Gå til innhold
  • Bli medlem

Helikopter til topps på Galdhøpiggen!


Henrik

Anbefalte innlegg

Konklusjon

Det er ikkje aktuelt å opne for ein praksis der alle som ikkje er i form til å gå turen til

Galdhøpiggen eller andre toppar i nasjonalparken kan få lov til å bruke helikopter, da

dette vil medføre ein formidabel auke i motortransport innan verneområdet. Motoriserte

hjelpemiddel til persontransport vil vera i strid med verneformålet og prinsippa i

naturmangfaldlova. Unødvendig helikopterstøy vil også vera til stor sjenanse for dei

mange som går på Galdhøpiggen for å oppleve naturen, og eit løyve her vil bidra til å

skape uheldig presedens.

 

 

VG skriver om saken hvor en kvinne søkte om tillatelse for å komme til topps til Galdhøpiggen, hun er nærmere 80 år og skrev i søknaden at hun tidligere måtte avbryte en tidligere tur fordi hun ikke lenger klarte den lenger. På side 9, 10 og 11 i sakspapirene skriver nasjonalparkstyret at søknaden avslås og retter en kraftig kritikk mot programmet "drømmeturen" som fikk dispensasjon i Fannaråken til å lande med helikopter i nasjonalparken.

 

Jeg må si at det var enda godt at søknaden endte med avslag. Hvis ikke kan man jo bare tippe på hva som vil kunne skje senere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, en slik tur ville jo bare handlet om helikopterturen, ikke om å komme opp på fjellet. 90% av en slik tur på en topp er jo turen opp dit. 

 

Når det gjelder "drømmeturen" syns jeg faktisk ikke det er sammenlignbart. Dette var en person som hadde hatt stor tilhørighet på den fjelltoppen, og for ham blir det ikke bare for å se en topp, men for å komme tilbake til et sted han tilbrakte flere måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "drømmeturen" syns jeg faktisk ikke det er sammenlignbart. Dette var en person som hadde hatt stor tilhørighet på den fjelltoppen, og for ham blir det ikke bare for å se en topp, men for å komme tilbake til et sted han tilbrakte flere måneder. 

 

Så lenge man har sterk nok tilknytning til stedet skal det kunne legitimere en dispensasjon til å lande i en nasjonalpark med helikopter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har sterk nok tilknytning til stedet skal det kunne legitimere en dispensasjon til å lande i en nasjonalpark med helikopter?

 

Det spørs hva slags tilknytning. Det må vurderes fra gang til gang. I tillegg kommer det an på stedet, og naturen rundt. Det vil uansett ikke være mange som vil få dispensasjon, så ser ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vell vært helikopter på Galdhøpiggen mange ganger før (for meg går det for det samme om de lander eller flyr rundt i lav høyde, samme bråket) men greit at man begrenser det.   Veit ikke om jeg skal kalle dette en nødvendig tur heller  (var visst satt av 500.000 til prosjektet :P )   http://skjerioslo.dittoslo.no/utstilling/naa-er-galdhoepiggen-paa-olaf-ryes-plass#what:Utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så vidt meg bekjent har fylkesmannen godkjent fire helikopterturer til Galdhøpiggen i året for vedlikehold. I 2008 var det også snakk om at man skulle bygge toalett der oppe og så fly alle etterlatenskapene ned igjen. Det glade vanvidd. Planene for toalettet ble sendt Direktoratet for naturforvaltning. Måtte også godkjennes av Lom kommune og av grunneier Statskog. Forhåpentligvis ble planene borte i papirmøllen der et sted. Forrige gang jeg var innom kiosken der oppe kan jeg ikke erindre at jeg så et toalett. Var døsig etter tre cola til 50kr stykk, men...

 

Som en artig bi(l)historie nevner jeg at det i 1932 var en bil på toppen av Galdhøpiggen, en Austin modifisert med belter. Artig at det har vært gjort, men glad dette ikke ble kutyme.

 

Helikopter utover redning hører ikke hjemme i fjellheimen vår. Om disposisjon hadde vært gitt ville det skapt en presedens alle her på forumet vårt ville grått av. Kunne ikke sagt meg mer enig med trådstarter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.