Gå til innhold
  • Bli medlem

Div. spørsmål ang. gassbrenner


Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på en 5-dagers fjelltur i sommer og skal for første gang bruke gassbrenner. Før har jeg brukt trangia stormkjøkken med rødsprit men av erfaring blir det ofte mye gris i tillegg til at det går saktere å varme vann etc. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål som nybegynner:

 

1: Sikkerhet. Jeg er ganske paranoid mht dette med gass og eventuelle lekasjer. Burde jeg oppbevare gassbeholderen utenfor teltet om natten? Og hvordan merker man eventuellt en lekasje (lyd/lukt)? Vil det være en ventil i gassbeholderen som lukkes av seg selv når jeg trekker brenneren av?

 

2: Jeg har vurdert, ettersom jeg som oftest er alene på tur, å kjøpe et Primus Eta Express stormkjøkken. Noen som har erfaring med dette produktet? Ser det har en klikktenner på seg som gjør det enklere å tenne, samt at det festes med magneter til gassbeholderen. I tillegg skal en 230g boks visstnok holde i 5 dager som jo da er perfekt.

 

3: Reise til utlandet med stormkjøkken. Så lenge jeg ikke har med selve gassen på flyet (den vil jeg kjøpe når jeg er kommet frem), går det bra å reise med selve stormkjøkkenet i bagasjen (jeg snakker da selvsagt om den innsjekkede bagasjen), eller vil den bli konfiskert? 

 

Beklager mange dumme (og sikkert sære) spørsmål, men jeg håper noen kan svare :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbeholdere skal være trygge når de ikke er i bruk, og tåler litt juling også (men vær forsiktig med dem likevel). Typen du skrur på brenneren, har en lukkeventil. Det har sikkert skjedd at disse har lekket gass likevel, men sjansen er nok særdeles liten. Men om det berger sjelefreden din å ha gassbosken utenfor teltet, så gjør det. 

 

Kjenner ikke til stormkjøkkenet dit. Men slike klikktennere kan rett og slett slutte å fungere (de er omtrent like driftssikre som en ligher) . Så ha med en reservemåte å fyre opp med. Slike gniststål a la light my fire, er veldig effektive til å fyre opp gass med. Og øver du litt kan de brukes til å tenne bål med også...

 

Så lenge du ikke har selve gassen med, går det greit å ha med primusen på fly. Har hatt med en av mine over halve jordkloden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har et stormkjøkken som "drikker" sprit så antar jeg at det er en Trangia.

Da trenger du ikke kjøpe et nytt stormkjøkken, men du kan klare deg med en ekstra gassbrenner til ca. kr. 300,-

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=341&prodid=15911

Jeg har førstegenerasjon gassbrenner til Trangia stormkjøkken, den uten forvarming, og er kjempefornøyd med den. 

Ikke mer sprit her i gården lenger.

Men gassen har sine klare begrensninger når temperaturen faller under frysepunktet, men slik jeg forstår deg så er det primært sommeren du tenker på.

De nye gassbrennerne til Trangia har forvarming på gassen og da er det bare å løfte gassboksen opp høyere enn brenneren, og tømme gassen ut, hvis trykket skulle bli for lavt, så brenner den helt fint.

Gassboksene med ventil i toppen er vanligvis helt safe, men skule du få lekkasje så er denne gassen tilsatt et luktstoff som lukter helt forferdelig så du kan nesten ikke unngå å merke det. Dessuten er gassen tyngre enn luft og vil, hvis det ikke blåser, samle sg på det laveste punktet der boksen står.

Det er nok størst sjanse for lekkasje hvis boksen er koblet til brenneren, men hvis du kobler den fra når du ikke bruker den så burde det ikke være noe problem.

 

P.S.

Bare pass på at du får riktig type hvis du kjøper gass i utlandet. Det finnes flere typer tilkobling.

Punkteringsboks uten ventil, ventil med gjenger og ventil uten gjenger.

Jeg mener at de to typene med ventil har forskjellig farge på plastkorken som sitter over ventilen, men jeg husker ikke hva som er hva.

post-4220-0-85322800-1403422019_thumb.jp

post-4220-0-22439500-1403422032.jpg

post-4220-0-64357000-1403422040_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de to typene med ventil har forskjellig farge på plastkorken som sitter over ventilen, men jeg husker ikke hva som er hva.

 

Jeg har begge typer på hylla her, og begge har rød plastkork på ventilen. Tror dette varierer fra merker og produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brennerene på det norske markedet er vel for gjengebokser ?

Så vidt jeg har hørt er det faktisk problemer å få tak i gjengebokser mange steder i verden da den lokale standarden er ventil uten gjenger, så sjekk hva som brukes der du skal reise før du drar med deg brenneren rundt hele verden.

 

Biltema sin gassboks med gjenger har rød plast over ventilen når du kjøper den, men om det er standard vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som REs sier så burde du da definitivt bare kjøpe en ekstra gassbrenner som kan festes i stormkjøkkenet ditt, jeg har det og det fungerer utmerket.

 

Men det er veldig viktig å sjekke hva slags ventiler/gassbeholdere du får i i det landet du tenker å reise til som nevnt. Dumt å drasse med seg et tungt stormkjøkken som du ikke får brukt (selv om du såklart kan bruke kasserollene og kjelen).

 

Hvilket land er det du skal reise til?

 

Ellers så er jo dette definitivt noe som det burde vært en standard for i verden (selv om såklart det sikkert bare vil være slik at ingen følger den uansett).

 

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du kjøper gassboks med 7/16" gjenger.

Det finnes en type til som Campingaz bruker, disse passer ikke, de passer kun til Campingaz brennere.

Så her til lands styr bare unna bokser av det merket, så går det greit. I utlandet les på boksen om det er annet merke for sikkerhets skyld tilfelle de er tilpasset CG. Men da har du sikkert brenneren i nærheten så du kan forsiktig løfte av plasthetten og prøve at den passer.

Det er også annen vekt på CG beholdere, f.eks 240g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper den Trangia brenneren til stormkjøkkenet ditt og liker det systemet som jo er veldig stødig, stabilt og godt beskyttet mot vind men litt tungt så er jeg ganske sikker på at det finnes diverse adaptere slik at man kan bruke andre slags bokser om man er i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oInteressant med adapter til de forskjellige gas boksene, men de koster litt og man skal være sikker på at de passer til det utstyret de skal kobles til.

F.eks. sisse to : http://www.actionoutdoors.co.uk/outdoor_gear/info_73302_edelrid_valve_cartridge_adapter.html

http://www.actionoutdoors.co.uk/outdoor_gear/info_73301_edelrid_puncture_style_cartridge_adaptor.html

 

Her står det: PLEASE NOTE: Not compatible with Coleman products.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.