Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av tjeneste for utskrift av turkart


Anbefalte innlegg

Annonse

Ser veldig bra ut.  Kan man lage ett valg hvor man kun har rutemarkering/tall i kantene?       Om det er veldig viktig å få med mest mulig av en rute på ett ark  for eks v NPL kan det jo være en ide å ha en mulighet for å rotere markeringen, ikke sikkert det lar seg gjøre da :P      Henter du dataene rett fra kartverket med begrensning på tiles pr dag/uke eller noe i den duren eller benytter du den frigitte dataen fra egen server?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at flere liker tjenesten! 

 

Når det gjelder valg av stil så er tanken min at brukergrensesnittet skal holdes enkelt. Derfor ønsker jeg ikke i første omgang å ha "tusen" valgmuligheter. Men jeg tipper på at det kommer en "avanserte innstillinger" fane om en stund.

 

 > Phaser, on 22 Jun 2014 - 14:15, said:

> Ser veldig bra ut.  Kan man lage ett valg hvor man kun har rutemarkering/tall i kantene?      

Jepp, det er teknisk mulig.

> Om det er veldig viktig å få med mest mulig av en rute på ett ark  for eks v NPL kan det jo være en ide å ha en mulighet for å rotere markeringen, ikke sikkert det lar seg gjøre da  :P 

Det høres smart ut å rotere kartrefferanse numrene (hvis det var det du mente?). Dette skal være mulig.

 >  Henter du dataene rett fra kartverket med begrensning på tiles pr dag/uke eller noe i den duren eller benytter du den frigitte dataen fra egen server?

Kartet hentes ut direkte fra Kartverket på brukerens side. Så det er maks 10 000 kartfliser per dag. På et A3 kart blir det hentet rundt 700 fliser. Det betyr at man minst kan lage 14 kart per dag (ved overlappende utsnitt kan man lage flere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett kartene fra kartverket?

I rutenettet til kartverkets kart er koordinatene skrevet rett inn i kartet og ikke bare langs kanten. Noe slikt hadde vært praktisk. Kanskje en valgmulighet? ;) Isåfall kan ikke teksten være for dominerende.

 

Hva med muligheten til å velge hvilken målestokk man vil ha skrevet ut på A4/A3 ark? 1:5000, 1:10 000, 1:15 000, 1:20 000 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000, 1:200 000 1:500 000.

 

De siste målestokkene er vel kanskje ikke like anvendbare til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult at mange like dette! Får håpe kartverket oppdager dette å lager en tjeneste for dette i norgeskartet.no!

Har du sett kartene fra kartverket?

I rutenettet til kartverkets kart er koordinatene skrevet rett inn i kartet og ikke bare langs kanten. Noe slikt hadde vært praktisk. Kanskje en valgmulighet? ;) Isåfall kan ikke teksten være for dominerende.

 

Hva med muligheten til å velge hvilken målestokk man vil ha skrevet ut på A4/A3 ark? 1:5000, 1:10 000, 1:15 000, 1:20 000 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000, 1:200 000 1:500 000.

 

De siste målestokkene er vel kanskje ikke like anvendbare til enhver tid.

Jepp, jeg har brukt Kartverket som en mal. Det er litt mer utfordrende å legge tallene inn midt på og mer diskret, men siden det er så god respons så får jeg se hva jeg kan gjøre etter ferien ;-) Min erfaring er at hvis man har en kartmappe som er gjennomsiktig på begge sider så holder det at koordinatene står skrevet i kantene.

Når det gjelder målestokk så er jeg begrenset av hva kartet Kartverket gir ut. De gir ut 1:50 000, 1:200 000, 1:400 000, 1:800 000 som jeg mener er egnet for turbruk. De gir også ut andre kart som jeg ikke synes egner seg for turbruk (de mangler blant annet tellekurver og kan kartet blir litt uklart grunnet oppløsning tilpasset skjerm). Kartet jeg bruker er det samme som er tilgjengelig på norgeskart.no (http://www.norgeskart.no/#10/265153/7039258/-land/+toporaster/+dekning.land). Et alternativ kart (som har kartografi tilpasset skjerm) er http://www.norgeskart.no/#10/265153/7039258, dette er tilpasset "alle" målestokker.

For den ambisiøse kan man teste dette ut ved å endre på url'en til utskriftskartet. Jeg kan forklare url'en:
folk.ntnu.no/torstebo/statkart/statkartutsktift.html?UTM=32&x=558000.5&y=7034951.84375&resolution=50000&zoom=13&map=toporaster2&paper=A3Landscape

UTM=32 setter UTM sonen til 32 (kan være 32/33/35)

x=558000.5 setter UTM øst-koordinatet til venstre side

y=7034951.84375 setter UTM nord-koordinatet til toppen av siden

resolution=50000 setter målestokken til 1:50000

zoom=13 setter "zoom"-nivået. Jo høyere heltall, jo høyere oppløsning.

map=toporaster2 setter karttypen (kan være toporaster2 for turkart, sjo_hovedkart2 for sjøkart, topo2 for topografisk kart med skjerkartografi)

paper=A3Landscape setter arkstørrelsen (kan være A3, A3Landscape, A4, A4Landscape)

 

En kan også sette paper=custom og legge til parametrene paperWidth=1 og paperHeight=2 for å sette arkstørrelsen til 1 m bredt og 2 meter høyt. (Men jeg er usikker på hvordan man lager en billedfil ut av dette).

 

For målestokk kan man bruke rutenettet, da det er 1 km mellom hver strek. Men jeg skal etter hvert legge til en liten målestokklinje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å legge på tal i rutenettet automatisk, er at dette lett kan dekke over informasjon i grunnkartet. Når det gjeld trykte kart er ikkje dette ein automatisk prosess, men ein prosess som er overstyrt manuelt. Der er det bare tal i rutenettet der dette ikkje dekker over viktige detaljar i kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift rett fra Firefox gir: 0 UTM tall i margene og et penere rutenett (5x5 er litt kraftigere enn rutene innenfor). Så de som liker det ene eller det andre kan bare skifte mellom Firefox eller Chrome/Opera.

 

Et godt eksempel på at noen ganger er det sant at "It is a feature, not a bug." :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var inne og se, men printet ikke ut. Dette ser bra ut og jeg liker mulighet for å velge UTM sone.

Jeg forsøkte i vinter manuelt å legge inn noen UTM posisjoner som oppgitt av DNT, men GPS nektet å godta, fordi de rent faktisk ligger i annen sone, hvor man konvensjonelt her i Norge slår disse soner sammen. 

 

Men UTM på sjøkart?? Alle i den maritime bransje vil bruke lengde/bredde, da det har stor fordeler. Er sjøkartene fiksert til en bestemt utgivelses dato eller er det oppdaterte sjøkart fra Kartverket? Disse får man tak i hvis man har print-on-demand lisens. Fyr endrer karakter, bøyer flyttes og ny grunner og skjær blir funnet og det skal sjøkart meget regelmessig oppdateres med. Eller sagt på en annen måte blir sjøkart forholdsvis rask utdatert.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet ut to kartområder som jeg skal på tur til. De er skrevet ut i sone 33, men områdene ligger i sone 34. Siden rutenettet for disse to sonene er litt forskjøvet i forhold til hverandre, så er spørsmålet om det finnes en enkel måte jeg kan nummerere rutenettet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen: Jeg har lagt på UTM rutenett siden kartet er tegnet/projisert for UTM også for sjøkartene. Det er også mulig å hente ned kart i geodetisk projeksjon, men da må jeg endre endel av koden (sjøkartet er mer en bonus, da tjenesten var lagd med tanke på det topografiske kartet :-) ). Når det gjelder oppdatering av kart, så er jeg usikker. Men jeg bruker samme kart som man finner på norgeskart.no (velg sjø). Etter en stikkprøve på "Etterretninger for sjøfarende" (http://www.kartverket.no/Efs) ser det ut som at mangler i kartet ikke rettes opp og kartet tilsvarer den nyeste utgivelsen (trykket) av papirkart. Så dette er et kart som passer godt for blant annet kajakkpadling og lignende.

 

@joker: Forskjellen mellom to UTM soner er som du sier en forskyving, men rutene blir også strekt og rotert i varierende grad. Det er derfor ingen konstant forskyving og rotasjon, mellom to UTM soner. Men innenfor et lite utsnitt (som en A3 side er) så vil dette være nok så konstant. Du kan bruke norgeskart.no sitt koordinattransformasjon verktøy (under verktøy på høyre side, så "XY") for å konvertere en posisjon mellom to UTM soner. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

WOW, dette funket som fjell. Takk.

 

post-12206-0-12014800-1408363905_thumb.j

 

Har nå laget kart til helgens tur og småviltjakta i september. 

 

Jeg har skrevet ut kartene i A4, for så og brette dem, før jeg sender dem gjennom lamineringsmaskinen. Da ender de opp i A5 og passer perfekt ned i lårlomma.

 

Synes faktisk at kartet/fargene ble tydeligere etter at jeg hadde laminert de. 

 

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ut kart i A3 og laminerte for tur til Iungdalshytta i helgen, fungerte helt supert! Måtte hatt med 2 av kartene mine i Norgesserien for å dekke samme område som jeg trengte uten denne.

Også jeg syns fargene ble mye bedre etter laminering.

Ser ut som rutenettet ble skrevet ut riktig for min del, siden grid koordinatene (eller hva det nå heter) kom i den siste hele ruten rundt hele kartet. Det kom riktignok en blank side etter selve kartutskriften.

Fulgte oppskriften med å bruke Crome, skrive kartet til PDF, og deretter skrive ut denne filen. Skrev ut i 1200dpi, velges kun gjeldende side for utskrift løser dette problemet med den blanke siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.