Gå til innhold
  • Bli medlem

Tatt frem gammel stang


sverto

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å komme i gang igjen med fluefiske i sommer, men stanga har stått et par år. Er det noe jeg burde gjøre med den eller er det bare å kjøre på? Det er en enhånds-stang ca 4-5 år gammel, lagret tørt og temperert på 7-8 grader. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill, det er ei Guideline 7" glassfiber eller karbon. Kjøper ny snelle og snøre tenker jeg, det jeg har var igjen fra et sett og bremsen på snella fungerer ikke lengre.

Tror det lønner seg å koste på seg ei snelle av litt kvalitet kanskje? Var endel prakk med den forrige ihvertfall. Uansett så takker jeg for svar også er det bare å finne tilbake teknikken da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok opp snella mi i går. Den har ligget tørt og mørkt i 15-16år.

Snøret var mykt og fint, ingen antydning til setning etter å ha ligget urørt og la seg rett ut på stuegulvet uten bølger eller snurr. Tenkte å bytte fortommen før jeg tar den med i skauen, men det er alt. Får ikke fisk alikevel, haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Da vet tydeligvis ikke du da.

Stangemner kan fort bli sprø. Sene er ofte ferskvare og kan oppimot gå i oppløsning ved feil lagring (da spesielt mono snøre og fluorcarbon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei syverstang er jo ganske kraftig, så hvis du skal bruke den både til fjell og sjø(ørret) ville jeg kjøpt ei som har litt stor spole. De har gjerne bedre brems. Men det er ikke nødvendig å legge allverden i den. 

 

Gamle snører kan det være greit å bytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode tips for en splitcane stang? 

Jeg vet ikke om slike stenger serieproduseres lenger.

Det var noen japanske stenger på markedet for ca. 30 - 40 år siden. Noen fine stenger som lå i en liten kuffert, men det er lenge siden jeg har sett slike stenger.

Det er noen som lager splitcane stenger enda, men jeg tror de bør bestilles og de blir ofte veldig dyre.

I gamle dager var det vel Gulliksen stenger som liksom var "Mersedesen" her hjemme, men ellers var Høgård et godt merke og så var vel Hardy kjent både for høy kvalitet og høy pris.

 

http://www.herndonrods.com/

http://fishingtipsandtechniquesforbeginners.com/fishing/split-cane-fishing-rods/

http://www.customcanerods.dk/

 

Jeg har en pen samling gamle stenger og sneller som jeg hadde planlagt å henge på veggen, men foreløpig ligger de bare i en hau på loftet. 

Noe av dem er splitcane stenger.

Gamle splitcane fluestenger kan kjøpes på auksjon for rundt fem hundre til tusen kroner, men spesielle stenger i god stand kan lett bli en del dyrere.

http://www.eekauksjon.no/katalog.php?pageNum_rsKatalog=2&AuctionID=17&CategoryID=12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en splitcane stang fra 50-60 tallet det frister å bruke litt. Bonus til roer/hjelper fra en engelsk lakselord etter en sesong i Norge. Så lurte på om du hadde tips om det er noe en bør tenke på før en setter i gang og kaster.

De kan bli sprø, så hvis du er redd for den ville jeg vært forsiktig. Ikke bruk moderne klumpsnøre. Må ha gammeldags "double taper" (DT). WF og skyteklumper spenner opp stanga hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gamle splitcane stenger er signert av den som laget dem og hvis det er en Hardy eller et annet kjent merke så er det kanskje lurt å ta litt godt vare på den. 

Gamle stenger av denne typen kan bli litt stive og miste litt av aksjonen når de blir gamle, men jeg tror ikke det er noe problem å prøve den selv om du setter på en ny snelle med nytt snøre.

Men ikke forvent underverker. Det er ikke sikkert at alt var så mye bedre før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en splitcane stang fra 50-60 tallet det frister å bruke litt. Bonus til roer/hjelper fra en engelsk lakselord etter en sesong i Norge. Så lurte på om du hadde tips om det er noe en bør tenke på før en setter i gang og kaster.

 

Fisket med min drøyt 50 år gamle Sharpes of Aberdeen 14 fot stang i fjor. Mistet en ganske fin laks på 5-6 kg. Stengene tåler fint å brukes og alderen tærer lite på selve stangemnet. Sjekk surringer og ringene. Er det en lakkert stang har lakken sannsynligvis krakkelert og en god oppussing kan være nødvendig. Er det en imprenert stang som de fleste Sharpes er så er den sannsynligvis like fin.

 

Riktignok DT snører som ble brukt før, men en moderne speyline vil være mye mer lettkastet. Da tenker jeg ikke på en skyteklump, men en langline med klumpdel på 15-20 meter.

 

Stenger av greenheart har imidlertid en tendens til å bli sprø da disse skulle holdes fuktige for å ivareta aksjon og egenskaper. Har to slike også som er rundt 60 år gamle og den ene knakk under prøvekasting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen gamle splitcane stenger er signert av den som laget dem og hvis det er en Hardy eller et annet kjent merke så er det kanskje lurt å ta litt godt vare på den. 

Gamle stenger av denne typen kan bli litt stive og miste litt av aksjonen når de blir gamle, men jeg tror ikke det er noe problem å prøve den selv om du setter på en ny snelle med nytt snøre.

Men ikke forvent underverker. Det er ikke sikkert at alt var så mye bedre før.

  

Fisket med min drøyt 50 år gamle Sharpes of Aberdeen 14 fot stang i fjor. Mistet en ganske fin laks på 5-6 kg. Stengene tåler fint å brukes og alderen tærer lite på selve stangemnet. Sjekk surringer og ringene. Er det en lakkert stang har lakken sannsynligvis krakkelert og en god oppussing kan være nødvendig. Er det en imprenert stang som de fleste Sharpes er så er den sannsynligvis like fin.

 

Riktignok DT snører som ble brukt før, men en moderne speyline vil være mye mer lettkastet. Da tenker jeg ikke på en skyteklump, men en langline med klumpdel på 15-20 meter.

 

Stenger av greenheart har imidlertid en tendens til å bli sprø da disse skulle holdes fuktige for å ivareta aksjon og egenskaper. Har to slike også som er rundt 60 år gamle og den ene knakk under prøvekasting.

Takker for tips. Fant frem stanga i dag. Er en 9 fot 3 delt Montague 1HF. Surringer og stang ser bra ut. Litt slitt holk, men lakk er ikke krakkelert. Snella fungerer også greit, så får vel bytte snøre og prøve noen forsiktige kast på småfisk. Nostalgi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.