Gå til innhold
  • Bli medlem

Stang til ørretfiske med bombarda


Dybben

Anbefalte innlegg

Jeg har i kveld forsøkt å fiske med bombarda for første gang, - og uten særlig suksess. Det jeg var mest skuffet over var at jeg ikke greide å kaste "langt nok" - kun 15-20 meter. Nå er jeg ikke den mest erfarne med innlandsfiske, men jeg lurer på hva som vil være en god stang til slik bruk. I kveld brukte jeg en 9' Speedmaster 3-14 gram, men brukte en Intermediate bombarda på 20 gram + wobbler på 5 gram. Kan det ha noe med korte kastelengder å gjøre?

Jeg har også en 10' Speedmaster 7-21 gram, men denne står på hytta så jeg ikke får prøvd den nå, -ville den fungere bedre?

 

Takknemlig for gode råd til en som har lyst å lære :ike:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastevekten på stanga di er 3-14 gram, og vekten på bombarda duppen din + agnet ditt er 25 gram - altså 11 gram over maksimal kastevekt for stangen din. Dvs. at det blir for tung skyts for stangen din og kastene vil bli dårlige og korte. Gå enten for en stang som er innenfor kastevekten på bombarda duppen din eller velg en lettere bombarda, så vil du merke stor forskjell. Jeg bruker 14 grams bombarda som jeg syns er passe generelt, og en 9 fot stang som har kastevekt 7-21 gram, kaster et sted mellom 50-100 meter - kommer an på vindstyrke og retning. Jeg bruker aldri wobbler som agn, men mark eller flue i ferskvann og sild eller makrell i saltvann. Lengden på fortomen jeg bruker er litt kortere enn stanglengden.

Her er en guide til fiske med bombarda dupp: http://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/sjoorret/243-sjetfiske-med-flue-og-dupp

 

Lykke til :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg håpte vel litt at din konklusjon med for tung bombarda og agn kunne være litt av forklaringen på korte kast. Bombarda'ene jeg har er av den "nye" typen med swivel, altså ikke en slik der senen ikke går gjennom bombarda'en, og håper disse fungerer like godt som "originalen". Er det noen som har synspunkter på det?

 

Jeg har også en 12 grams tilsvarende og får trene med denne i dag for å se om det blir bedre resultater. Neste helg får jeg hentet 10'-eren 7-21 og da håper jeg utstyret er ok og at resten blir trening.   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fortsatte jeg treningen med samme stanga, 9' Speedmaster 3-14 gram, og denne gangen med 12 grams bombarda og 3 grams sluk. Fikk bedre lengde på kastene, men ikke så langt som jeg hadde håpet på. Jeg kastet faktisk minst like langt med 7 grams sluk (Aura Flake) som med bombarda'en. Jeg er klar over at det trengs trening for å innarbeide riktig teknikk, men så langt ikke som forventet.

 

Jeg benyttet en Lawson Intermediate ørretbombe med swivelsystem som har kommet på markedet ganske nylig. Er det noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fremdeles over kastevekten på stanga di, når man nærmer seg eller går over kastevekten på stanga så vil man får mindre snert og aksjon i kastene. Utgangsfarten på sluk eller dupp vil bli dårligere og kastene vil bli kortere. Prøv med den Speedmaster stangen som du har som strekker seg opptil 21 gram kastevekt og bruk 12 grams bombarda med agn så vil du merke forskjell. Kasteteknikken med en bombarda krever litt øvelse, prøv å kast ut bombardaen i EN bevegelse uten å stoppe momentet i kastet. Bare pass på å ikke kroke deg selv i bakhodet :)

 

Her er en video som kan være til hjelp :)

https://www.youtube.com/watch?v=CNLCjUy5zAU

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en gang Martin; -tusen takk for at du tar deg tid med gode råd. God og beskrivende video som inspirerer! Jeg skal trene kasteteknikk iht. videoen med stanga jeg har her nå, og så blir det forhåpentligvis lengre kasten når jeg får hentet 7-21 på hytta.

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen så langt !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er litt nysgjerrig på de nye Inno-bombardaene, og har lyst å prøve ut disse. Laveste vekt på disse slik jeg finner det på nettsiden er 18 gram. Min kraftigste stang akkurat nå er en Speedmaster 7-21 gram. Jeg er veldig glad i Speedmaster-stengene mine og lurer på om en Speedmaster BX Spin MH 14-40 gram vil være overkill? Kunne egentlig tenkt meg en 10-30 gram, men denne finner jeg bare i 9' lengde og jeg ønsker 10'.

Fint om noen kunne kommentere dette. Selv om jeg er glad i Speedmaster-serien så kan jeg være åpen for andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Dybben said:

Jeg er litt nysgjerrig på de nye Inno-bombardaene, og har lyst å prøve ut disse. Laveste vekt på disse slik jeg finner det på nettsiden er 18 gram. Min kraftigste stang akkurat nå er en Speedmaster 7-21 gram. Jeg er veldig glad i Speedmaster-stengene mine og lurer på om en Speedmaster BX Spin MH 14-40 gram vil være overkill? Kunne egentlig tenkt meg en 10-30 gram, men denne finner jeg bare i 9' lengde og jeg ønsker 10'.

Fint om noen kunne kommentere dette. Selv om jeg er glad i Speedmaster-serien så kan jeg være åpen for andre forslag.

 

Spørs vel litt på hvor stor fisk du satser på om 14-40 er overkill i forhold til 10-30. Hvis du skal fiske med bombarda så er det ihvertfall sikkert at 10' er i korteste laget. Sats på 12-13 fot. Da er det mye lettere å håndtere bombarda m lang fortom og du kaster lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. Jeg forstår det med lengden på fortom og stanglengde, men ønsker å ha flere bruksområder for stangen, derfor 10'. Jeg tenker vel mer på total kastevekt (bombardevekt + agn) enn på størrelsen på fisken når det gjelder vektklasse på stangen. Som du ser så har Martin HJ lenger oppe i tråden sagt at det ikke er gunstig å være i vektgrensen på stangen når det gjelder lange kast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øuar skrev:

 

Spørs vel litt på hvor stor fisk du satser på om 14-40 er overkill i forhold til 10-30. Hvis du skal fiske med bombarda så er det ihvertfall sikkert at 10' er i korteste laget. Sats på 12-13 fot. Da er det mye lettere å håndtere bombarda m lang fortom og du kaster lengre.

Eg og liker lengre stenger og har erfart at til sjøfiske så hiv ein lengre med 12 og 14 fot enn med eks vis 9 fot har sett etter 12 fot til ferskvann men har Ikkje funne noken har du eksempler som du veit om? Tenker at på fjellet så må det Vera fordel med litt lengde på stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dybben said:

Hei, og takk for svar. Jeg forstår det med lengden på fortom og stanglengde, men ønsker å ha flere bruksområder for stangen, derfor 10'. Jeg tenker vel mer på total kastevekt (bombardevekt + agn) enn på størrelsen på fisken når det gjelder vektklasse på stangen. Som du ser så har Martin HJ lenger oppe i tråden sagt at det ikke er gunstig å være i vektgrensen på stangen når det gjelder lange kast. 

12-13 fot er ideelt til generelt slukfiske etter ørret i ferskvann også da. Pælmer sluken lengre ut og har bedre kontroll enn en 10 foter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, can said:

Eg og liker lengre stenger og har erfart at til sjøfiske så hiv ein lengre med 12 og 14 fot enn med eks vis 9 fot har sett etter 12 fot til ferskvann men har Ikkje funne noken har du eksempler som du veit om? Tenker at på fjellet så må det Vera fordel med litt lengde på stanga

Jeg har Milo green spirit 12 fot. Det er den smekreste og deiligste slukstanga jeg har prøvd. Den koster litt, men det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått anbefalt denne : Westin W3 Spin 10' M 7-30g. Denne finnes også i 11,3' som jeg vurderer. Jeg kjenner ikke merket fra før, men det blir sagt at det er en god stang til bombardafiske. Er det noen som vet noe mer om denne, - kvalitet og aksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Dybben said:

Jeg har fått anbefalt denne : Westin W3 Spin 10' M 7-30g. Denne finnes også i 11,3' som jeg vurderer. Jeg kjenner ikke merket fra før, men det blir sagt at det er en god stang til bombardafiske. Er det noen som vet noe mer om denne, - kvalitet og aksjon?

Vet ikke noe om den stanga spesifikt, men det blir som jeg nevnte; litt kort for generelt slukfiske etter ørret i forhold til en 12 foter som er mye bedre egnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.