Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Hiker


thommyg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg er ny bruker og har ett problem med min eldre modell Optimus Hiker.

Jeg får ikke brenneren til å brenne skikkelig.. Det blir bare en høy gul flamme og masse sot... Har forvarmet "lenge" med rødsprit - men det blir bare samme gulflammen... Denne optimusen har blå kasse og messingtank.. Brenneren er buet på toppen - og jeg fyrer med parafin...

Noen som har ett tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Är det denna modell (se bild)..?

 

Som föregående talare sa så sjekke at den inte läcker. 

Har du riktig dysa (paraffin-dysa)..?

førværmer du nok..? Vindskyddat..?

 

Det kan vara sot inne i brenneren...? 

 

Oavsett så så kommer du bli kvitt problemene om du kjøper en service-sats med alla packningar og ny dysa. Samt sotar ur den och rengör allt.

 

 

 

 

post-9375-0-93068900-1402503670_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rengjøring dysa i nesten hva som helst. Sist brukte jeg Heptan bare fordi det avdunstar snabbt, men Rødsprit går bra også. 

Sjekke om dysa er merket med noe...Det kan være en alkohol-dyse (merket A) (feil dyse). Hvis det er riktig dyse borde den være merket med M (multi, paraffin, bensin) eller K for Kerosene...

 

Primusen du har betraktes av vissa som den beste gjennom alle tider ;) den håller ett par livstider ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en såkalt "stillebrenner". En slik en må ikke fyres opp før forvarmingen er helt ferdig. Åpner du for reguleringen mens det fortsatt brenner i spritskåla kan du risikere såkalt "underburn" (primusen tenner under brennerskallene, slik at de slår seg). Dermed kan du risikere dårlig brenning. I så fall kan du bli nødt til å bytte indre og ytre brennerskal (de to perforerte koppene på toppen av brenneren).

Har du sjekket at trykket i tanken holder seg? Har du dårlig lokkpakining mister du trykk, og primusen får ikke nok til å jobbe ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki

Har plukka optimusen i småbiter og druknet den i diesel - der skal den få ligge til i morgen...

Så det var en sil inne i røret mellom brenneren og tanken, men denne var fast - og jeg fikk ikke tatt denne ut for å rengjøre silen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Hege P kan ha rett i dette hun skriver om brennerskålene, fordi toppskåla ser ikke ut som om den er helt i "vater" - kanskje det har vært feil bruk av denne tidligere - slik at skålene ikke er helt rett utformet..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare plukke  den fra hverandre og gi den en skikkelig rens med primusvaskevann. Det bestårt av kokende varmt vann, en dæsj sitronsyre og Zalo.

 

Da vil den atter brenne blått og vakkert. Diis primusene er kjempegode, men krever litt vedlikehold for å virke optimalt, og det er bare moro.

 

Her er video som viser deg hvordan fra A til Å

Om du skrur den fra hverandre må du anatgelig bytte blypakningen, så skaff dette først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.