Gå til innhold
  • Bli medlem

Fastpacking - Løpe fra hytte til hytte


Hermes

Anbefalte innlegg

Hei lettvektguruer!

 

Jeg har lyst å smelle to interesser sammen, løping og fjellvandring, og løpe noen turer fra hytte til hytte i sommer/høst. Og jeg trenger egentlig tips til det meste av utstyr, bortsett fra sko, tøy, og sekk (jeg er åpen for forslag til sekk også, alt fra 8L til 20L), som jeg har kontroll på. Det er mest småtingene: håndkle (jeg må nesten få vasket meg på fjellet, gjerne hver dag, så da trenger jeg et håndkle som veier lite og tørker fort), lakentrekk, "stæsj" som ikke er tilgjengelig på DNT-hytter, men som kan være greit å ha, osv. Jeg har ingen erfaring med lettpakking (pakker normalt altfor mye når jeg skal gå i fjellet, og har ikke noe utstyr som kan defineres som lettvekt). Hva er det absolutt minimum en lettpakker har med i sekken sin på 3-5 dagers tur i fjellet? Hva med sikkerhet? Finnes det lettvektførstehjelpsutstyr? (Jeg har ikke peiling.)

 

Jeg tenkte noen "testturer" i Norefjell- og Vikerfjellområdet først, før jeg begir meg ut på det store, åpne fjellandskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bo på hytter trenger du ikke stort.

 

Inov-8 sekk )

( Bekledning hadde du også kontroll på )(husk vanntett pakkpose)

DNT Nøkkel

Mobiltelefon (DNT medlemskortet kan du få på sms)

Lader og/eller batteri til telefonen

Kart og kompass (skal du følge sti, kan du vurdere kun et lite kompass) (tips: Norgeskart app på telefon)

Lite førstehjelssett (sett sammen et lite sett selv som du er kjent med, se denne tråden)

Silkelakenpose (Lifeventure, Sea to summit)

Lite turhåndkle (Lifeventure, Sea to summit)

Liten Hodelykt (Petzl e-lite)

Tannbørste + tannkrem

Solbriller + solkrem

Litt toalettpapir + antibac

Bankkort

Vurder også: nødbivi / overlevesespose i varmereflekterende stoff

 

Mat og drikke i løpet av dagen (+ litt ekstra)

 

Med unntak av mat og drikke (og det du har på deg) burde ikke sekken veie mer en 2kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her. Utfyllende liste, det liker jeg. Takk skal du ha.

 

Og ja, det blir lettere med hytte til hytte. Det kunne absolutt vært interessant å prøve uten en gang også, da blir det jo straks en del mer utstyr som må i sekken. Det får bli på lengre sikt!

 

Jeg har Inov-8 sin race ultra-vest, og er svært glad i denne til ultraløp/dagsturer, men den er ikke stor nok til turer hvor det trengs mat for flere dager i sekken (jeg driver og pakker til Marka24 nå, og tror kanskje ikke får med meg alt i den). Det er den sekken du linker til eller Ultimate Direction sin nye Fastpack20 jeg vurderer som ny sekk.

 

Jeg har et såkalt space blanket/nødteppe. Det vil være greit i stedet for nødbivuakk?

 

Dette så jo svært overkommelig ut. Er ikke så veldig mye jeg må kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Space blanket? Det spørs jo litt hvor mye sikkerhet du ønsker å ha, men tenk over hva som skjer om du skulle være uheldig og brekke leggen i ei ur. Et lag folie gir ikke noe isolerende luftlag, du har det kalde regnet på utsiden av folien rett mot huden.

 

Noe som helt sikkert holder regnet borte sammen med ei tynn, lett boblejakke med hette kan være greit å ha med? I hvert fall hvis du løper alene? Selv om du har dekning og kan ringe etter hjelp med en gang kan det fort ta noen timer før det kommer hjelp, det er ikke sikkert det nærmeste helikopteret er ledig... ~400 gram ekstra er ikke så mye, og da har du fort gitt deg selv mange timer ekstra før nedkjøling blir et problem. Jeg har prøvd skikkelig nedkjøling på tur, og det var ikke noe gøy. Det går vel greit å feste ei jakke i stroppene bak på vesten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet skal jeg selvsagt tenke på.

 

Jeg kommer til å pakke dobbelt lag med tøy, inkl. ull, så her blir det litt ekstra vekt uansett—men det går fint. Boblejakke har jeg ikke. Det bruker jeg aldri, ikke når jeg går vanlig tur (sommer eller vinter) heller. Men jeg har en lett jakke med hette, med "skjulte" sømmer (vind trenger ikke igjennom den jakken), som jeg har med meg på alle langturer. Den er godkjent for Ultra Trail de Mont-Blanc, og de har relativt strenge regler for kvalitet på utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastpacking, hytte til hytte, høres ut som et spennende konsept. Ser absolutt at det kan være artig. Skulle gjerne gjort det selv, hvis det bare ikke var for all løpingen.

 

@Hermes Ut fra hva som finnes av informasjon om SUL (Super ultra light) pakking, så er din oppakking ikke langt unna. 

 

Jeg skal pakke til Marka24 selv, hvis jeg bare får tid, kunne vært artig å vite hva en ultraløper har med for en slik tur, sammenlignet med en mosjonsturist som meg selv. 

 

For tur i fjellet ville jeg tatt utgangspunkt i at jeg/du må ha med nok klær/utstyr til å holde varmen hvis uhellet skjer og du ikke kan bevege deg videre. Jeg vil jo tro at når du løper kan sjansen for uhell på steinete stier være større enn om du går, da du har større kraft ned i hvert trinn, og kanskje også tar noen sjanser her og der for å komme deg fortere frem. En løs stein eller et glatt svaberg kan få større konsekvenser da enn om du går i rolig fart. Skulle så uhellet skje og du ikke kan bevege deg videre må det du har i sekken være godt nok til at du kan holde varmen i flere timer.

 
På marka24 der jeg er med i et lag har vi med denne: http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=145093 Da er vi flere på tur og kan ta vare på hverandre. Alene i fjellet ville jeg gått for noe litt mer sikkert, både værbeskyttende og synlig, med tanke på redning. Alternativer kan være nødly/bivuakksekk/bothy i sterke farger slik at det er lett å se for eventuelle letemannskaper - eks http://www.backpackinglight.co.uk/practical/VE104.html eller http://www.terra-nova.co.uk/tarps-bivis-bothies/all-bothies-bothy-bags/superlite-bothy-2/
 
Jeg har ikke disse selv, er nettopp gjort oppmerksom på det, og det står høyt på lista mi. Om ikke annet kan det være greit å ha som ly når nistepakka skal nytes. 
 
Da jeg var liten var jeg med en kompis og hans familie på fjelltur en vinterferie. På vei opp på fjellet blåste det godt, og ved matpausen kom en slik pose frem fra sekken. Alle krøp inn, det var litt trangt, men vi fikk mulighet til å ta en pause fra vinden og spise maten vår, få nye krefter og fortsette videre i forhold som var rimelig heftige for en uerfaren bygutt (det er ikke sikkert det blåste så veldig mye, men jeg huske det nå slik).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips til nødbivuakk her! Skal helt klart investere i en av disse.

 

Under Marka24 har jeg med meg ull (overdel og ben) for å dekke punkt 2 i nødvendig utstyr (vi har ikke sovepose med), mens min partner har en lett duk fra Helsport for å dekke punkt 3. Partner har også førstehjelpsutstyr, mens jeg løper med kart og kompass (både eget kart og det vi får utlevert), og vi begge vel har mobiltelefon på oss.

 

Jeg kommer til å gå/løpe i kort shorts og t-skjorte med gode pusteegenskaper. Jeg kommer til å bruke "gamasjer" fra Dirty Girls over skoene (trailroc-sko fra Inov-8). I sekken kommer jeg i tillegg til å ha tynn vindjakke, overtrekksbukse, en buff, ekstra sokker (jeg bruker Drymax sine sokker, og har ikke opplevd særlig gnagsår etter jeg begynte å bruke disse—heller ikke på turer over 6-7 timer, men 24 timer blir jo noe annet), og hodelykt. Ellers blir det mat. En middag fra real turmat, to rett i koppen suppeposer, et par matpakker (skiver med peanøttsmør og syltetøy), og en god del snacks som mellommåltid. To halvliterflasker fylles med vann underveis. Kommer til å ha noen salttabletter også, på grunn av varmen/solen, har god erfaring med det. Kommer til å ha solkrem faktor 50, som jeg smører på utsatte steder. Vurderer også myggspray til kveldstimene, ikke bestemt meg.

 

Jeg begynte å løpe for alvor i fjor, og har deltatt på og fullført tre ultraløp (gikk rett på ultradistanse etter å ha lest Born to Run, hehe). Dette blir min fjerde konkurranse i ultradistanse. Vi sikter høyt, men jeg vet om et par lag vi skal gjøre det veeeeldig godt for å klare å slå :P

 

Fastpacking blir en annen måte å oppleve natur (og seg selv i natur) på, men jeg har blitt bitt såpass av løpebasillen at jeg er ivrig på å prøve noe slikt nå. Jeg kommer til å begynne med "enklere" turer, med relativt korte dagsdistanser (30-35 km), og ta det derfra. Jeg kjenner noen som har tenkt å gå/løpe Jotunheimen Haute Route i sommer—og det blir vel uten for sti og relativt kupert sommerstid! Jeg venter litt med den slags, til jeg har mer erfaring.

 

Gå i fjellet har jeg gjort i "alle år", så jeg føler meg komfortabel i fjellet, men det er nok helt riktig som du sier, risikoen for skader er nok større jo større farten er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så veldig ulik pakking fra vårt oppsett.

 

Vi er fire, så vi splitter litt mer, men personlig så har jeg med

Går/løper i shorts og t-skjorte og sko fra Icebug. Disse er ment for bruk utenfor sti, så jeg har med et ekstra par joggesko for veistrekk utpå natten. Dette paret er et nummer for stort, slik at det er plass til føtter som utvider seg.

 

Har i tillegg med ull under og over, dunjakke og lett regnjakke/regnbukse. Usikker på om jeg skal ta med turbuksa også. Dette da vi har satt opp en relativt "kort" rute (ca 6 mil), og det kan bli kjølig med bare shorts. 

Har også med fire ekstra par sokker og ekstra bokser. Tidligere år har vi alltid blitt kliss våte på beina, hvilket medfører at gnagsår kommer fortere. Har derfor med ekstra sokker for å få tørket litt ut føttene. Tidligere år har også en lue vært fin å ha midt på natten.

 

Har med to real, en haug med snickers, matpakker, vann og kaffepulver. Fordelt i laget er førsthjelp, tarp og primus. Er ikke gitt at du får kokende vann på alle hyttene rundt omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snickers

 

Av sjokolade har toppris blitt min lille "hemmelighet" i konkurranser. Jeg løp et ultra i Skottland i april, 85 km langt, og var mer eller mindre tom etter maratondistanse, hadde feilet/bommet på matinntak. Da var det godt å ha litt sjokolade i "drop bag" på ene drikkestasjonen. Ikke at det fristet å spise sjokolade der og da, men jeg visste jeg måtte få i meg noe, og fikk i meg en halv toppris. Jeg vet ikke om det var den eller noe annet mirakel, men jeg spiste ikke noe annet de neste par milene, og plutselig funket kropp og bein og hode igjen, og jeg var i gang igjen :)

 

Jeg baserer meg ikke på varmt måltid, har nok å spise ellers også, men håper vi får til i hvert fall et varmt måltid ut på kvelden en gang.

 

Jeg løper forøvrig i litt romslige sko. Jeg har et litt tynnere par med sokker med i sekken om jeg ikke skulle få på meg skoene igjen etter sokkbytte :)

 

 

Sånn ellers har jeg bestilt håndkle og lakenpose fra Liveventure etter tips i denne tråden, og kommer til å kjøpe nødbiv etter tips herfra også. Da nærmer vi oss viktigste utstyret, tror jeg, men jeg må bestemme meg for hvilken sekk jeg skal gå for. Det blir ikke løpetur før ut i juli, for nå er det Marka24 til helgen, så er det kun tre uker til Hornindal rundt, som blir min neste ultrautfordring. Etter det blir det ikke løp før Nordmarka Ultra Challenge til høsten, så da blir det mange egne turer i juli-august-september, både i løpetøy og vanlig turtøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk jeg for Terra Nova Superlight Bothy 2 (etter tips i denne tråden) som nødbivuakk og Terra Nova Laser 20 Elite Pack som sekk (etter å ha sammenlignet litt med Inov-8 sine sekker og funnet ut at Ultimate Direction sin sekk ikke lanseres før i september).

 

Når man har bursdag kan man unne seg litt ekstra :)

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skal du bo på hytter trenger du ikke stort.

 

Inov-8 sekk )

( Bekledning hadde du også kontroll på )(husk vanntett pakkpose)

DNT Nøkkel

Mobiltelefon (DNT medlemskortet kan du få på sms)

Lader og/eller batteri til telefonen

Kart og kompass (skal du følge sti, kan du vurdere kun et lite kompass) (tips: Norgeskart app på telefon)

Lite førstehjelssett (sett sammen et lite sett selv som du er kjent med, se denne tråden)

Silkelakenpose (Lifeventure, Sea to summit)

Lite turhåndkle (Lifeventure, Sea to summit)

Liten Hodelykt (Petzl e-lite)

Tannbørste + tannkrem

Solbriller + solkrem

Litt toalettpapir + antibac

Bankkort

Vurder også: nødbivi / overlevesespose i varmereflekterende stoff

 

Mat og drikke i løpet av dagen (+ litt ekstra)

 

Med unntak av mat og drikke (og det du har på deg) burde ikke sekken veie mer en 2kg.

Hvordan får du tak i DNT medlemskort på SMS?

Jeg har Googlet som gal siden lunch i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.