Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktbue


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Nei det er ikke lov å jakte med bue i norge, og smeller ganske godt dersom en blir tatt for ulovlig jakt!

Det er derimot mange destinasjoner som kan tilby knall buejakt, men en må nok krysse noen landegrenser ja:)

 

Hva skal du bruke buen til gjoera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å kjøpe en jaktbue, inkl pil.m. spiss! (40-60lbs) Er 170-180 cm høy, ok sterk med tanke på drakraft! Dersom du ikke har en bue ønskes tips :)

 

Mvh Gjøran

Gå inn på Kammeret.no og stil spørsmålet der. Der er det hovedsakelig jegere og skyttere. Også buejegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lov å jakte med bue i norge, og smeller ganske godt dersom en blir tatt for ulovlig jakt!

Det er derimot mange destinasjoner som kan tilby knall buejakt, men en må nok krysse noen landegrenser ja:)

 

Hva skal du bruke buen til gjoera?

Det er KUN en landgrense, en behøver å krysse for å drive med lovlig buejakt. :) Ellers er det lovlig å skyte på blink, med både bue og andre skytevåpen her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: kom litt nye svar før jeg rakk å svare her :thumbsup: 

 

Spiller vel ingen rolle om det er lov eller ikke i Norge - det er ikke det han spør om. Kanskje han skal reise til et land hvor det er lov, og jakte der ?

 

http://www.nbjf.net/

Vist spiller det en rolle! Sett at vedkommede ikke var klar over at det er forbud mot slik jakt! Ikke lenge siden to gutter ble stoppet med kraftge buer på vei inn for å skyte rådyr! Forstår at spørsmålet var rettet direkte til våpenanskaffelse, men følte det var helt på plass med et svar om lov og rett også!

 

 

Det er KUN en landgrense, en behøver å krysse for å drive med lovlig buejakt. :) Ellers er det lovlig å skyte på blink, med både bue og andre skytevåpen her i Norge.

Så flott! Ønsker buejakt velkommen! Med de ferdigheter som kreves for å jakte med bue, så tror jeg ikke det er større fare for skadeskytning enn med kruttvåpen!

Dessuten skaper vistnok pilen en ganske heftig sårkanal!

Fin sport, både jakt og presisjonsmessig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   Vist spiller det en rolle! Sett at vedkommede ikke var klar over at det er forbud mot slik jakt! Ikke lenge siden to gutter ble stoppet med kraftge buer på vei inn for å skyte rådyr! Forstår at spørsmålet var rettet direkte til våpenanskaffelse, men følte det var helt på plass med et svar om lov og rett også!

 

Ja da, enig, men det går det an å gjøre oppmerksom på det i en sidenote og prøve å svare på det trådstarter spør om.

 

Det blir litt som at neon spør om "hvor man kan kjøpe en buss" og svaret er at "da må man ta buss sertifikatet". Kan hende trådstarter har masse penger og har leid inn en sjåfør 24/7, men trenger en buss, det vet ikke vi noe om.

 

De to guttene kunne forøvrig også blitt stopped på vei inn i skogen med spade, kniv og tau der de planla å grave fallgrop for rådy med spisse spyd i bunnen. Hvordan skal man svare når noen spør om hvor man kan kjøpe en kniv ? Eller en spade eller tau ?

 

 

Så flott! Ønsker buejakt velkommen! Med de ferdigheter som kreves for å jakte med bue, så tror jeg ikke det er større fare for skadeskytning enn med kruttvåpen!

Dessuten skaper vistnok pilen en ganske heftig sårkanal!

Fin sport, både jakt og presisjonsmessig!

 

Jeg tror det blir mindre skadeskyting.

Så vidt jeg leser er det nettopp den mer massive sårkanalen som gjør buen mer effektiv enn krutt. Dyret dør av akkutt blodtrykksfall uansett våpen og pilen kapper flere blodkar enn kule river av. Dyret løper omtrent like langt om det er truffet av pil eller kule, men pilen etterlater ingen rester i såret/ kjøttet.

 

Du må særs nærme for å kunne felle vilt med bue. Dessuten/ derfor blir det færre vådeskudd også. På 15 meters hold tar du ikke feil av en hjort og faren din. Du treffer eheller ikke en bærplukker 2km unna fordi du fyrte av med usikker bakgrunn. Pila har høy hastighet og anslagsverdi på kort hold, men mister fort fart og energi.

 

Det kommer til å kreves samme ferdighetsprøver for bue som for rifle ved storviltjakt og jeg tror det kommer til å være forbausende få buejegere etter et par år da hypen har lagt seg. Det er en veldig smal jaktform for spesielt interesserte.

 

Jeg dynes også det er en fin sport og jeg håper det blir en lovlig jaktform etterhvert selv om jeg personlig ikke kommer til å jakte med bue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg likt best å bli skutt med gevær.......

 

xbpf.jpg

Det er ikke sikkert at samme treffet med et gevær hadde gjort så stor forskjel for dyret i dette tilfellet, bortsett fra at kula sikkert ikke hadde stått ut og vert til hinder for dyret på samme måte som denne pila.

Skadeskyting er alltid en uting uansett hvilket våpen som brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med buejakt er at hvem som helst kan kjøpe bue å "jakte", uten å vite noe om anslag, jakttider, avstander eller viltbehandling...

Jakta i norge er å må være såpass regulert som den er.

 

Er ikke for Buejakt før det bevises at bue er minst like humant som krutt.

 

 

 

§ 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bue og Luftvåpen er ikke lov på jakt, kommer ikke til å endres med det første, er vel ikke mange dagene siden Bue ble nedstemt på nytt?

 

Om poenget er å ha det morro med Bue : Se etter Konurranse-bue å skyte blink / delta på stevner.

Om poenget er jakt og spenningen : Ta jegerprøven betale jegeravgiften, kjøpe kruttvåpen å skyte blink/due.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet med buejakt er at hvem som helst kan kjøpe bue å "jakte", uten å vite noe om anslag, jakttider, avstander eller viltbehandling...

Dette stemmer ikke helt. Dersom det blir lov med buejakt i Norge blir det også strenge regler å forholde seg til. Egen skyteprøve og opplæring. Ingen får lovlig tilgang til å bare skaffe seg bue og dra på jakt sånn uten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ser at denne tråden vekte mye oppsikt! Er fullstendig klar over at det ikke er lov å jakte i norge med bue, og det var ikke hensikten heller! er fortsatt innterresert i hva jeg skrev i selve innlegget! :) 

 

Takk for tilbakemeldinger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike bilder brukes aktivt av motstandere av buejakt. Ei riflekule med samme treff ville nok skutt av underkjeven. Forskjellige skader, samme resultat.

Dette stemmer ikke helt. Dersom det blir lov med buejakt i Norge blir det også strenge regler å forholde seg til. Egen skyteprøve og opplæring. Ingen får lovlig tilgang til å bare skaffe seg bue og dra på jakt sånn uten videre.

Buejakt blir aldri tillatt i Norge. Det er det ikke politisk vilje til og heller ikke støtte til blant befolkningen.

Jakt med pil medfører grotesk skadeskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Det har sikkert ingen ting med det faktum at kun ytterst få velger å bruke bue. Eller det faktum at det ofte i andre land er mer fritt frem for hvem som helst å hente rifla/hagla og skyte vilt????

Har man hadd like mye skadeskyting med 100 buer som med 100.000 skytevåpen, ja da hadde vel bue vært TOTALT udugelig.

Men det faktum at pil og bue ALDRI kan bli like presist som skytevåpen er ikke til å komme unna. (ja det er passe presist på kort avstand i RETTE hender. Men hvor presist er ei rifle i like trente hender?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert ingen ting med det faktum at kun ytterst få velger å bruke bue. Eller det faktum at det ofte i andre land er mer fritt frem for hvem som helst å hente rifla/hagla og skyte vilt????

Har man hadd like mye skadeskyting med 100 buer som med 100.000 skytevåpen, ja da hadde vel bue vært TOTALT udugelig.

Men det faktum at pil og bue ALDRI kan bli like presist som skytevåpen er ikke til å komme unna. (ja det er passe presist på kort avstand i RETTE hender. Men hvor presist er ei rifle i like trente hender?).

Det og diskutere bue jakt med noen som aldri har brukt bue eller er uten jakt erfaring er bare teit. det og skyte noe med rifle/ halgle er ikke noe man trenger noe spess trening til og det ser man jo på hvor lett det det er og ta jagerprøven og skytterprøver. På bue må må kravene opp da det er nok skadeskyting fra før men jeg vet at hvis dette blir gjort riktig så vil det ikke bli noe mer skadeskyting. og de fleste som kjøper bue og skyter til jakt med den er folk som er interessert i det og man trenger MYE mer trening med bue en med rifle/ halge.

 

og så han man det med tjuejakt som det foregår en del av, hvis du blir stoppet med en jakt bue med jakt piler så får du ikke noen problemer forde ikke annsees som ett våpen men på lik linje med en fottball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Ja der bekrefter du jo selv at det kreves mye mer trening med bue for å kunne bruke det effektivt.

Rette pila fremover så slipper du å skyte den i foten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buejakt blir aldri tillatt i Norge. Det er det ikke politisk vilje til og heller ikke støtte til blant befolkningen.

Jakt med pil medfører grotesk skadeskyting.

Tja... jeg er ikke så sikker på det. Det var helt på vippen, til at et forskningsprosjekt ble vedtatt nå nylig, for å få mer data på slik jakt her i Norge. Enda det er mye data fra utlandet, på at slik jakt ikke er mer problematisk, enn jakt med kruttvåpen. Og vi har gode data fra Danmark. De gjenomførte et lengere forskningsprosjekt og kom til samme konklusjon. Så, da ble buejakt tilatt i Danmark og det har det vært noen år. 

 

Klart det var motstandere av buejakt, som saboterte vårt forskningsprosjekt. Men, dette er bare "lagt på is" foreløpig. :) Og et slikt eget prosjekt i Norge, er også unødvendig, da datane fra Danmark er ganske entydige. Men uansett, jeg har god tro på at slik jakt også blir tillatt i Norge om noen år. 

 

Forsvarlig buejakt er da ikke mer grotesk, enn annen jakt. Og i de fleste tilfellene, så dør dyrene raksere, enn med kruttvåpen. Så, jeg vil kanskje hevde det motsatte.

 

Men dette er likevel en avsporing, selv om det er greit å kommentere at buejakt pr. dags dato, er forbudt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med buejakt er at hvem som helst kan kjøpe bue å "jakte", uten å vite noe om anslag, jakttider, avstander eller viltbehandling...

Jakta i norge er å må være såpass regulert som den er.

 

Er ikke for Buejakt før det bevises at bue er minst like humant som krutt.

 

 

 

Bue og Luftvåpen er ikke lov på jakt, kommer ikke til å endres med det første, er vel ikke mange dagene siden Bue ble nedstemt på nytt?

 

Om poenget er å ha det morro med Bue : Se etter Konurranse-bue å skyte blink / delta på stevner.

Om poenget er jakt og spenningen : Ta jegerprøven betale jegeravgiften, kjøpe kruttvåpen å skyte blink/due.

Jeg leste en gang et blad som hette "Airgun", og der jaktet man til og med bjørn med luftvåpen. Selvfølgelig ikke slike som selges her hos oss til under tusenlappen, men luftrykk / gasstrykk som brukes riktig skal man ikke flire av.

Men poenget med denne tråden var ikke å diskutere lovligheten eller ander aspekter ved jakt med pil og bue. Spørsmålet fra trådstarter var om noen hadde en bue å selge eller evt. noen tips til hva han burde kjøpe.

Jeg spurte om det var lov med buejakt i Norge. Ikke for å starte denne diskusjonen, men fordi jeg ikke visste om det var åpnet for slik jakt.

Jeg har en bok om hjemmebrenning, men jeg trenger ikke praktisere det som står i boken.

Trådstarter ønsker seg en jaktbue, men trenger nødvendigvis ikke jakte med den.

Mitt råd er at du går til en butikk, fortrinsvis en som selger jaktvåpen og buer, og hører hva de har å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at admin flytter denne tråden til en mer egnet plass på forumet, den egner ikke sin hensikt hvor den ligger nå hvertfall... :)

Har flyttet tråden over til bolken Samfunnsdebatt, med tanke på hvordan den har utviklet seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.