Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna vs Anjan (2)


Fineturer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer to ulike telt; Unna og Anjan (2 pers), og vil sette pris på innspill vedr fordeler/ulemper med de to modellene og brukererfaringer. Jeg har også søkt og lest mye på forumet men setter stor pris på ytterligere kommentarer :)

 

Teltet vil bli brukt vår, sommer, høst bade på fjell og lavland. Hvorvidt det også vil bli brukt på vinter er jeg usikker på. Dette teltet vil bli brukt mye i Rogaland hvor jeg vil flytte neste år, så det må med andre ord også takle Rogaland-vær :)

 

Jeg vil stort sett telte alene men liker god plass og lav vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både Anjan 3 og Unna. Unna har ikke blitt brukt etter at jeg fikk Anjan. Unna kan brukes om vinteren og det er den eneste større fordelen. Skal du ha mest mulig plass og styrke ift vekt, så finner du ikke noe stort bedre enn Anjan.

Mye bedre 3 sesongs ventilasjon på Anjan, men Unna har toppventil som fungerer godt om vinteren.

 

Unna er selvfølgelig selvstående, men dette har ikke vært noe stort problem når jeg bruker Anjan istedenfor.

 

Anjan 2 har enda mere styrke enn 3, men vektforskjellen er minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen RuneH! Må si det er utrolig fint å få tips fra en som har begge teltene, - det var mer enn jeg kunne håpe på :)

 

Har du fått brukt Anjan mye i røft være med sterk vind og regn? Er det stor forskjell på luftingen for hhv Anjan of Unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig forskjell i lufting. Mye bedre på Anjan. Om du ikke gjør forarbeidet på Unna (strekker ut duken, ruller opp duken samt åpner opp alt, så får du en fuktig natt).

"Ulempen" er at du ikke har mulighet til å redusere luftingen så mye på en Anjan, men dette er mere et teoretisk problem enn reelt problem.

Du kan trekke duken over på den siden som vinden kommer fra, og i tillegg kan du sette inn en ekstra plugg i fotenden og trekke duken helt til bakken ved sterk vind.

Når det er fint vær kan du rulle opp bakenden av Anjan for maksimal lufting. Dette fungerer godt da det tar 1 min og få det tilbake i "storm modus" igjen. Veldig greit når været skifter plutselig.

 

Første gang jeg brukte Anjan hadde vi kraftig sidevind, og såpass kraftig at jeg hadde problemer med å stå oppreist tidlig om morgenen. Teltet rister bra, men det var aldri noe frykt for at det skulle kollapse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Anjan 3 og Unna. Unna har ikke blitt brukt etter at jeg fikk Anjan. Unna kan brukes om vinteren og det er den eneste større fordelen. Skal du ha mest mulig plass og styrke ift vekt, så finner du ikke noe stort bedre enn Anjan.

 

Jeg har et lite spørsmål om Anjan. Etter jeg har sett bilder av teltet ble jeg skeptisk til om forteltet dekker nok for vann? Ser ut til å være en god glipe mellom bakken og teltduk og jeg er skeptisk til om ting jeg legger i forteltet vil holde seg tørt. Jeg vurderer sterkt et Anjan 3 til turer med meg og kona sommerstid, men akkurat den glipen har gjort at jeg vurderer et Helsport Fjellheimen 3 Superlight i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme vurdering som deg, og det var Anjan og Fjellheimen 3 superlight jeg vurderte også. Har du mye i forteltet og du legger dette langs kantene så blir det vått ja, men med 2 sekker lagt inn mot midten så er det ikke noe problem. Egentlig har du truffet spikeren på hodet og det er her du må gjøre et valg. Enten duk mot bakken eller den økte styrken i Anjan. Luftingen på Anjan fungerer også mye bedre i fint vær. Skjønner godt at du har valgets kvaler nå, men jeg prioriterte styrke.  

Du kan se en test av Fjellheimen under. Nå har stengene blitt kraftigere så resultatet har nok blitt  bedre også. Jeg har allerede vært i vind som ville flatet det gamle superlight teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble et Hilleberg Anjan 2 på meg og jeg har nå fått testa det på tur. Er veldig godt fornøyd! I denne varmen har iallfall ventilasjonsegenskapene fått testa seg og jeg opplever de som meget gode. Et trivelig telt som jeg vil ha mye glede av fremover. Takk for gode tips!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.