Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Blåfjellenden, men i et fantastisk vær.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Pinsetur.

030.JPG
Pinsen er normalt ikke tiden for heieturer. Den kommer ofte så tidlig at snøen fortsatt knuger landskapet. Og er det ikke skiføre, så i hvert fall ufremkommelig på grunn av snøsmeltingen.
Men noen år kommer pinsen så sent at det er mulig med en tur.  Jeg har minner fra en pinsetur til Taumevatn, hvor jeg omtrent måtte sove stående etterpå, på grunn av solbrent rygg og bein.

Bestyrerinnen har lagt seg til noen uvaner, og skylder på sykdom. Det ville derfor ikke bli et lengre opphold på Blåfjellenden.  Men det måtte selvsagt bli i hvert fall en –alene.

040.JPG
Jeg gjorde noen innkjøp på torsdagen, og etter en sedvanlig omgang i hjemmet, dro jeg oppover til Hunnedalen.  Tørt i bakken, delvis skyet, men med god temperatur. Et særdeles bra utgangspunkt for en tur innover heia.

Under 800moh er mesteparten av snøen borte. Det ligger en og annen snøflekk igjen på de vanlige plassene. De kan gås rundt eller krysses. Alt ettersom.  Og jeg valgte å krysse noen. Midt utpå gikk jeg gjennom og ned i bekken under med den ene foten.  Det lager litt spenning.

Over 800moh er det fortsatt store flater med snø. Her er det til gjengjeld så pass mye at det ikke er noe problem å gå på snøen.  Det var fortsatt så pass mye snø at bekken øverst ble krysset på snøbru. 
046.JPG
Det hadde vært folk på hytta siden forrige besøk. Det hadde kommet folk opp fra Mån og noen som hadde gått fra Vinddalen/Røssdalen.

Jeg gjorde noen småjobber, men gikk egentlig og lyttet etter flere folk. Ført rundt halvti, hørte jeg noen utenfor. 
052.JPG
Det var et ungt par fra Egersund som hadde tatt turen innover. De ville videre til Flørli dagen etter.

Det ble som vanlig tid til en hyggelig prat før kvelden. Men det var ikke mye kveldslys. Dagslys til rundt 11, og ikke skikkelig mørkt om natten.  Våren er en fin tid slik.

Bestyrerinnen hadde planer for lørdagen. Jeg måtte komme meg tidlig av gårde. Og med sol inn vinduet klokka 7, var det heller ingen grunn til å bli liggende.  Frokost – egg og bacon ble nok en gang fortært i ensomhet. Paret som kom sent kvelden før, hadde trukket for gardinene og kunne ikke se den perfekte dagen utenfor. Det var sol – selvsagt, lite vind og alt varmt. 

Den lille pytten utenfor soveromsvinduet lå speilblank. 
058.JPG
Jeg kom meg av gårde før de andre hadde fått gnidd søvnen ut av øynene.  Det var et lite problem.

Kortbuksa var ikke med.   Men en tidlig lørdagsmorgen, kan det ikke være svært mange andre på vei….

Jeg startet i bare boxeren.  Hvor lenge tåler vinterbleke legger og lår, sol og snø før de blir solbrent?

Litt spenning i livet skal vi jo ha.

Nå viste det seg at det faktisk var folk i heia, tidligere enn meg. Folkene på Fidjastølen var på vei inn med sauer, men jeg så bare sporene. De hadde startet klokka 7 i Hunnedalen, var forbi stidelet da jeg kom dit. Og folkene på Blåfjellenden passerte under meg på veien innover.  Det var 8-10 stk som fulgte sauene innover.

Litt nærmere Hunnedalen ble det en liten stopp for å ta på Gore-texen.  Det kom en del folk i mot. En del som skulle inn til hytta, men også noen på dagstur.

En skikkelig fin tur.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det frister veldig med en tur innover når jeg leser innlegget ditt, men i helgen hadde kona invitert en flokk søskenbarn med følge til grisefest så da var det nok å gjøre for meg også. Det ble helgrillet gris med noko attåt og selvfølgelig også en del å rydde opp etterpå.

Ellers sliter jeg litt med helsa for tiden og er veldig urolig for hvordan sommeren vil bli med tanke på fjellturer etc.

I ca. seks måneder har jeg gått fra lege til lege uten at noe har blitt bedre, snarere tvert i mot, men nå har heldig vis fastlegen sendt meg til en privat spesialklinikk og så får vi håpe at de finner ut noe.

Jeg hadde planlagt å sykle Nordsjørittet neste helg, men det ser det ut til at jeg nok bare kan glemme.

Men men, fjellet ligger jo der og har sikkert ikke tenkt å gå noen steder så en dag er jeg nok i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister veldig med en tur innover når jeg leser innlegget ditt, men i helgen hadde kona invitert en flokk søskenbarn med følge til grisefest så da var det nok å gjøre for meg også. Det ble helgrillet gris med noko attåt og selvfølgelig også en del å rydde opp etterpå.

Ellers sliter jeg litt med helsa for tiden og er veldig urolig for hvordan sommeren vil bli med tanke på fjellturer etc.

I ca. seks måneder har jeg gått fra lege til lege uten at noe har blitt bedre, snarere tvert i mot, men nå har heldig vis fastlegen sendt meg til en privat spesialklinikk og så får vi håpe at de finner ut noe.

Jeg hadde planlagt å sykle Nordsjørittet neste helg, men det ser det ut til at jeg nok bare kan glemme.

Men men, fjellet ligger jo der og har sikkert ikke tenkt å gå noen steder så en dag er jeg nok i gang igjen.

Det er ikke kjekt å høre at du har problemer med helsa. På dagens tur hadde jeg med en kamerat som skal ha en "bypas"operasjon om en månedstid. Og vi hadde en lang tur med en skikkelig bakke på slutten.

Han tenker litt påframtiden, og vil antakelig springe fra meg etter operasjonen.

Jeg håper det blir slik for deg og, at du springer fra oss andre når du igjen er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.