Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei,

vi er to damer som skal gå Norge på langs fra januar 2015. Har lest en del blogger og slik for å lære om andres erfaringer, men tenkte kanskje det var mulig å høste noen tips her inne og. Formålet vårt med turen er ikke å gå fortest og hardest, men å kose oss på langtur. Satser primært på teltovernattinger, med ca en hyttenatt i uka for å tørke utstyr og slik. Vi er i god form begge to, og har gått mye på tur, men aldri lengre ekspedisjoner.

 

Derfor lurer jeg på om noen her inne kanskje har noen innspill generelt om NPL, eller spesielt om følgende tema:

 

- Å gå med pulk: vi skal sende depoter med mat og annet, og satser på å ikke ha styggtunge pulker. Har imidlertid ikke gått med pulk før. Er det lurt å trene mye på dette før vi drar, eller holder det å ta en rolig start med kortere dager enn vi egentlig har kapasitet til for å bli vant til belastningen? Og holder Pariserpulken til denne typen tur? Dens lave egenvekt gjør den ganske atteraktiv, selv om jeg skjønner at den i grove trekk er et plastbrett...

- Montering av hjul på pulk: dersom snøen forsvinner mot slutten av turen, har noen erfaringer med å montere hjul på pulk? Vi har noen ideer, men hører gjerne andres erfaringer her.

- Mat: Satser på å tørke mange av middagene selv. Har noen gode tips i forhold til dette? Er det eventuelt mulig å spe på med sponsing av noen av produsentene av frysetørket mat, eller er de vanskelige å få med på slik? Vi har ikke primært tenkt å blogge oss gjennom landet...

- Sovepose: har noen konkrete erfaringer med posene til Western Mountaineering eller Mountain Equipment, som begge lager kortere poser enn feks. Helsport? (vi trenger altså korte poser) De er dyre - men er de verd det?

- Kart: er det vanlig at de går i "arv" fra NPL-er til NPL-er? Noen som kjenner noen som nylig har gått/går seg ferdig før jul i år og vil kvitte seg med kartene sine? (evt. annet NPL-relatert utstyr)

- SPOT tracker: har det noe for seg? Mobildekning er vel så som så deler av ruta, så det fungerer kanskje bra som ekstra sikkerhet? Erfaringer?

- Brenner: har en Kovea Booster +1 som jeg ikke har rukket å teste ennå. Noen erfaringer med denne? Særlig i den kalde årstiden. Og hvor mye bensin, sånn ca? Holder det med 4 dl på to personer per dag?

- Miljøperspektivet: vi har en del utstyr, men trenger også mye. Samtidig byr det meg mot å kjøpe alt nytt. Prøver å holde et øye både på hva som finnes på finn.no og her inne, men det er vanskelig å finne de rette tingene, og særlig i rett størrelse (når det er snakk om ting med størrelse). Noen som har innspill i forhold til å skaffe ting og tang brukt til langtur?

 

Ok, det var dette jeg kom på i farta. Eventuelle tips knyttet til andre aspekter ved Norge på langs er også velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ein Western Mountaineering Puma lengde 1,80. Er veldig nøgd med den, men vart sjokkert då eg fekk den og såg kor BREI den var. (Likar å snu meg rundt i posen og sove litt på magen, så då er det greit med litt plass, men det er faktisk plass til to av meg i breidda nedi posen.) Har brukt den på litt vinterturar og sove på snø, og teltturar ned mot -15 og kuling. Har ikkje vore på veldig lange ekspedisjonar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brenner: har en Kovea Booster +1 som jeg ikke har rukket å teste ennå. Noen erfaringer med denne? Særlig i den kalde årstiden. Og hvor mye bensin, sånn ca? Holder det med 4 dl på to personer per dag?

Jag har en och den är mitt förstahandsval på turer där brännaren måste fungera. Tung att släpa på, men pålitlig och god effekt.

Bränsleåtgången är ca 11 gram bensin för att koka 4 dl vatten i en omgivningstemperatur på ca 0 grader i det försök jag har gjort. Detta inklusive den bensin som går åt till förvärmning och utan vindskärm. Med vindskärm går det åt lite mindre bränsle. Densiteten på bränslet är ca 0,67. (så att koka upp 4 dl vatten tar 17cl bensin inkl förvärmning).

 

Har man inte vatten utan måste smälta snö så går det förståss åt mycket mer bränsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris pulk:

Denne tåler svært mye så dere trenger ikke å være redd for at den ikke er solid nok. Brukes blant annet mye på grønnland og polekspedisjoner.

Men selv om Paris er lettere enn f.eks en fjellpulken ekspedisjonspulk så er vekta ribbet for alt, så når snøring og transportbag er på plass blir det jo litt mer vekt. En skikkelig pulk vil også ligge bedre i sporene og ikke skli ut så lett som en Paris pulk i traverseringer.

 

Bensin:

Selv bruker jeg 0,4 - 0,5 liter pr dag alene, men da går det med litt til kosefyring. I ekspedisjonsboken anbefales 0,35 liter pr dag pr person om jeg ikke husker feil. Dette justerer dere jo greit underveis da. Anbefaler å ta med en reservebrenner, er ganske kjipt å ikke få fyr på primusen en kald kveld.

 

Spot:

Har en spot selv og den fungerer ok, men skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg nok heller valgt inreach som har toveiskommunikasjon. Da kan dere få noen bekjente til å sende værmeldinger og slikt og greit å få en respons tilbake om man sender ut en melding så man vet den er mottatt.

 

Hjul:

I år var det skiforhold til langt uti mai på finnmarksvidda. Er vel kun den siste etappen ut mot nordkapp dette vil være aktuelt om dere ikke bruker veldig lang tid. Kanskje like greit å gå med sekk på den etappen?

 

Trening:

Den første etappen (etter veibiten) fra Ljosland er jo ganske kupert og det er langt til depotmulighet. Så vil nok tro så mye trening som mulig før turen vil gjøre denne etappen langt mer lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parispulken er bra i flatt terreng og oppkjørte løyper. Blir det bratt er den mindre egnet, særlig når man skal gå i skråhellinger og liknende. 

WM-posene er bra. Har riktignok bare en sommerpose, men de er helt topp. 1,80-posene er som det nevnes her ganske romslige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og gode tips. 

 

I forhold til trening: snakker vi da om å begynne å trekke bildekk nå, eller er det tilstrekkelig å gå noen turer med pulk i løpet av november og desember? 

 

En annen ting jeg kom på er depot: det vil selvsagt variere i forhold til hvor vi er, men hvor tett er det vanlig å legge depotene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I forhold til trening: snakker vi da om å begynne å trekke bildekk nå, eller er det tilstrekkelig å gå noen turer med pulk i løpet av november og desember? 

 

 

Det er nok ikke avgjørende for om dere klarer turen eller ikke, men tror nok dere vil ha mye igjen for å starte litt spesifikk trening allerede nå i sommer. Trekking av pulk er også tøft for akillesen samt at man bruker musklene litt anderledes enn uten pulk så litt gradvis tilvenning er nok ikke dumt. Turen dere skal gå er jo lengdemessig blant de tøffeste mann kan gjøre så grundige forberedelser vil nok gjøre det både lettere og hyggeligere.

 

http://www.ousland.no/pulling-rubber-tyres/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det største argument for å trekke dekk tidleg er at senjar, muskelfester og ligament brukar lenger tid enn tverrstripa muskulatur på å bygge seg sterk. Så rett og slett for å forebygge akillesvondt og ymse betennelsar som gjerne oppstår når leggar og lår har bygd nok muskelstyrke til å kjøre hardt på, men senar osv ikkje har fått nok tid til å henge med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sovepose: har noen konkrete erfaringer med posene til Western Mountaineering eller Mountain Equipment, som begge lager kortere poser enn feks. Helsport? (vi trenger altså korte poser) De er dyre - men er de verd det?

www.roberts.pl

Kjøpte en slik en til dama mi. De skreddersyr etter høyde og omkrets rundt liv og skuldre og hensyntar hvor stor plass du ønsker på å bevege deg. Kan absolutt anbefales! Send dem en e-post. De er veldig rimelig priset og du har muligheten til å f.eks. kjøpe én sommerpose og én ikke såå varm vinterpose som kan kombineres på det aller kaldeste.

Ellers kan jeg tipse om at Børge Ousdal nettopp har kommet med ei ny ekspedisjonshåndbok nå rundt disse dager. Lånte den nettopp på biblioteket. Den kan gi en del nyttige tips som ikke er så lette å finne samlet andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips og innspill alle sammen. Endte opp med Puma soveposer i lenge 160. Er nok ikke like brede som 180-modellen, men er mer enn nok plass og virker veldig varm. Venter nå på kuldegradene og snøen her i Trøndelag så vi får testet litt utstyr.

 

Skal også se om jeg finner boka til Ousdal! Takk for tips, Nimrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips og innspill alle sammen. Endte opp med Puma soveposer i lenge 160. Er nok ikke like brede som 180-modellen, men er mer enn nok plass og virker veldig varm. Venter nå på kuldegradene og snøen her i Trøndelag så vi får testet litt utstyr.

Skal også se om jeg finner boka til Ousdal! Takk for tips, Nimrad.

Søk på Ousland i staden så har du litt større sjanse for treff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.