Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel, Søppel og atter søppel


Anbefalte innlegg

20140531-2009.jpg

 

Forrige helg tok jeg igjen turen inn til Brennskogtjønnet og småvannene sør for Dødeselva. Synet som møtte meg gjorde meg rett og slett skuffet, trist og forbannet.

 

Søppel, søppel og atter søppel. Det var tydelig at mange hadde benyttet pinsehelga til å ta med teltet til indre Troms. Store sekker fullpakket med turhygge. Bålkos, fiske, god drikke og god mat. Men hvorfor skal det være så forbanna vanskelig å ta med seg søpla hjem etter turen?

 

Flere steder gikk jeg på bålplasser fulle av halvbrente ølbokser og annet søppel. Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne at verken ølbokser eller aluminiumsfolie (som innsiden i suppeposer) ikke brenner. Enda mer provoserende er folk som etterlater seg brennbart søppel i bålet når de går videre. Forventer de at neste person som kommer forbi skal rydde bålplassen, fyre opp og brenne vått søppel?

 

Det er heller ikke noe som kun gjelder for «populære» områder. Jeg har snublet i søppel og toalettpapir i de fleste områder i landet, både rett ved parkeringsplassen og flere dager til fjells. Forskjellen er stort sett hva slags søppel en finner. Lang til fjells er det ølbokser, spritflasker og folieposer. Nærme parkeringsplassen er det mer papir, potegullposer og småsøppel.

 

Her er noen eksempler fra ulike steder i landet:

 

20060720-02567.jpg

Ved hellehalsen på Hardangervidda. Ca 500 meter fra T-sti.

 

20060720-02570.jpg

Søppelbål på hardangervidda. Ca 5 km fra nærmeste sti.

 

20070722-0549.jpg

Typisk syn når en kommer til en ubetjent/selvbetjent DNT hytte. Folieposer brenner ikke!

 

20080617-2610.jpg

Spor etter vinterleir ved Stabursvatna på Finnmarksvidda. Ved bålplassen fløyt det med hermetikkbokser og plastikk.

 

20080617-2618.jpg

Det er ikke bare rovdyr som tar reinsdyr på Finnmarksvidda…

 

20080702-100789.jpg

Somashytta ved grensen til Finland sør for Reisadalen. Området rundt fløyt med beinrester og søppel.

 

20100623-103017.jpg

Noen har tydeligvis «glemt» søppelposen etter grillkos ved Trollkyrkja.

 

20110723-2206.jpg

Flasker med en gloriøs fortid i Narvikfjella. Så ble de plutselig blytunge og umulig å bære med seg videre.

 

20110725-2439.jpg

Kungleden i Sverige. På strekningen mellom Tjäktja – Alesjaure så det i mange kilometer ut som om en utedo hadde eksplodert.

 

20140531-2009.jpg

Noen fra forsvaret har tydeligvis hatt en hyggelig kveld ved Brennskogtjønnet i vinter.

 

Slike syn gjør meg rett og slett oppgitt og forbannet. Enkelte personer har behov for litt voksenopplæring i sporløs ferdsel og hvordan de skal oppføre seg på tur.

 

Vis hele artikkelen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme i Nord-Troms. Det er til å bli kvalm av.

 

Kan du relatere noe av dette til scooterfolket tror du?

 

N

 

Noen av bildene er trolig fra scooterfolk, men vil ikke si de er verre en andre. I området ved Dødesvann er det scooterløype, men har ikke sett søppel jeg tror stammer fra scooterfolket. Leirplassen det er bilde fra ved Stabursdalsvatna og ved Somashytta er trolig scooterfolk (stor leir på vinteren, oljekanne, store hermetikkbokser), og av beinrestene å dømme var det reinsdyr på menyen. Men generelt vil jeg ikke si at scooterfolket er verre en ski-/fotfolket. 

 

Men en ting som er litt trist er at det ofte er de vi gjerne kaller erfarne villmarkinger og fiskere som er verst. Særlig tendensen til å brenne ølbokser, makrell i tomat, o.l. på bålet er noe som henger igjen fra tidligere. Så her må VI skjerpe oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner svært få villmarkinger som bærer på øl og hermetikk.

Her er det nok bermen som har vært på tur.

Og det blir stadig værre.

Vegkantene ligner ikke grisen.

I havet flyter berg av plastikk.

Tilogmed verdensrommet over oss fullt av søppel.

Mennesket er vel den eneste dyrearten som skit i eget reir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme i Nord-Troms. Det er til å bli kvalm av.

 

Kan du relatere noe av dette til scooterfolket tror du?

 

N

 

Hvorfor er det så viktig å relatere til scooterfolket? Det flyter av søppel på steder scooterfolk ikke kjører. Folk er noen svin, uansett om det er en med scooter, en Bjørn Dælhi wannabe, en fisker, en vanlig turgåer, en sigøyner....you name it. Oslos gater ser ut som en søppelhaug og der står det søppelbøtter overalt. De samme folkene drar i skauen eller på fjellet. Folk tenker ikke på andre, de bryr seg ikke om hvordan det ser ut etter dem. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fiskar mykje langs fjord og kyst og ser at våre nye landsmenn frå tidlegare austblokkland føl opp den norske tradisjonenmed å legga att det ein ber med seg, enten det er plast, ølboksar (frå opprinnelseslandet), fiskesnøre, eingangsgrill (forby dritten) og alt anna. Bileta over er ingenting mot det ein del av dei polulære fiskeplassane ser ut som, desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sett for mye søppel. Noen ganger er det en fordypning i terrenget med 4-liters brennstoffkanner. Tydeligvis fra scooterfolk. Andre ganger er det som du sier makrell i tomat-bokser eller noe annet som typisk er tatt med av turfolk til fots. Jeg tørr ikke en gang etterlate avfall, siden jeg som barn har lært at du tar dette med deg. Hvis du har spist en is på pinne, holder du pinnen fast til du kommer forbi en søppelkasse. Dette er så innprentet i mitt hode at jeg som voksen ikke kan gjøre noe annet.

Siste på en campingplass satt det en tennåringsjente ved et picknickbord ved vårt telt. Hun hadde avfall ved siden av deg. Plutselig hører jeg fra teltet en lyd. Jeg så ut og så at den plast-smørbrødboksen lå under bordet. Jeg mistenkte sterkt at hun har dyttet den ditt da ingen så på henne. Da har jeg vennlig påpekt at det lå avfall under bordet som jeg trodde tilhørte henne og at det var en søppelkasse 4 meter lenger bort. Da ryddet hun. Jeg har satt andre tennåringsjenter gjøre lignende på t-banen. De har avfall og stapper deg ved siden av seg mellom benken og veggen. Selv om det er søppelkasse ved alle dører. Why? Har de ikke vokst opp med foreldre som har lært dem noe som helst? Det er tragisk at så mange tenker slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å relatere til scooterfolket? Det flyter av søppel på steder scooterfolk ikke kjører. Folk er noen svin, uansett om det er en med scooter, en Bjørn Dælhi wannabe, en fisker, en vanlig turgåer, en sigøyner....you name it. Oslos gater ser ut som en søppelhaug og der står det søppelbøtter overalt. De samme folkene drar i skauen eller på fjellet. Folk tenker ikke på andre, de bryr seg ikke om hvordan det ser ut etter dem. 

Jo for meg blir det dobbeldose idioti. Motorisert ferdsel = enkelt inn og ut. Forsøple tre mil inne på fjellet/vidda. Jeg forventer, naivt nok, noe mer fra turfolk som ferdes i naturen. Men det er vel det å rydde opp rundt seg er problemet, da spiller det ingen rolle om man heter Kari eller Ola, eller er fra Stavanger eller Finnmark.

Men viktig som du påpeker, det flyter av søppel, og jeg som du finner det vanskelig å forstå hvordan folk kaster søppel foran en søppelkasse. I det siste har jeg sett hundeposer med dritt ligge på bakken rundt søplekasser.

 

N

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å relatere til scooterfolket? Det flyter av søppel på steder scooterfolk ikke kjører. Folk er noen svin, uansett om det er en med scooter, en Bjørn Dælhi wannabe, en fisker, en vanlig turgåer, en sigøyner....you name it. Oslos gater ser ut som en søppelhaug og der står det søppelbøtter overalt. De samme folkene drar i skauen eller på fjellet. Folk tenker ikke på andre, de bryr seg ikke om hvordan det ser ut etter dem. 

 

For at du kanskje skal få troen tilbake på menneskeheten ett ørlite gram. :hug:

 

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/her-sjokkerer-japanerne-en-hel-verden/8455887.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du kanskje skal få troen tilbake på menneskeheten ett ørlite gram. :hug:

 

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/her-sjokkerer-japanerne-en-hel-verden/8455887.html

 

Fint å se at noen tar ansvar og rydder opp ja :)

 

Samtidig sniker det seg inn en tanke i bakhodet. Har vi virkelig kommet dit at det skaper sensasjonsoverskrifter og heftig deling på twitter og facbook når noen plukker opp søpla etter seg og putter den i søppeldunkene? 

 

Må også legge til at det ikke er bare natursvin på fjellet. De aller fleste plukker med seg søpla og viser hensyn. Det er bare de få som ødelegger opplevelsen for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig sniker det seg inn en tanke i bakhodet. Har vi virkelig kommet dit at det skaper sensasjonsoverskrifter og heftig deling på twitter og facbook når noen plukker opp søpla etter seg og putter den i søppeldunkene?

 

Vel... ja vi har vel egentlig det... :unsure:

 

 

Vet ikke om det var her inne jeg så kommentaren eller i ett eller annet kommentarfelt i en av nettavisene, men det var noe sånt som;

 

Folk ankommer ett populært utfartsted, koser seg i finværet, kaster søppel rundt seg og forlater området som ei søppelfylling.

Kommunen arrangerer (som regel/vanlig) rydding av området.

Folk kommer tilbake til utfartsstedet, som nå er ryddet for søppel, og atter en gang kaster folk om seg med søppel.

 

For alle vet jo at neste gang de kommer dit så er søplet de etterlot seg borte...

 

Og sånn går no dagan... 

 

Selv om jeg ikke liker det, så kan jeg skjønne at folk etterlater seg søppel.   Det får ingen konsekvenser for de som kaster søpplet....

 

 

Vi kan jo ta en titt utenfor det store landet Norge og titte på det lille utlandet, ta feks USA og nasjonalparkene deres som eksempel.

Av det jeg har lest, korriger meg gjerne, så har de jo ett mye strengere regelverk når det kommer til forsøpling i parkene - til og med avføringen må man i noen (alle?) parker ta med ut igjen.

Oppfølgingen av regelverket er etter hva det jeg forstår også mye bedre enn hva det er her hjemme.

 

Singapore anyone?  Jeg tok kun taxi inn fra havna vi lå i og til sentrum, og ble rett og slett overveldet av hvor rent og pent det var.

 

Det blir selvfølgelig litt søkt å tro at man kan få til ett like omfattende apparat her i Norge som de har i USA, og ikke ønsker jeg det heller.

Men når man allerede "lærer" at det er greit å kaste søppel rundt seg når man går i gata eller er på en offentlig strand e.l så er veien kort til at man ikke har noe terskel for å etterlate seg søppel når man er på feks hardagervidda eller finnmarksvidda...  :(

 

 

Var på Ingerstrand i Oslo en gang det var endel vind, bortenfor oss satt en liten gjeng og da en person i følget mistet en plastpose kom det følgende kommentar i fra en av de andre " Slapp av, vinden tar den".....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må også legge til at det ikke er bare natursvin på fjellet. De aller fleste plukker med seg søpla og viser hensyn. Det er bare de få som ødelegger opplevelsen for andre.

 

 

 

Ja, jeg håper det. Noen ganger får jeg derimot inntrykk av det motsatte. At det er de fleste som ødelegger for oss få som tar med oss søpla hjem og brenner det brennbare. 

 

Forbanna pakk som slenger søppel fra seg i naturen, uansett om de er feite scooterfolk, heseblesende 40-åringer langsetter skiløypene eller rullingsrøykende veidemenn til fots innover viddene. Pakk er de! Alle som en! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet søppel etter folk mange plasser og fyrt opp "søppelbål" på skauen flere ganger. Her ved der jeg bor har den lokale jeger og fiskeforeringa hengt opp skilt ved vannet hvor man ber folk ta med seg søppla hjem. I fjor var de temmelig oppgit da de med en tur med båt rundt vannet fylte den opp med søppel folk ikke klarte å bære med seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefte morskt om man ser noen ikke ta med søppla si? Blir sur av å lese tråden :P

 

Er vel ingen som sier en skal kjefte på de som ikke tar med søpla? Dette handler om holdninger, og der må vi passe på oss selv, og kanskje være med på å spre gode holdninger.

 

Det ville vært interessant å høre om noen har forslag til hvordan vi kan bidra til å spre gode holdninger. 

Kunne for eksempel en Sporløsferdsel plakat med 8-10 gode råd som spres på fjellforum/turblogger være noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.