Gå til innhold
  • Bli medlem

Tispe med løpetid på kort fjelltur?


Mazterpill

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her på forumet, fant det gjennom gruppe på facebook! :) Er ingen erfaren fjellvandrer, men går mye turer i skog og mark/toppturer. Nå er det første gang jeg har hund som kan bli med på fjelltur. Hun var med på 12 km tur opp på Spåtindtopppen på mandagen, og det gikk bra. Litt såre poter, så der må det kanskje et par sokker til. Potesalve var ikke nok. Hunden er en dalmatiner tispe på 13,5 måned. Hun er vant med lange gåturer opp til 7 km, men nå har hun da selvsagt starta på løpetida... Hadde tenkt å ta henne med på tur fra Liomseter til Storkvelvbu til uka, bare en todagerstur på ca 15 km hver vei. Men jeg fikk beskjed om at hundene sover i et uthus på hytta, og forstod det sånn at det ikke er bur der. Det kan bli veldig trøblete om det er en hannbikkje der... I tillegg er hun som ved forrige løpetid veldig slapp og trøtt om dagen, og dette blir jo en mye lenger tur enn hun er vant med. 

 

Noen med erfaring? Burde hun bli hjemme denne gangen, eller burde det gå greit å ta henne med`? Det blir nok bare mer og mer fjellturer etterhvert, men ungene er små og jeg går på skole, så det er begrenset hvor ofte det blir enda. Toppturer og skogsturer er hun jo veldig vant med da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det ville være lurt å la henne bli hjemme denne gangen. Turen vil nok gå uproblematisk for hennes del, men utfordringen kommer hvis det er hannhunder tilstede når dere skal overnatte. Det kan bli en veldig urolig natt for alle på hytten, selv om hundene kan holdes i adskilte rom og i verste fall kan du ende opp med en tjuvparing. Hvis det er flere hannhunder tilstede kan en løpsk tispe fort føre til at det blir bråk mellom dem, selv om de er gode venner til vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her på forumet, fant det gjennom gruppe på facebook! :) Er ingen erfaren fjellvandrer, men går mye turer i skog og mark/toppturer. Nå er det første gang jeg har hund som kan bli med på fjelltur. Hun var med på 12 km tur opp på Spåtindtopppen på mandagen, og det gikk bra. Litt såre poter, så der må det kanskje et par sokker til. Potesalve var ikke nok. Hunden er en dalmatiner tispe på 13,5 måned. Hun er vant med lange gåturer opp til 7 km, men nå har hun da selvsagt starta på løpetida... Hadde tenkt å ta henne med på tur fra Liomseter til Storkvelvbu til uka, bare en todagerstur på ca 15 km hver vei. Men jeg fikk beskjed om at hundene sover i et uthus på hytta, og forstod det sånn at det ikke er bur der. Det kan bli veldig trøblete om det er en hannbikkje der... I tillegg er hun som ved forrige løpetid veldig slapp og trøtt om dagen, og dette blir jo en mye lenger tur enn hun er vant med. 

 

Noen med erfaring? Burde hun bli hjemme denne gangen, eller burde det gå greit å ta henne med`? Det blir nok bare mer og mer fjellturer etterhvert, men ungene er små og jeg går på skole, så det er begrenset hvor ofte det blir enda. Toppturer og skogsturer er hun jo veldig vant med da :)

Hva med å ta med telt? :) Hunden har bare godt av å være med. De fleste får såre poter til å begynne med, men de herdes fort. La henne gå uten sokker i år, så har hun stiller hun sterkere til neste år. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med telt? :) Hunden har bare godt av å være med. De fleste får såre poter til å begynne med, men de herdes fort. La henne gå uten sokker i år, så har hun stiller hun sterkere til neste år. :)

 

VI har ikke telt dessverre! Eller, vi har ett, men det er litt ødelagt og det er type festivaltelt. Har tenkt å kjøpe nytt telt neste år, for da skal vi begynne å ta med barna på fjellturer. Jeg har ikke den mest turglade samboeren, så telt har ikke vært aktuelt før nå ;) Jeg er kronisk syk med mye smerter, så det er de siste to årene at jeg har begynt å bygge meg opp til å ta lange fjellturer o.l. Og dratt med samboeren og unger ut! Hehe.

 

Da får hun gå uten sokker i år! Får bruke potesalve. Det blir nok flere dagsturer hun kan være med på uansett. Tror ikke jeg vil ta sjansen på å ta henne med på denne turen, tanken på hannhunder i samme uthus er ikke fristende! Og det er tross alt skoleferie nå, så sjansen er stor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har ikke telt dessverre! Eller, vi har ett, men det er litt ødelagt og det er type festivaltelt. Har tenkt å kjøpe nytt telt neste år, for da skal vi begynne å ta med barna på fjellturer. Jeg har ikke den mest turglade samboeren, så telt har ikke vært aktuelt før nå ;) Jeg er kronisk syk med mye smerter, så det er de siste to årene at jeg har begynt å bygge meg opp til å ta lange fjellturer o.l. Og dratt med samboeren og unger ut! Hehe.

 

Da får hun gå uten sokker i år! Får bruke potesalve. Det blir nok flere dagsturer hun kan være med på uansett. Tror ikke jeg vil ta sjansen på å ta henne med på denne turen, tanken på hannhunder i samme uthus er ikke fristende! Og det er tross alt skoleferie nå, så sjansen er stor. 

Da kan du glede deg til teltkjøp! ;) Lurt å ikke ta henne med, ja. Bra du drar med flokken din, da! Kanskje de plutselig blir bitt av basillen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du glede deg til teltkjøp! ;) Lurt å ikke ta henne med, ja. Bra du drar med flokken din, da! Kanskje de plutselig blir bitt av basillen. ;)

 

Ungene elsker det! Men de er bare 2,5 og 4,5 år gamle. Lillesøster har vært med på turer siden hun var 3 måneder, rundt samme tida som storesøster begynte å bli med. Så de gleder seg! Hadde jeg ikke hatt skole i hele sommer hadde det nok blitt teltkjøp i år, men vi har ikke tid til å reise bort, så da er det liten vits! Samboeren er eks-militær (10 år i Nederland), men jeg jobber med å lære han at familieturer ikke er det samme som militær marsjer ;) Det bedrer seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene elsker det! Men de er bare 2,5 og 4,5 år gamle. Lillesøster har vært med på turer siden hun var 3 måneder, rundt samme tida som storesøster begynte å bli med. Så de gleder seg! Hadde jeg ikke hatt skole i hele sommer hadde det nok blitt teltkjøp i år, men vi har ikke tid til å reise bort, så da er det liten vits! Samboeren er eks-militær (10 år i Nederland), men jeg jobber med å lære han at familieturer ikke er det samme som militær marsjer ;) Det bedrer seg!

Hahaha, det gjør du rett i! :D Han lærer nok å slappe av etterhvert. Jeg hadde det litt på samme måten faktisk- stresset avgårde for å komme fram til målet for dagen og tok ikke nok pauser, og de jeg tok var ikke lange nok. Nå har jeg lært meg at målet er der uansett hvor lang tid jeg bruker på å komme dit, og det er ikke så fryktelig mye å ta seg til i teltet uansett, så jeg kan like godt nyte turen jeg er på når jeg først er på tur! Noe annet er egentlig veldig merkelig. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, det gjør du rett i! :D Han lærer nok å slappe av etterhvert. Jeg hadde det litt på samme måten faktisk- stresset avgårde for å komme fram til målet for dagen og tok ikke nok pauser, og de jeg tok var ikke lange nok. Nå har jeg lært meg at målet er der uansett hvor lang tid jeg bruker på å komme dit, og det er ikke så fryktelig mye å ta seg til i teltet uansett, så jeg kan like godt nyte turen jeg er på når jeg først er på tur! Noe annet er egentlig veldig merkelig. ;)

 

Hehe, ja. Det er noe med å kose seg på langturer! Jeg er litt fæl selv egentlig, for jeg er så vant med å gå treningsturer i rask gange, og da er det jo bare om å gjøre å gå så raskt jeg kan ;) Men på "koseturer" har jeg med kamera og som regel mamma eller unga mine, og da går det automatisk saktere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg kanskje litt biased med tanke på at jeg er hannhundeier, men jeg ville ikke tenkt så mye på det og tatt med bisken. Ut fra kommentarene under hytta på ut.no så var det både bur innenfor isolerte vegger (jippi!), og mulighet for å ha hund inne en plass dersom den ikke kunne sove alene. Hundene kan altså være adskilt.

 

 

Det er jo noen hannhunder som selvfølgelig går i spinn ved løpetidstisper, men jeg tenker det er den hundeeirens ansvar og ikke din. Min ville pest en del mer enn vanlig, men han får virkelig ikke lov å bjeffe/pipe eller lignende selv om vi er i nærheten av løpetidstisper.

 

Turen burde være fullt ut overkommelig for en dalmistispe på over året. Vår dalmatiner hann gikk trekanten i rondane når han var 8 måneder, og det gikk helt supert. Han var litt sliten siste dagen så ville ikke anbefalt en like lang tur, men det gikk helt greit. Ellers tommel opp for telt, det er veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for hund og telt. Enten kjøpt telt et år for tidlig (det er jo ikke som at de går ut på dato og da har dere det klart til neste år) eller låne et telt av noen andre. Lengden på turen er ikke noe problem. Min var på en 15km lang tur da han var 7 mnd. Han måtte ha en god sovepause da vi var halvveis, men nå gikk/løp han også langt mer enn de 15 km vi gikk. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi engang vurdert å ha hunden igjen hjemme mens jeg dro på tur. Har selv en hannhund som høres ut som en ulv når det er løpetisper i nærheten. Eller jeg vet ikke om det bare gjelder venninna hans eller alle, men plagsom er han ihvertfall :P Jeg mener alikevel at det ikke er ditt problem om andre hunder reagerer på at tispa di har løpetid :) Når det gjelder potesokker så er det lurt å ha noe i sekken som du kan tre over poten om det skulle bli vondt for henne, det trenger ikke være mer enn en gammel sokk du har, bare noe som beskytter litt.

 

Når jeg leser innlegget ditt en gang til så ser jeg at du allerde har vært på denne turen. Hva ble det til? Ble hunden hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.