Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til sovepose for barn


Noli

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3,5-åring som trenger ny sovepose, men det er jo en jungel der ute. Han er veldig lang for alderen, så disse som går til 110 cm er for korte allerede, og da antar jeg at junior-sovepose med lengde 140-150 cm er det beste alternativet?

 

I første omgang skal han ha en sovepose som kan brukes i telt på sommeren, i verste fall ned mot 5 grader men forhåpentligvis nærmere 15. Han er veldig varm av seg, så det er viktig at det ikke blir for varmt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 3,5-åring som trenger ny sovepose, men det er jo en jungel der ute. Han er veldig lang for alderen, så disse som går til 110 cm er for korte allerede, og da antar jeg at junior-sovepose med lengde 140-150 cm er det beste alternativet?

 

I første omgang skal han ha en sovepose som kan brukes i telt på sommeren, i verste fall ned mot 5 grader men forhåpentligvis nærmere 15. Han er veldig varm av seg, så det er viktig at det ikke blir for varmt også.

 

Jeg ser du ønsker forslag til en sommerpose, men tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med 3 sesongs posene ungene har.

 

Mine eldste, ei på 5 og en på 7 har Helsport Alta Jr poser. 

 

Det var iflg termometeret -1 grad utenfor teltet på det kaldeste, sist jeg hadde de med meg på telttur. 

Hvor mye det var inni teltet vet jeg ikke, men iløpet av natta åpnet jeg ganske mye på posene dems, siden de begge var veldig varme og svette.

 

Tidligere har guttungen på 7 vært med i telt da det var enda litt kaldere utenfor teltet, sikkert ned mot 5 minus, jeg måtte åpne på posen da også siden han svettet og var varm.

Imens lå jeg i en ajungilak igloo pose og frøs slik at jeg ikke fikk sove :D

Det skal dog nevnes at han er veldig varm av seg og som regel vil gå i t-skjorte eller genser når pappaen går med jakke...  :blink:   Og jeg er relativt varm av meg også...

 

Ungene fikk posene i bursdagsgave av Svigermor, etter at jeg hadde plukket de ut, men skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg gått for noe lettere (Dun) og i stor nok str til at jeg selv kunne brukt de.

Det blir ikke så mange turer med ungene, men på de turene de er med, så merkes vekta og volumet av posene godt på ryggen og i sekken.

 

 

Men det blir selvfølgelig en prioritering man må ta selv, all den tid det er ganske så dyrt med dunposer kontra syntetposer.

 

 

Jeg har ikke prøvd poser fra www.roberts.pl selv, men av de reviewsene og tilbakemeldingene jeg har lest så har alle vært positive.  Så det er definitivt ett alternativt for meg, om jeg skal lette sekken for enten meg eller ungene om de skal ha nye poser på ett senere tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ymse soveposar, og dei eg har vore definitivt mest nogd med er Bergans kids comfort. 500 Kr, og med ein kvalitet og varme som matchar ajungilak og Helsport sine barneposar til doble prisen. Viktig at posen ikkje blir for lang og brei, synes difor at barneposar er ei god investering. Ville ikkje kjopt dun til mine born, mogleg det er berre mine born som er nokre ruskebjornar, men dei brukar dei til alt mogleg heile tida, sove ute rundt baal, dreg dei med over marka, brukar dei paa fuktig trampoline, ordnar sin egen lille "satelittcamp" vekk fraa min osv. Har daa verkeleg sett pris paa hardfore syntetposar! No har begge mine vokst ut av desse og faatt andre posar, men desse var altsaa topp, og har vore brukt ned i adskillige minusgrader. Heller opne eit glidelaas enn aa ligge om natta og stappa handa ned nakkekragen heile tida fordi du er utrygg paa om kiden er kald. Meir enn 10 minus saa pakka eg utanpaa ein lett sommarpose til voksen, og vips holdt det i 20 minus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! :)

 

3-sesongsposer er nok det som for meg er sommerpose. Jeg ser for meg en comfortgrense på 0-5 grader, men det kan jo hende jeg er helt på bærtur? Men heller for varm enn for kald, selvsagt. Det må nok bli syntetfyll, jeg har også en som drar med seg soveposen sin alle steder, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 små - 4 og 5 nå. Vi har mange netter ute men kun sommer vår og høst ja. Gutten på 5 har en Mammut (den minste med forlenger) mens jenta har den Mountain Hardwear Mountain Goat. Sistnevnte snører vi i bunnen - og er en pose som virker veldig god. Hun fryser ikke i den - men vi har sett tendenser til det i guttens pose. Han trenger ny neste år - da blir det dun.

 

Så jeg vil definitivt si at Mountain Goat posen er den beste av de to, om du skulle vurdere noen av dem.

 

Les også test http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/Utstyrstester/soveposetest_FogV_1-13.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-åring bruker 3 forskjellige poser. Man kan vel hevde at det er i overkant. Alle er syntetiske. Hovedårsaken til det er (i tillegg til pris) hvordan de behandles (ref Tessatroll) og også risikoen for tisseuhell på natten. Ikke stor risiko, men verdt å vurdere for oss i alle fall.

 

På sommerturer med mer enn +10 på det kaldeste bruker hun en voksen sommerpose. Den er mye mindre og lettere enn tresesongsposen hennes. 

Vår, kaldere sommerturer og høst har hun en Ajungilak Tundra jr. Vi brukte strikk i bunnen når hun var mindre og jeg har også sydd en fleecepose hun brukte inni på vinterturer før hun fikk pose nr tre.

 

Vinterposen er fra Isbjørn og sydd på mål. Jeg valgte bevisst å ikke lage den alt for lang, selv om det betydde at levetiden på posen ble kortere. Dermed sparte jeg både vekt og volum og posen ble varmere med mindre luft som måtte varmes opp. Hun elsker den, den betyr varme og kos når det er kaldt. Den er ikke aktuell å ta med i sekk, men i pulk går den fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, Bergansen 8? imponerende at dei har greid grave fram temp i testen, då det ikkje bruka være oppgitt på jr.posar :) Må være særs varmblodige mine born då, som har greid seg med bergansen i minusgrader. Dog med et sett tynn ull. Løye kor ulike me er :)

Kom på at eg må legge til underlag. Mine søv på Exped downlite 5.

Kanskje det som gjer at Bergansen holdt så bra til dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-åring bruker 3 forskjellige poser. Man kan vel hevde at det er i overkant. Alle er syntetiske. Hovedårsaken til det er (i tillegg til pris) hvordan de behandles (ref Tessatroll) og også risikoen for tisseuhell på natten. Ikke stor risiko, men verdt å vurdere for oss i alle fall.

Dette er jo et godt poeng, ja. Med en 3,5-åring er faren absolutt til stede.

 

Oi, Bergansen 8? imponerende at dei har greid grave fram temp i testen, då det ikkje bruka være oppgitt på jr.posar :) Må være særs varmblodige mine born då, som har greid seg med bergansen i minusgrader. Dog med et sett tynn ull. Løye kor ulike me er :)

Jeg har en som er veldig varmblodig av seg også, det var nesten litt problematisk da han var baby, fordi både helsesøster og andre ble nærmest sjokkerte over hvor lite jeg kledde på ham.  :P

 

Jeg antar jeg lander på Bergans-posen, må bare finne ut hvor jeg får kjøpt den. På Bergans sine nettsider er den ikke tilgjengelig før til høsten, og det blir jo litt krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen på snart 5 år bruker Ajungilak Little Mammut, varm og god når tempen kryper litt nedover - blir den for varm om vår og sommer så åpner jeg den for han når han sover så han får luftet seg. Man kan ta av og koble på en ekstra bit i enden slik at den går fra å være 105 cm til 140 cm. Den er dekorert med en mammutpappa, en mammutmamma og tre små mammutbarn som alle holder hverandre i halen - dette er Manny og Ellie med barna sine fra Istid filmene ifølge han, det syns han er ekstra stas :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på han som nesten fryser om natta? Av klær altså.

 

Takk for link, den var fin. 

Gutten vår har ligget i sin little mammut sovepose -uten å fryse- ned til null grader (målte ikke tempen, men var rimet ute på morran...), da med ullundertøy på. Mammut- posen er forholdsvis romstor og tung, overnevnte mountain goat- pose er både noe varmere, lettere og lengre- men med innebygde muligheter for å snurpe inn posen nederst.

Tenker forøvrig også å sy en fleecepose for å ha inni  soveposen de (få) gangene vi blir å sove ute når denne evt. blir for kald i årene fremover. Har en plan om å få til denne fleeceposen slik at den kan brukes som lakenpose på hytteturer også, får se om planen lykkes ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke mål og vekt på den gamle utgaven noe sted, men den nye veier jo bare 850 gram, altså mindre enn Mountain Goat-posen (forutsatt at jeg har funnet riktig modell).

 

Posen er i alle fall testet og godkjent av sjefen selv. Han sov med ullundertøy og var nesten litt for varm, i følge yr var det ca 5 grader den natten.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 9 åringen brukt en Helsport Lyngen Jr som sommerpose siden han var 4 år.

Når behovet for en tykkere vår/høst pose meldte seg ett år eller 2 etter så ble det Helsport Alta Jr.

Har ikke noe å utsette på noen av de og begge går nå i arv til lillebror på 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.