Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerutstyr, nord norge, tidlig høst.


Humle

Anbefalte innlegg

Hvis dere skulle gi råd om utsyr og bekledning for en gruppe britiske turister for en helgetur i skogen (de skal ikke på fjellet) på kysten i Nord- norge i august/september.

 

Hva ville dere sagt som et minimum å ha med seg når de kommer da?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på "sommerferie" i Tromsøområdet i august med snø langt ned i fjella og i september med "Sydentemperatur". Om de skal være en del ute så er ull, mellomlag(fleece/dun), lue/buff/hansker, vann- og vindstett yttertøy greit. Og singlet, shorts og badetøy! Norge er uforutsigbart - prepare for it! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En  ting er nå at kysten av Nord-Norge er forholdsvis upresist; det er forskjell på kysten av Helgeland og kysten av Varanger-halvøya.   Men bortsett fra det, så kan man med unntak av de  ekstreme kuldegradene, stort sett vente seg alle 4 sesongers vær.  Men...bortsett fra det igjen, så er gjerne denne perioden den mest stabile godværs-perioden i året.  Ikke spesielt varmt, men tørt og veldig klar og fin luft.  Myggsesongen er over og blåbær og multebær bør det bugne av.  Så med ullklær innerst (passer året rundt), og litt flaks, så kan det være duket for så en opplevelse du kan være bekjent av å presentere for dine britiske venner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det. De pleier ellers å dra til skottland på den tiden av året. Jeg vil tro at har de utsyr for å være ute der om høsten, er de greit nok skodd for Nordnorge i August.

Det her er en gjeng som har dratt på tur sammen i mange år...og nå vil de prøve norge...nornorge vil her si sør-troms....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de klarer seg helt fint med det utstyret de har. Sjelden det blir vær som tilsier noe annet enn normalt turutstyr på den tiden av året. Men selv om høsten ofte er den fineste tiden kan det bli kaldt om natten når det nærmer seg september, så pass på at de har med seg en sovepose som de slipper å fryse i om temperaturen skulle krype ned mot null og kanskje under..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de klarer seg helt fint med det utstyret de har. Sjelden det blir vær som tilsier noe annet enn normalt turutstyr på den tiden av året. Men selv om høsten ofte er den fineste tiden kan det bli kaldt om natten når det nærmer seg september, så pass på at de har med seg en sovepose som de slipper å fryse i om temperaturen skulle krype ned mot null og kanskje under..

 

 

Ja regner også med at de greier seg godt. De er turvante folk. Men spurte meg om råd siden litt av grunn en til at de kommer akkurat hit er at de har sett de gørrkjedelige Youtube videoene mine :-)

 

Har allerede anbefalt dem å ta med 3 sesongs soveposer og gode liggeuderlag hvis de skal sove på bakken. Men regner med at de fleste vil henge i trærne...hengekøyer er stort der borte.

Og det blir uansett  antagelig stort sett soving under tarp, og ikke telt på hele gjengen. 

 

Så jeg tenker vi tar den vanlige pakkelista på overnattingtur jeg...ull og gode støvler, samt shorts og t-sjorter, + regntett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til varme / vindklær er jo en god tarp i skogen ganske ok, samme gjelder noen lette sitteunderlag til bruk under tarpen og ikke minst en STOR GOD Kelly Kettle for å koke plenty med tevann til brittene (også god te !! IKKE TEPOSER ) for felles hygge og varme.

 

Ellers lue/votter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til varme / vindklær er jo en god tarp i skogen ganske ok, samme gjelder noen lette sitteunderlag til bruk under tarpen og ikke minst en STOR GOD Kelly Kettle for å koke plenty med tevann til brittene (også god te !! IKKE TEPOSER ) for felles hygge og varme.

 

Ellers lue/votter .

 

 

En av stedene jeg tenker på er i nærheten av noen gapahuker med masse sitteplass. Men jeg har da noen liggeunderlag også som kan sittes på. 

 

Te regner jeg med de tar med hjemmefra. Jeg skulle i grunnen ikke behøve å ordne noe som helst da jeg skulle være deres gjest, ikke omvendt. Det enste de trenger fra meg er guiding og noen tips og råd. slik at de får handla litt og kommer seg ut i skogen, samt litt sightseeing i området...men hovedformålet er vist sosialt samvær rundt et leirbål i skogen. å det gjelder bare å finne en fin plass, dete r enkelt å komme til. Så skulle de betale drivstoff og fore meg sa de :-)

 

Alderen på denne gjengen 40-60, og noen har dårlige knær og andre plager, så noe ordentlig tur med lange marjser er ikke aktuelt. Her blir det å kjøre dem til skogs, og sette opp leir. Og så kommer nok de sprekeste til å rusle litt rundt med leieren som utgangspunkt...

 

Til sist, jeg har en kjempesvær bålkjele som aldri har vært brukt til anna en vannkoking...får vel ta den med til tevannet ders :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok ikke inn under bekledning, men til en sånn tur hører vel ei fiskestang med.

 

Ja kommer til å installere dem ved et fiskevann...er nok det tryggeste med tanke på leirbål etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.