Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelpskrinet, tips?


Mahoh

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer litt på åssen folk har førstehjelp utstyr med seg på tur.

tenker det er typisk å ha med seg plaster kompresser etc.

men er det noen som har peiling på honning?

vet at man brukte honning i "gamle dager" før penecillin tok over. Vet at apoteket også har div. Plaster og kompresser med sterilisert honning i, men er vanlig mathonning egnet til sår stell også eller er det fyfy å putte i et evt. Betent sår? God mat er det også så jeg tenkte at det var fin combo at mat er medisin også :)

 

ellers med denne tråden vil jeg ha litt innsyn i hva som kan være lurt å ha i førstehjelpskrinet, som man kanskje ikke tenker på før en ræker av gårde på turer;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder honning så har jeg kanskje litt å bidra med.

Jeg hadde noen år som hobbybirøkter og da tilegnet jeg meg noe mer kunnskap enn det man vanligvis finner hos folk flest.

Artikkelen som det refereres til over beskriver steril medisinsk honning.

Glem dette, det er bare et triks for å kunne forlange to til tre hundre kroner kiloet for honningen.

Man trenger heller ikke bruke norsk skogshonning. Skogshonning eller "lusehonning" som den også kalles smaker ofte av kvae, er veldig mørk og ikke på langt nær så god til å spise som lynghonning eller honning fra klokkelyng som nok er den aller beste som produseres i Norge.

Skogshonning er laget av den avføringen som lus på gran og furu legger igjen etter seg på trærne etter at de har fordøyd saften fra treet.

Lys fast billig honning fra Østlandet inneholder ofte mye raps og er heller ikke så god å spise.

Men tilbake til den medisinske effekten.

Ingen bakterier kan leve i honning, men det kan gå gjær i den hvis den har over 20% vanninnhold.

Den honningen som selges pleier å ligge mellom 15 og 18% vann.

Ovennevnte artikkel sier at vanlig norsk honning kan inneholde sporer og er ikke egnet til medisinske formål. Dette er bare tull.

Honning inneholder ofte noe pollen, men de sporene som det refereres til kan være sporer fra den sporedannende bakterien Clostridium botulinum

Denne bakterien kan forårsake en alvorlig sykdom som kalles botulisme: mat-, sår- og spedbarn-botulisme.

http://no.wikipedia.org/wiki/Botulisme

Denne sporen kan overleve i honning men har aldri vert påvist i norsk honning. Det har vert påvist to tilfeller i honning fra Søramerika som forårsaket et eller to tilfeller av spedbarn-botulisme her i landet en gang for lenge siden.

Norsk honning er trygg, men til sårbehandling så skal man huske på at den dreper bare de bakteriene som ligger i overflaten av såret og som kommer i kontakt med honningen. men hvis man er i et miljø med mye bakterier så vil en bandasje med honning beskytte et sår mot infeksjon mye bedre enn en vanlig tørr bandasje.

Både honning og yoghurt har, med godt resultat, vert brukt til behandling av liggesår.

 

Så litt om førstehjelpskrinet.

Selv om jeg har bakgrunn fra Røde Kors Hjelpekorps så er det ikke mye førstehjelpsaker i min sekk.

Ca. en halv pakke Mesoft. https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=2123&ref=search

Et stykke Mefix. http://www.molnlycke.com/patient/no/Products/Wound-Care-Products/Mefix/

En liten saks.

En liten tube Basemysin. (Sårsalve) Finnes også som pulver til skrubbsår.

En rull sportstape. Noen sverger til Compeed, men jeg bruker bare sportstape. Begge deler bør settes på kvelden før for å ha god effekt.

Noen smertestillende piller. (Her vet de fleste best selv hva som funker for dem.)

En rull elastisk bind, støttebandasje. Denne kan både brukes som støtte og som bandasje på større sår.

En liten enkeltmannspakke til større blødninger.

 

Ellers så får hver enkelt supplere med det de mener de trenger og det de mener at de er kvalifisert til å bruke.

Det som trengs er stort sett noe til å dekke et mindre sår med, noe til å stoppe en større blødning med og noe til å rense et sår med .

De fleste mindre sår renses enkelt med vann og gjerne litt såpe, og hvis man bruker litt bakteriedrepende salve så går det stort sett bra.

Skrubbsår renses effektivt med vann og en tannbørste. Bruk gjerne sprit, rødsprit eller whisky hvis du er av den tøffe typen.

Store blødninger skal bare stoppes og så tar lege eller sykehus seg av resten. Større skader som brudd etc. skal bare stabiliseres og så tar sykehuset seg av resten.

Som amatør er det lite vi kan gjøre med en større skade. Kunnskap om "førstehjelp" er det viktigste og så får proffene ta seg av neste skritt som kalles "annenhjelp".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs førstehjelpskrin inneholder nesten det samme som det jeg bruker.

Mitt inneholder i tillegg en liten pakke med sterile strips. De siste jeg kjøpte var ca 7 cm lange. Tidligere har jeg kun funnet strips på 3 til 4 cm. De lange må være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så glemte jeg å nevne Melolin kompresser. Dett er noen kompresser som er belagt med en tynn perforert plastfilm på innsiden. Disse kleber seg ikke fast i såret og er fine til skrubbsår og lignende. Husk bare at plastsiden skal inn mot såret.

http://www.apotekdirekte.no/products/melolin-10x10cm-steril-5-stk

 

Slike strips som hansjo nevner er fine til å tape sammen kuttskader med som kanskje burde ha vert sydd. 

Det er bare på amerikanske actionfilmer at pasienten syr sine egne kutt. Hvis vi prøver på dette så kan det få katastrofale følger med alvorlige infeksjoner. Tape strips er både bedre og enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en enkeltmannspakke og et trekanttørkle for å stanse store blødninger. Dette er livreddende førstehjelp ved store kuttskader. Annet enn dette har jeg med sånt som gjør det mulig å fortsette turen etter bittelitt uflaks:

- Sportstape

- Plastertape (kan teipe igjen sår med den, nesten like bra som steri-strips/leuko-strips)

- Paracet, Ibux og Imodium (fire av hver)

- Plaster

- Servietter til sårvask (skrubbsår og sånt)

- God pinsett

- Engangshansker

- Et par små kompresser som REs nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva som er i min førstehjelp pakke på en vanlig tur:

 

2 stk. Sårvask (servietter)

2 stk. 5x5cm plaster

5 stk. robust plaster (vanlig plaster, men mer robust)

4stk. gnagsårplaster

4stk. paracet

liten rull med tape

8stk. anti diare tabletter

mini speil ca 3x2cm

 

Bedre med noen få ting man vet hvordan man bruker enn en hel koffert med ting man ikke aner hva skal brukes til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs. Klokkelyng honning:) notert;)

 

Samtidig som du er her på tråden;) jeg har et humlebol i en oppsamler til en gressklipper, har du peiling på hvordan jeg kan flytte det uten å ta livet av de? Lurte fælt på om jeg skal rett å slett skal bære hele oppsamleren forsiktig ett par km. Unna og skrape bole ut forsiktig i en skogkant eller noe.

de virker jo ikke så hissige som veps og bier.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet ut sportstejp mot "luekoplast" Leukoplast sitter bedre. Er noe mer elastisk. jeg tejper profylaktisk og jeg tejper når gnagsår er på første stadiet. Har aldrig hatt bruk for compeed, men har et par sorter i sekken. Leukoplast sitter noen ganger over en dusj eller to. Finnes som bestillingsvare på apotek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pakke består av følgende (alt i en 2liters vanntett pose av gummi for slitestyrke)

1enkeltmannspakke (steril)

2store kompress (steril)

2små kompress (steril)

1rull med plaster (husker ikke lengden i hodet, er nok)

Ibux, paracet, voltaren, allergimedisin, astmamedisin og diklofenac

Sportsteip

Kirurgisk teip (sportsteip er genialt, kirurgisk teip er minst like genial)

4stk grønne kanyler (disse er pakket sterilt enkeltvis, bruker de til å stikke hull på blemmer. Da sikrer du at det er sterilt det du stikker med)

Engangshansker 1par x3 (Åpenbart hvorfor)

Saks (bandasje) (Ja jeg klipper goretexen om det er krise)

Pinsett (Den flisa du akkurat ikke får tak i med fingrene)

støttebandasje (Man trakker over, før eller siden..)

Gnagsårplaster (Gnagsårplaster med sportsteip utenpå er godt som gull) 
 

Sårvask (både servietter og Nacl 30ml flaskerx2 + øyskyllekopp til de flaskene)

Trekanttørkle

og sist men ikke minst, en mini led lommelykt og en liten SKARP foldekniv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da sendt mail avgårde:) forhåpentligvis så har de noen råd åssen å gå fram uten å bli stukket.

kom borti den her en dag og fikk meg en/ei rett i leppa hovna opp som bare det;) hehe

De fleste humlene stikker ikke uten at de er helt nødt. Dvs. du er nødt til å ta på dem og helst klemme dem litt før de stikker.

Noen stikker hvis du tråkker eller roter i bolet, men humlene er stort sett veldig fredelige.

Hvis du kommer borti et bol eller bare i nærheten og blir stukket så er det sannsynligvis en eller annen type veps.

 

jeg har et humlebol i en oppsamler til en gressklipper, har du peiling på hvordan jeg kan flytte det uten å ta livet av de?

 

Det er ikke lett å flytte et humlebol. Det er plassert der hvor humla mener det er best å ha et bol, men det finnes noen små kasser som du kan kjøpe og så kan du forsøke å flyte bolet over i en slik kasse.

Hvis du bare skraper bolet ut så må du regne med at det er ødelagt.

Hvis du har en humlekasse, du finner sikkert en oppskrift på nettet, så kan du forsøke å flytte bolet over i kassen og la den bli stående på samme stedet. Da kan det tenkes at humlene fortsetter å bo der.

Du bør flytte bolet om kvelden eller natten når humlene er inne i bolet.

Hvis du skal flytte et bol så kan jeg tenke meg at det er med humler som med bier. Du bør flytte den minimum 3 km ellers så flyr de bare tilbake til det gamle stedet igjen.

http://www.naturogfritid.no/614001/Humlekasse

http://www.nlrviken.no/nyhetsarkiv/2011/9091/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har nevnt medisinsk kull. Dette har vi med i en liten beholder og det hjelper mot forgiftning og diaree. Vi har kjøpt det i Nederland, men kanskje kan det bestilles her også. Ellers tar vi også med en jodsalve (også et nederlandsk produkt som dessverre ikke selges her av uforståelige grunner). Den kan smøres på sår. Siden det er en salve, biter den ikke såmye som vanlig jod og har lang effekt, siden den blir liggende som et lag på såret.

Jeg tar også med synåle og sytråd. Brukes til å prikke blemmer, evt med lite tråd gjennom over natten. Og kan ellers brukes til reparasjon av klær og sekk. Ellers ingenting som ikke har blitt nevnt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med meg:

- kompresjonsbandasje

- sterile kompress

- engangshansker

- paracet, ibux, paralgin forte.

- saks

- plaster 

- sportstape

- strips(sterile)

 

noen småting til som jeg ikke kommer på i farten. Medisinsk kull er smart å ha med, kan hvist bruke kull ifra leirbålet til nøds:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har nevnt medisinsk kull. Dette har vi med i en liten beholder og det hjelper mot forgiftning og diaree. Vi har kjøpt det i Nederland, men kanskje kan det bestilles her også. Ellers tar vi også med en jodsalve (også et nederlandsk produkt som dessverre ikke selges her av uforståelige grunner). Den kan smøres på sår. Siden det er en salve, biter den ikke såmye som vanlig jod og har lang effekt, siden den blir liggende som et lag på såret.

Jeg tar også med synåle og sytråd. Brukes til å prikke blemmer, evt med lite tråd gjennom over natten. Og kan ellers brukes til reparasjon av klær og sekk. Ellers ingenting som ikke har blitt nevnt allerede.

Kull kan du ta fra bålet. :) Ellers kan du få kjøpt kulltabletter, på apoteket, her i Norge. 

 

Og trenger du noe mer enn det som allerede er nevnt, for behandlig av sår/veskende sår, ta med ei miniflaske (boks) med grønnsåpe. Et omslag med bl.a Melolin og med grønnsåpe på, trekker ut all betennelse. Grønnsåpe kan også brukes til mye annet, bl.a. fotsopp som noen kan få på tur, med vått fottøy. Jeg bruker det også som forhudrens, på mine hunder. Jeg har brukt det på "forkjøleses sår" (herpes). Og en periode som jeg arbeidet innen pleie og omsorg. (PU), var det til slutt grønnsåpe og Melolin kompress (omslag) som tok knekken på Stafylokokker. Dette var et sår på foten, til en av våre brukere, i et bofellesskap. Det var etter flere måneder, med bruk av div antibiotika, som ikke virket (med litt sabotasje/hjelp av brukeren). Så spessielt hjemmlig så er grønnsåpen noe i bruk. Men har jeg en camp på tur, har jeg ofte med litt. Ellers klarer jeg meg godt, med det REs har nevnt.

 

Editt: For dere som ikke har prøvd/testet Melolin. Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilt kull lager du slik:

Finn noen kvister frisk bjørk eller selje. De bør være ca 5mm tykke etter at barken er fjernet og kutt dem opp i 4-5 cm lange stykker.

Legg så mye som du tror du trenger i bunnen av en kjele. Sett på et så tett lokk som du har og sett kjelen enten på primusen eller bålet.

Etter en stund er trebitene forkullet og du har helt rent kull som funker like bra som såkalt medisinsk kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spændende læsning. Min førstehjælpsboks synes at indeholde meget det samme som flere andre. Oftest har jeg været med andre på tur, som stort set intet har med. Men nu kan jeg se, at også andre vælger at have mere med end mig. Synes også, at det er ret vigtigt, at boksen er rimeligt vandtæt og holdbar - foto vedlagt. Der er:

 

2 stk. sårrenseservietter - klorhexadin

10 cm kompresplaster (alm. plaster)

1 rulle elastikbind 8 x 300 cm

1 rulle Leukoplast 5 x 500 cm

50 cm mefix

1 lille saks

20 stk. panodil

 

Der er lidt andre ting i boksen, som bare har fået plads dér (spørg ikke hvorfor) - en lille rulle gaffatape, DNT nøgle og film plastbøtte med fyrstikker. I bilen har jeg mere med.

 

Jeg har en anden mindre boks med, der indeholder sygrej, dvs. nåle, sytråd - tynd og kraftig, opsprætter, nylonremme, ekstra snørrebånd mv.

 

Jeg er meget enig med Nils Martin om Leukoplast til profilaktisk gnagsår - har i mange år været meget tilfreds med Leukoplast. Har også prøvet diverse andet, som virkede dårligere for mig. Har haft lidt problem med at anvende sportstape, hvor jeg kan få en irriterende hudreaktion. 5 cm bredde er bedst til f.eks. at gå rundt om storetåen, men kan være sværere at få fat på fra apotek (skal bestilles hjem).

 

Min far var biavler. Husker, at mor gemte en del af den "lim", som bierne bandt ting sammen med på tavlerne i bistadet og på steder, som skulle have ekstra styrke. Også på steder hvor bierne "passerer" i bistadet. Det er en lidt anden sej og hård vokstype end den almindelige bivoks. Det fik vi så at spise, når vi var syge som børn. Måske gammelt huskeråd om den del, som har ekstra antibiotika.

post-675-0-76748500-1402493040_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tar også med synåle og sytråd. Brukes til å prikke blemmer, evt med lite tråd gjennom over natten. Og kan ellers brukes til reparasjon av klær og sekk. Ellers ingenting som ikke har blitt nevnt allerede.

En tråd gjennom vannblemmer er et smart triks. Da trekker væsken ut og skinnet kleber seg fast til såret.

Hvis du så legger en tape eller en Compeed over så får du et mye bedre resultat enn om skinnet over vannblemma er løst eller blir fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs. Klokkelyng honning:) notert;)

 

 

Når vi snakker om honningens bakteriedrepende effekt så kan jeg nevne et annet bieprodukt som regnes for å være et av de sterkeste antibiotikum som finnes i naturen.

PROPOLIS. http://www.norges-birokterlag.no/bienesprodukter.cfm?pArticleId=13708

http://no.wikipedia.org/wiki/Propolis

Propolis er laget av et stoff som biene finner på knopper og trær. Dette tar de med hjem til bikuben, behandler det med diverse ensymer som de produserer inne i hodet. Disse ensymene brukes også til å konserverer honningen.

Propolis er et brunt seigt stoff som brukes til å tette igjen uønskede åpninger inne i bikuben. Etter en tid herder propolisen og blir et effektivt tetningsmiddel.

Propolis kan brukes som den er eller løses opp i sprit til en tinktur. http://snl.no/tinktur

post-4220-0-21071300-1402640886_thumb.jp

post-4220-0-11091000-1402641055_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av hvert, husker ikke akurat størrelse og antall på alt.

- Et lite utvalg standard plaster

- Et par kompresser

- Sportstape

- 2 sikkerhetsnåler

- Noen sårservietter

- 2-3 "satches" med BurnAid Gel.

- Cetirizin allergitabletter.

- Paracet eller Pinex

- engangshansker

- liten tube sårsalve

- pinsett

- Et lite utvalg Compeed og en Compeed stick

 

Er litt mer oppi der, husket ikke alt i farten. Er ikke helt likt i de to mappene heller. En for korte turer og en for litt lengre.

BurnGel er noe som jeg har begynt å ta med. Var på camp i fjor sommer og fikk noe sprut fra steikepanne rett over kneet. Det synes faktisk så vidt enda. Har testet slik gel hjemme når jeg har brent meg på noe og synes det blir betydelig mindre skader hvis jeg får på det kjapt.

Nål og tråd har jeg i en minimappe ala forsvaret separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.