Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med hund til Finland


Myrull

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg har gått på en smell...

  

Jeg har rabiesvaksinert hunden min som jeg etter planen skal ha med over Enare i sommer. Men fikk nettopp høre at den må testes etter 4 mnd for p sjekke om den har nok antistoffer i blodet. Har vært inne på Evira sine sider, men finner ikke noe om det. Noen som vet? Gjelder dette for Finland også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vaksinerte du den? Nye regler på rabies - du kan reise inn til Norge 21 dager etter at vaksinen er tatt. Problemet er ikke å ta hunden inn i Finland men å få den tilbake til Norge etterpå.

 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_dyr_skal_vaere_grunnvaksinert_mot_rabies_minst_21_dager_for_de_kommer_til_norge.7641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble vaksinert ca den 28. mai. Vet at en del skal være i orden før du kan ta den inn igjen i Norge, men det var den eventuelle testingen av rabiesvaksinen jeg lurte mest på.

 

Trenger ikke ta blodprøve lenger. Vaksina må være tatt 21 dager før utreise og ikke over 1 år. 

 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/?self=true&young=false&dogs=1&countriesSource=9819&countries=9819&showRules=showResult#skjema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer som de andre har skrevet her. Men du tar jo selvfølgelig kontakt med en veterinær, for å få det bekreftet selv. Litt risikabelt å ta fjellforum som god fisk, i slike spørsmål... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en veterinær i Alta og en i Kirkenes, og som dere sier, man trenger ikke test av rabiesvaksinen, blei slutt på det for over 3 år siden. Da blir det tur over Enare!!! Tusen takk for hjelpen! Moralen er å alltid ringe veterinær hvis du er i tvil om noe ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har mattilsynet skrevet som er feil? 

 

Det var en litt dårlig ironi til diskudjonen. Det har blitt linket til Mattilsynet og Evira (Finlands "mattilsyn") flere ganger, og likevel stoler ikke folk her på det som faktisk står skrevet, men må sjekke rundt hos veterinærer og diskutere det videre på forum.

 

Om en slår opp på et regelverk i Norges Lover, så står det heller ikke "slik var det før", men det står hva som gjelder akkurat nå -de regler som skal følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en litt dårlig ironi til diskudjonen. Det har blitt linket til Mattilsynet og Evira (Finlands "mattilsyn") flere ganger, og likevel stoler ikke folk her på det som faktisk står skrevet, men må sjekke rundt hos veterinærer og diskutere det videre på forum.

 

Om en slår opp på et regelverk i Norges Lover, så står det heller ikke "slik var det før", men det står hva som gjelder akkurat nå -de regler som skal følges.

Ja jeg så at det kunne være det du mente etter jeg skrev... Men ja enig med deg der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.