Gå til innhold
  • Bli medlem

Gunther Messner; hva skjedde i 1970?


Parbat

Anbefalte innlegg

http://www.nationalgeographic.com/adventure/0509/whats_new/reinhold_messer.html

http://www.k2climb.net/news.php?id=808

http://outside.away.com/outside/news/200311/200311_buried_1.html

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2099-1075754,00.html

"The reputation of the supreme climber of our times is on the line. In 1970, Reinhold Messner claimed his brother died in an avalanche during a treacherous descent. But 34 years on, his team-mates insist this is a devious cover-up. Why have they taken so long to side against him? Is it revenge for his affair with one of their wives?"

Litt lesestoff på en tirsdags ettermiddag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende lesning. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tro. Det er vel uansett ikke så vesentlig hva som skjedde og ikke skjedde der oppe på 8000 meter i 1970. Hovedpoenget, og det som har forårsaket dette oppgjøret over 30 år etter, er vel at Messner er en usympatisk drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hvor godt kjenner du Mesner? Har du i det heletatt møtt Mesner? Har du møtt han mer en én gang? Hvis du i det heletatt har møtt han én gang, så kan det jo hende han hadde en dårlig dag, akuratt slik som du hadde når du skrev at en fyr (nesten garantert) ikke kjenner er en usympatisk drittsekk? Hvorfor mener jeg du hadde en dårlig dag? Jo, det var nok fordi dine evner til rasjonell tenking var åpenbart dårlige. Eventuelt er du din egen retorikk verdig. Altså en drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at jeg må pleie personlig omgang med Messner for å uttale meg negativt om ham?? Det synes jeg ikke du skulle kreve. Fyren har jo uttalt seg i bøker (20-30 stk.), foredrag, rettsaker og offentlige krangler i flere årtier. Det er i det hele tatt få personer som har presentert seg og sitt i og gjennom mediene mer grundig enn Messner. Alle, også de som aldri har møtt ham, skulle ha et rikelig grunnlag for å danne seg en oppfatning av hans styrker og svakheter. Det er mange med meg som har måttet innse at verdens kanskje fremste alpinist og Yeti-observatør! dessverre ikke er noen helt nedenfor base-camp, men tvert imot arrogant og ærekjær inntil det patetiske. Eller en usympatisk drittsekk om du vil.

Du kan være uenig i min vurdering av Messners personlighet. Du kan også få lov til å synes at å betegne ham som "drittsekk", er både upresist og uelegant. Men å påstå at jeg ikke "kjenner" ham, er meningsløst.

Hvorfor mener jeg du hadde en dårlig dag? Jo, det var nok fordi dine evner til rasjonell tenking var åpenbart dårlige.

Hvorfor svarer du ikke ordentlig på ditt eget retoriske spørsmål? Du mener jeg hadde en dårlig dag fordi jeg ikke tenkte rasjonelt?? Dette er et skuffende intetsigende resonnement - det ser du sikkert selv også. Hadde du overhodet noen klare tanker om hva du mente å si?

Eventuelt er du din egen retorikk verdig. Altså en drittsekk.

Hva slags ordskvalder er dette da? "Altså en drittsekk." På hvilken måte følger dette? Hvor er logikken? Skjønner du egentlig selv hva du har skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe psykolog på noen måte. Men jeg har gjennom jobb, hatt endel med psykologer og prosesser, og ikke minst mennesker som har en eller annen form for diagnose som desverre påvirker sosiale evner osv.... Og en ting jeg har lært, er å på noen måte ikke "dømme" en person!

Ville bare si det fra egen erfaring, for her har jeg gjort mye feil :lol:

Skal man se og dømme et menneske utifra personlige erfaringer, evt fra media/TV, bøker osv. Så er det lurt å ta seg selv i betrakning. Vi er for det første ofte ute etter noe negativt... Og som regel har vi mennesker dårlige dager i livet, og det er ofte de dagene som folk husker mest. Jeg tror nok at en som Messner forventer vi ganske mye. Og da vi ser hans dårlige sider, så glemmer man kanskje alt det som er bra. Det er vel heller ingen ukjent ting at folk som har kjente navn, kanskje også blir litt arrogante, evt litt blir litt vel ærlige med tiden også? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.