vann i buksa?

 

Det der er delvis en myte. Med et belte rundt vadebuksa er det lite vann som kommer nedi, og vannet i vadebuksen er uansett ikke tyngre enn vannet utenfor. Har hatt noen ufrivillige svømmeturer i vadebuksa og om mann ligger på ryggen går det helt greit.

Klart det går jo utover hastigheten mann klarer å svømme, men er jo primært i elv eller padling langs land det er aktuelt å bruke vadebukse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tenker. Kan godt hende det er vanskelig å svømme med vadesko, og det er nok vanskelig å komme seg oppi en kantret kano/packraft/kajakk med full vadebukse. Men vann veier det samme som vann, så en full vadebukse vil i utgangspunktet ikke dra en ned i vannet fordi den blir full av vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er delvis en myte. Med et belte rundt vadebuksa er det lite vann som kommer nedi, og vannet i vadebuksen er uansett ikke tyngre enn vannet utenfor. Har hatt noen ufrivillige svømmeturer i vadebuksa og om mann ligger på ryggen går det helt greit.

Klart det går jo utover hastigheten mann klarer å svømme, men er jo primært i elv eller padling langs land det er aktuelt å bruke vadebukse.

 

Tror det er mye som henger igjen ifra gammelt av ja. Før neoprentiden så var vel vadebuksene mer som en gigantisk snekkerbukse i regntøystoff. Når man da snublet ut i elven så risikerte man å få den fult i luft slik at man selv ble presset under vann. Nå har jeg aldri testet dette selv men husker vi fikk fortalt det i mitt første møte med Orkla. 

 

 

Explorer 42 er jeg også nysgjerrig på:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du definitivt ikke gjøre! Den vil fylle seg med vann og du vil få problemer med å svømme om det skulle skje noe. Hvor lett er det å komme opp igjen med 100 kg vann i buksa?

Man skal aldri bruke vadere uten belte! Jeg har padlet masse kajakk med vadebukse med jakke over. Drevet rulletrening og redningstrening i mange timer. Ingen problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vaderene er fulle av luft blir du ikke stående med hodet rett ned - du er blir liggende i overflaten.

Om du har 10 kg søkker og sluk i fiskevesken kan du selvsagt få litt utfordringer, men alle som har dykket med tørrdrakt (neoprene eller trilam spiller ingen rolle) og 10-12kg bly rundt livet vet at du ikke blir stående som en dupp når du driter deg ut. Ja du spretter til overflaten og sprenger lungene eller dør av trykkfallssyke, men du blir liggende flatt :D

 

Det er lite som får opp pulsen som å kjenne beina begynne å stige på 30 meters dyp....

 

MEN, det kan da umulig være meningen at man skal bli våt i packraften ? Blir man tilsvarende våt i en kajakk ? (jeg har aldri prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Støtter Barskekarsten. Du skal være veldig forsiktig med utstyr du kan få vann inni om du ikke er veldig nær land og vannet er flatt eller stilleflytende. Det som blir sagt over om at du flyter på overflata sjøl om klærne er fulle av vann er IKKE riktig om du er i et stryk. Der følger IKKE strømmen overflata, og du blir dukka av bølger og valser. Å komme seg til overflata igjen med klær fulle av vann er vanskelig og det blir fort farlig.

Men, jeg forstår at komforten er fristende. Må bare brukes med forsiktighet og ikke i nærheten av stryk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig i at vader ikke vil trekke ned - det gjør oljehyre heller ikke - tross gamle påstander. Har prøvet! Man malflyter som nevnt ovenfor

 

Men det er forbasket tungt å svømme i o veldig tungt, når en skal opp av vannet - og ikke minst vanskelig å få av sig i vannet. Stryk og valser vil jeg slett ikke tenke på her.

 

Hvis det er for å slippe skvalpende bunnvann i kano kan Skrittstøvler/lårings kanskje være en løsning, som er lettere å få av sig.

 

(helt OT: @7thomas: Som ex yrkedykker har jeg sett flere komme til overflaten med ræva først pgr. av luft i tørrdrakt. Verst var egentlig gammel kopperhjelm med bryst- rygg lodd. Al vekt i toppen og meget romslig drakt! Mange triks for å unngå dette! På overflaten ligger du ganske riktig vannrett, men turen opp kan lett forgå beina først!)

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Barskekarsten. Du skal være veldig forsiktig med utstyr du kan få vann inni om du ikke er veldig nær land og vannet er flatt eller stilleflytende. Det som blir sagt over om at du flyter på overflata sjøl om klærne er fulle av vann er IKKE riktig om du er i et stryk. Der følger IKKE strømmen overflata, og du blir dukka av bølger og valser. Å komme seg til overflata igjen med klær fulle av vann er vanskelig og det blir fort farlig.

Men, jeg forstår at komforten er fristende. Må bare brukes med forsiktighet og ikke i nærheten av stryk.

Det virker som om folk tror at man går (og padler) med vadere åpne. Alle goretexvadere selges med belte, og de har hemper i livet til å feste dette beltet i. I tillegg har de stramming øverst. Jeg har svømt og plasket masse med vadere (både kajakktrening og laksefiske i elv), og det kommer ikke vann nedi når man bruker belte (noen få dråper kan komme inn, men ikke noe som utgjør noe vekt). Vaderne presses sammen rundt beina av vanntrykket. Om man går med vader helt åpent er det selvsagt en annen sak, men hvem gjør vel det?

Og til deg som lurte på om man får vann på seg i packraft og kajakk. Ja, noe klarer alltid å finne veien inn under spruttrekket. Det kan være fra beina i det du går om bord, eller noen dråper som renner inn langs kanten av spruttrekket. Dette er nok til å gjøre deg våt i rompa, noe som kan bli kaldt etter hvert. Derfor veldig fint å kunne sitte i noe vanntett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.