Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft - valg av åre (utskilt)


Swiss

Anbefalte innlegg

Ja, er det jeg også har skjønt. 
Jeg skal to uker i anarjohka på packrafting tur i juli, så jeg er avhengig at utstyret holder, for ryker det på dag 2 der inne, så har jeg en case. Tror jeg kjører den safe og går for den mer robuste. 

Med mindre noen her har andre innspill å komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter og ha lest og sjekke litt,ble det til slutt den her https://www.westsystem.no/p/11950/werner-skagit-padleaare 

stikker den bare på begge sidene på sekken så syns ikke det gjør noe att den ikke er 4 delt,den kan og brukes til vanlig kajak osv hvis man har tenkt det etterhvert. snakka med de på westystem og fikk intrykk av att det ikke var noe særlig hvis man hadde tenkt og padle i kajak med den 4 delte,og jeg har ikke lyst på X antall sett med årer så kjøpte like greit den. Har ikke fått prøvd den enda :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med west systems og de frarådet akkurat den åren der. De har to ulike blad som du ser i filmen på nettsiden der. Den de leverer som er 4-delt er den med smalt blad. Den med bredt blad er mye bedre egnet til packrafting i elv, men kommer kun i to-delt. endte opp med packraft sin karbonåre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders Holt høres ut som man får like mange svar som spørsmål,litt kjedlig. 

så ut fra hva jeg har skjønt nå så er den jeg har kjøpt veldig bra til og padle i kajak på "flate" vann men i elver med packfrafting så bør man velge bredt blad?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padleegenskapene til en packraft er uansett så kleine at det ikke spiller stor rolle hva slags blad man har. Her teller soliditet kombinert med vekt, mest. Jeg hadde like gjerne gått for ei todelt åre, fordi de gjerne blir lettere, og det er uansett ikke vanskelig å pakke dem utenpå sekken. De turene jeg har hatt med min firedelte, så har den vært delt i to deler under transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Noen som har tips til hvor lang padleåre man trenger til en packraft som er 94 cm bred utvendig mål?
 (denne: https://kipara.no/produkt/kipara-packraft-lettvekt-250/)

Jeg ser det er mulig å finne mange padleårer på 220 cm til en billig penge, mens 230 cm lengde er det mindre utvalg av. Dersom 220 cm er nok så har jeg en plan om å gå for det, men vil ikke kjøpe for kort åre og så angre meg igjen senere.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lavvosolberg said:

Hei,

 

Noen som har tips til hvor lang padleåre man trenger til en packraft som er 94 cm bred utvendig mål?
 (denne: https://kipara.no/produkt/kipara-packraft-lettvekt-250/)

Jeg ser det er mulig å finne mange padleårer på 220 cm til en billig penge, mens 230 cm lengde er det mindre utvalg av. Dersom 220 cm er nok så har jeg en plan om å gå for det, men vil ikke kjøpe for kort åre og så angre meg igjen senere.

 

Øyvind

Om du tar utgangspunkt i hva alpakka anbefaler til sine båter skal 220 holde i massevis. Om du trykker på årene får du opp lengden på dem https://www.alpackaraft.com/rafting/paddles/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville kjøpt noe kortere enn 220 for min del. Har en Alpackaraft Explorer 42 og synes i alle fall ikke 220 er for langt. Kjøp med dryppringer også så slipper du at det kommer vann ned i båten den veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 215cm åre til en båt som er 94 cm bred. Inntrykket mitt så langt etter å ha padlet totalt 5-6 km er at åren gjerne skulle vært lengre, kanskje så mye som til 225-230 cm.

Endret av Knutmae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar Werner Pack-Tour M (som er en packrafting åre laget av Werner i samarbeid med Alpackaraft) som et utgangspunkt er den justerbar fra 210-225cm . Tanken er at man skal bruke 210 i elver og 225 på flatt vann. Dette er i utgangspunktet en gyllen middelvei, så om man kun skal padle elv vil man faktisk trolig ha en åre under 200cm, og om man kun skal padle flatt vann fungerer stort sett 230 veldig bra (spesielt på de packraftmodellene med størst tuber og størst bredde). Om man skal gjøre litt begge deler og ikke vil punge ut for en entusiaståre med justerbar lengde er det lurt å legge seg ca midt i mellom, altså rundt 215cm. Da har man en åre som fungerer greit både til flatt vann og elv, og man er dermed ganske fleksibel.

Ser også det blir diskutert Skagit vs Tybee her: Skagit vil passe de fleste da den lett padles på flatt vann og fungerer ok i enkle elver. Tybee er ment å padle i elv og vil være tyngre å padle på flatt vann, men er også en helt super åre.

Om man har mulighet bør man gå for 4-delt åre da det er kjedelig med en packraft som kan pakkes ned liten og som du kan ta med over alt (til og med på fly), men en åre som ikke er like enkel å transportere. Men om man har en kajakk åre fra før er det jo bare å begynne med den, så finner man kanskje også litt mer ut av hva man "savner" og ønsker seg i en dedikert packraftåre. 

Magnus, Packraft Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Magnus Hole Olsen takk får veldig bra svar, ser att man kansje kan ha med på fly? http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/FAQ_Hva_er_forbudt_i_håndbagasjen

"Kan jeg ta med padleårer?
 Padleårer kan tillates."

noe erfaring med det? Kjenner jeg ikke har veldig lyst å sende en carbon åre med noen flyselskap.

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første tur i en packraft i går. Benyttet en 210 cm åre, som fulgte med på kjøpet (Finn.no). Mitt umiddelbare inntrykk er at det funket, men at den med fordel kunne vært lengre. Med en kort åre må man jo heve åren ganske høyt for å få bladet ned i vannet, og da drypper det endel vann ned på båten. Med en lengre åre innbiller jeg meg at man kan ha en «flatere» åreføring. Men jeg er altså helt «newbie».

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 9.07, svingen skrev:

@Magnus Hole Olsen takk får veldig bra svar, ser att man kansje kan ha med på fly? http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/FAQ_Hva_er_forbudt_i_håndbagasjen

"Kan jeg ta med padleårer?
 Padleårer kan tillates."

noe erfaring med det? Kjenner jeg ikke har veldig lyst å sende en carbon åre med noen flyselskap.

Jeg har ikke testet å fly med åre selv (tog kan jeg bekrefte at går veldig fint), men en av de jeg driver Packraft Norge med har tatt med 4-delt åre på fly både innenlands og utenlands. Litt usikker på om han sendte de som vanlig bagasje eller tok de som håndbagasje, men jeg vet han hadde de nedi en relativt liten bag med vest og litt diverse andre packraft relaterte ting. Årene bør vel i utgangspunktet tåle håndteringen på flyplassen, bare å pakke de godt ned og ha litt "myke" ting som feks. klær rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 9.11, TOT skrev:

Jeg hadde min første tur i en packraft i går. Benyttet en 210 cm åre, som fulgte med på kjøpet (Finn.no). Mitt umiddelbare inntrykk er at det funket, men at den med fordel kunne vært lengre. Med en kort åre må man jo heve åren ganske høyt for å få bladet ned i vannet, og da drypper det endel vann ned på båten. Med en lengre åre innbiller jeg meg at man kan ha en «flatere» åreføring. Men jeg er altså helt «newbie».

 

Du har helt rett, flatere åreføring gir mindre drypp. 210 er ikke så galt det altså, men spørs jo litt på bredden på packraften du har også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 1.6.2018 den 9.07, svingen skrev:

@Magnus Hole Olsen takk får veldig bra svar, ser att man kansje kan ha med på fly? http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/FAQ_Hva_er_forbudt_i_håndbagasjen

"Kan jeg ta med padleårer?
 Padleårer kan tillates."

noe erfaring med det? Kjenner jeg ikke har veldig lyst å sende en carbon åre med noen flyselskap.

Er man redd for å fly med åren, så selger de en billig 2-delt åre på jula til 249kr. Kan spare deg for en ødelagt carbonåre: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/bater-og-motorer/gummibater/padleare-004531/#tab02

Aner ingenting om kvalitet/holdbarhet, men sikkert grei til prisen?

Og @TOT. Den billige åren fra jula er 240 lang, veier 1000gram, og man kan vinkle bladene i samme retning om man ønsker. De to tingene kombinert bør gi lite drypp fra åren, og lav åreføring.

Har ikke prøvd den, men har tenkt på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.