Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke på tur, bare sur. (Achilles)


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Har pådratt meg en betennelse i hælen. Nærmere bestemt i achillesfeste på utsiden av venstre hæl.

Legen foreskriver å ta det med ro, samt å innta Panodil og Ibux. Og ta tiden til hjelp.

Tid har jeg desverre ikke nok av i sommer da mange planer er lagt for fjell, hei og vidder.

Lurer nå bare på om der er noen som vet om det finnes alternative behandlinger for denslags.

Tanken på å sitte i ro i sommer tar på humøret.... :no:

 

u8ih7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør legen om du kan starte med eksentriske øvelser. Innebandylaget jeg spiller på er godt kjent med akillesvondt av ulike former, og har god god effekt raskt med slike øvelser.

Her er øvelsene beskrevet og vist på film:

http://guttaboyz-innebandy.blogspot.no/2014/03/unnga-skade-i-innebandy.html?m=1

(Se film med rosa sko , og beskrivelse nederst på nettsiden)

Håper det kan hjelpe deg. God bedring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med irritasjon på den ene akillesen. Kronisk. Kommer når jeg går (løper) på for hardt underlag. Eller med slitte sko.

Underlagdproblematikken løser jeg ved å ikke løpe på asfalt. Og nye joggesko jevnlig.

Ellers hjelper det med en enkel støttestrømpe på ankelen, eller litt sammenbrettet papir under sålen på den foten det gjelder. Irritasjonen har for meg også sammenheng med for lang vandring opp og ned på den utsatte foten. Litt papir under sålen hjelper med å løfte Helen litt slik at den ikke må gå så langt ned. Finnes spesialsåler for dette, men disse syns jeg er for tykke.

Nye sko uten slitasje er viktig. Jeg sliter hælene på skoene pga tverrplattfote.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/senebetennelse---slett-ingen-betennelse/

 

"Trening det beste
Tegnander understreker at svært mange lider av disse plagene, og det er viktig at de får riktig behandling. Det som hjelper best, er trening.
Og treningen skal gjøre vondt.
- På en smerteskala fra 0-10 skal pasienten ligge på rundt 4-5 for å få de beste resultatene. Mange blir redde når de føler smerte, og da er det viktig å forklare at smerten ikke er farlig, og at den ikke vil gjøre tilstanden verre, sier Tegnander.
Strekker muskelen
Han anbefaler såkalt eksentrisk trening. Det vil si at man strekker muskelen ut samtidig som man belaster den, som for eksempel å stå på tå og senke seg rolig ned for å trene en akilles-sene.
- Det er effektiv trening, som samtidig belaster muskel og sene i liten grad, sier Tegnander.
"

 

Personlig har jeg god erfaring med langsomme konsentriske repetisjoner, gjerne opp til 20 stykker. Begynn med en lav vekt, deretter mer belastning.

Endret av subishi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Tar du tøyeøvelsen helt riktig (bare belastning på vei ned, ikke opp) skal du kjenne en behagelig vond utstrekning av akillesen. Vår erfaring er at det lindrer smerter etter en dag eller to, og at man ganske raskt er kvitt problemene. (Inntil de evt kommer tilbake fordi årsaken fortsatt er tilstede: sko, underlag eller annet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør legen om du kan starte med eksentriske øvelser. Innebandylaget jeg spiller på er godt kjent med akillesvondt av ulike former, og har god god effekt raskt med slike øvelser.

Her er øvelsene beskrevet og vist på film:

http://guttaboyz-innebandy.blogspot.no/2014/03/unnga-skade-i-innebandy.html?m=1

(Se film med rosa sko , og beskrivelse nederst på nettsiden)

Håper det kan hjelpe deg. God bedring.

 

Støttes 100%. Eksentriske øvelser er dokumentert effektivt, 80% blir symptomfrie etter 3 måneder (ved achillestendinopati). Øvelsene gjøres to ganger daglig, 3 sett á 15 repetisjoner, i 12 uker (og gjerne 1-2 ganger per uke også etter at 12-ukersperioden er overstått). Instruksjonsvideoen fra BrumBrum demonstrerer øvelsen ypperlig. Du kan forvente smerter under øvelsene, men vil etterhvert merke bedring. Hvis det gjør veldig vondt skal du avslutte og gjerne ise ned achillessenen. Når du kan gjøre øvelsen uten smerter/ubehag økes belastningen med f.eks sekk på ryggen med 5-10 kg. 

 

Selv om tidsperspektivet er 12 uker er det mange som opplever ganske rask bedring. Det viktige er at du ikke presser ankelen din hvis du kjenner smerter under f.eks gange i ulendt terreng eller annen aktivitet (med unntak av treningen, hvor lette-moderate smerter er akseptabelt). Dette med 12 ukers trening er for å sikre varig symptomlindring og forhindre stadig tilbakevendende plager. Peis på Dag, sesongen kan fremdeles berges!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg kom på var trykkbølgebehandling, gjør visst helvetes vondt de få min man får behandling, men det påstås å være effektivt. Å finne årsaken er jo også vesentlig ellerså kommer det bare tilbake. Det er viktig å ta det med ro og å gi kroppen en sjanse til å reparere seg selv, du vil ikke risikere at det blir kronisk. Om du ikke bor for langt unna Oslo kan jeg anbefalle en tur til Apex klinikken. Her har de skrevet litt om akilles-betennelse http://www.apexklinikken.no/achillessmerter.php Jeg dro dit etter 7 år med smerter i føttene. De har ultralyd og klarte med hjelp av det å finne en diagnose. Desverre for meg er det ikke noe som kan trenes opp og jeg måtte operere. Kun 60% som blir bra/bedre og det kan ta opp til et år. Men jeg har et helt annet problem enn deg. Et godt råd er likevel å lytte til kroppens signaler og å ta hensyn til dem.

Lykke til og god bedring :) Jeg vet altfor godt hvordan det er å ikke kunne gå de turene man vil, det er frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkulasjon og strekk, sirkulasjon og strekk, sirkulasjon og strekk....som med dei fleste betennelser. Forsiktig belastning, forsiktig strekk, kan være nok berre å sitte på huk innimellom. Det gjer også godt for stramme fjell-hofteleddsbøyerar ;) elles er det ofte god hjelp i ein helkile. Det brukar eg når min høgre akilles slår seg vrang. Hadde seinast med ein i medicen på ein nylig skitur på Svalbard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link BrumBrum !

Fikk en link av legen

http://www.youtube.com/watch?v=OUpcFZM-V68

men synes din var mye mer informativ. Takker

Ikke helt vitenskap, men for noen å siden hadde jeg store problemer med hælene..

Prøvde det meste, også øvelsen som vises.

Trykkbølge var helvetes vondt og dyrt, og uten virkning.

Jeg syntes øvelsen som vises på filmen heller ikke virket, men fortsatte på trass...

Etter mange måneder, over et halvt år, gikk det plutselig opp for meg at jeg jo ikke hadde vondt....

Jeg har holdt øvelsen vedlike, og har ikke senere hatt(store) problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

3 timers testtur i dag. Gjennom skog, på skogsveier, over setervoller og blaute myrer.

Det fungerte bra, ingen smerter lenger. Eneste medisin har vært hvile og trening med å stå på tåballene med forsiktig strekk.

Ingen fysiske smerter på turen i dag. Men det gjorde vondt hele veien. Var så innmari misunnelig på kona som er på Island for tiden..... :mad:

Nå gjelder det bare å få opp kondissen.

post-709-0-94453000-1413743275_thumb.jpg

post-709-0-22564700-1413743294_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 16.6.2014 at 21.25, Dag G - Evje skrev:

Har pådratt meg en betennelse i hælen. Nærmere bestemt i achillesfeste på utsiden av venstre hæl.

Legen foreskriver å ta det med ro, samt å innta Panodil og Ibux. Og ta tiden til hjelp.

Tid har jeg desverre ikke nok av i sommer da mange planer er lagt for fjell, hei og vidder.

Lurer nå bare på om der er noen som vet om det finnes alternative behandlinger for denslags.

Tanken på å sitte i ro i sommer tar på humøret.... :no:

 

u8ih7.jpg

 

 

Uff og uff, må melde meg inn klubben. Problemet meldte seg til fulle i slutten av april. Kul bakpå helen på høyre fot, litt på siden, ved senefestet. Var hos lege, fikk betennelsesdempende (Naproxen - 500mg) og beskjed om å ta det med ro. Spiste medisin og hevelsen gikk ned. Tok det med ro helt til slutten av mai. Da kjentes det bra ut, føltes bare litt stiv. La derfor til fjells igjen. Gikk rimelig bra på turen, litt vondt når jeg gikk retur. Verre når jeg kom hjem, og skikkelig ille etter to dager. Feilen jeg gjorde, tenker jeg nå, var vel at jeg tok legen på ordet og tok det med ro etter legebesøket. Ikke noe styrketrening....dumt - skjønner jeg nå.. Sett noen videoer som det linkes til her nå, pluss denne : ""www.youtube.com/watch?v=1_rKrzArO8E"     Tar ellers gjerne mot råd fra andre her som har vært gjennom dette....:-/

PS: Fint om en moderator kan flytte tråden til "Helse på tur"

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fks. på meg en irritasjon på innsiden av lår/kne. Etter to behandlinger hos en spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering var jeg symtomfri. Hvis du ikke har sprøyteskrekk og tåler noen stikk, kan det hende du får hjelp. Hvis av interesse må jeg nesten spørre da han pga alder har trappet kraftig ned. Det som har imponert meg mest er hvor grundig dette virker. Noen andre leger prøver, men de er som oftest anestesileger og kan ikke teknikken (og fysiologien?) godt nok. Holder til I Oslo og ikke refusjon lengre.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GeirMU skrev:

Jeg gikk fks. på meg en irritasjon på innsiden av lår/kne. Etter to behandlinger hos en spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering var jeg symtomfri. Hvis du ikke har sprøyteskrekk og tåler noen stikk, kan det hende du får hjelp. Hvis av interesse må jeg nesten spørre da han pga alder har trappet kraftig ned. Det som har imponert meg mest er hvor grundig dette virker. Noen andre leger prøver, men de er som oftest anestesileger og kan ikke teknikken (og fysiologien?) godt nok. Holder til I Oslo og ikke refusjon lengre.

Mener du injeksjon med kortison?  De leger som kan dette bruker ultralyd for å finne "det rette punktet".  Jeg har to som har hjulpet meg utrolig; Dr Herolf Harstad  i Larvik er spesialist på dette.  Den "andre" er  Lovisenberg diakonale sykehus i Oslo.  For å komme dit må du be fastlegen om en henvisning dit.  De er helt fantastiske.  Eksempel:  Jeg hadde en del trouble etter en skulderoperasjon.  Sendte en mail til kirurgisk polieklinikk og ba om råd.  Straks etter svarte kirurgen på mailen min.  Slik service har jeg aldri fått andre steder. 

En annen viktig ting å vite om LDS er at ingen utfører flere ortopediske operasjoner enn dem.  Men en operasjon er ikke det første de tyr til, så ingen fare.

Det går også an å få en henvisning til Kysthospitalet i Stavern. 

-------------------------------------

Tråstarter har/hadde akillesproblemer.  En hælsåle hjelper utrolig godt.  De avlaster akillesen Men kanskje de viktigste rådet er:

-  ta en gjennomgang på fottøyet.  Ofte er det de som er det virkelige problemet fordi de klemmer og dermed lager betennelser.  Personlig har jeg byttet støvler til ett nummer større.  I tillegg har jeg gått mye i litt kraftige joggesko og brukt vanntette sokker.  Når jeg er på fjellet og begynner å kjenne på en vond Akilles, stopper jeg, dypper hundehåndkledet i iskaldt  vann og plasserer dette på foten.  Det går også an å stille beina ned i bekken. 

-  det andre handler om ungdommens synder, og særlig idrett.  Vurder hva du driver med og tenk hva som skjer med kroppen din om noen år.  I min ungdom drev jeg med to typer idrett.  Lange løp, orientering, infanteriløp og skigåing.  Det var bra.  Noe annet jeg i dag angrer på var reaksjonsidrett.  Stille høyde, målmann i fotball og håndball, Moro, men raske reksjoner har sin pris.  Det var greit så lenge man var varm, men ofte som keeper var det stille perioder.  Og så plutselig ------.  Men hvem tenkte på det som 20 åring.   Men alt har sin pris, og den betaler du med årene. 

Sier jeg som nå snart runder 74 og har vært en stor belastning på helsebudsjettet, og som nå er meget bevisst på hva jeg gjør. 

Men nå må jeg slutte.  Holder på med finpussen på pakke og menylistene for årets Hardangervidda tur, og forhåpentligvis en tur til Sjåk/Tundradalen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han bruker vanligvis en svak blanding av lidokain og saltvann, men det er måten han gjør dette på. En kan si at han driver med fysikalsk behandling inne i sener og muskulatur. En fysioterapeut vil aldri komme til på samme måten. Hvor sprøytene settes er ofte et samarbeid med pasient, han palperer og kjenner hvor det skal settes. Men det er mere enn et vanlig nålestikk og han kan bruke opptil 10 ml væske på ett sted.

Men takk for innspillet. Viktig å dele erfaringer da dette er et felt som har vært ofret altfor lite oppmerksomhet spesielt med tanke på at sene- og muskellidelser er den hyppigste grunnen til sykefravær.

Endret av GeirMU
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. En bekjent kunne i dag fortelle at han har vært gjennom akkurat det samme som jeg står i nå. Helingsprosessen tok for han ca 5 måneder med daglig trening med øvelser av typen der man gjør hev/senk i et trappetrinn  (som vist på en video over her) og andre øvelser han fikk fra en fysioterapeut.  Selv om det kanskje er høyst individuelt hvor lang tid man trenger, så spøker det vel nå for både sommer- og høstturer i år da da skjønner jeg. Viktigste er nå å unngå at det blir en varig invalidiserende greie. Ser jo at folk "kommer tilbake" etter å hatt slike plager,det gjelder vel flere av dere her på forumet også.

PS: Moderator må gjerne flytte tråden til "Helse på tur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til øvelser har jeg fått tips om daglig tverrgående masasje for å øke blodtilstrømningen og fremme helingsprosessen. Også fått et tips om at disse kan være verdt et forsøk i så måte ("gratis massasje hver gang du tråkker ned"). Noen som har erfaring med disse og/elle vet om noen som selger i Norge?:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å finne en god manuellterapeut og få et treningsopplegg og behandling. Og arnica. Smør på daglig i helingsperioden. Ellers er linimenter med capsasin effektivt. 

Og finn årsaken for at betennelsen kom i første omgang. Kanskje sjekke opp pronasjon på føttene? Da vet du hvordan du kan unngå den senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.