Gå til innhold
  • Bli medlem

Veien tilbake fra skadehælvete! (obs. lang post)


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Annonse

Godt innlegg, selv om det hadde vært langt bedre om du ikke hadde hatt akkurat denne historien å fortelle. Jeg håper vi får lese mer fra veien din tilbake etterhvert.

Jeg har vært så heldig å unngå større skader, så konkrete tips har jeg dessverre ikke. Høres i alle fall ut som du er på riktig spor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet og godt å høre at du er på vei tilbake!
Jeg har ikke en så ille historie som deg, ei er jeg heller ikke så aktiv med friluftsliv på vinteren. 
Jeg hadde dog planlagt å få klatret litt i vinter, for å begynne med uteklatring i sommer, og jeg spiller håndball.

Jeg frontkollidert i januar, de fysiske skadene ble leget på et par måneder, men andre hendelser gjorde at alt ble satt på vent i hele vår.

 

Når ting butter imot- psykisk og fysisk- er det viktig å finne de små gledene man har, og de små turene man er istand til å ta. Fra å være en skjør markblomst som visner, må du tenke at alle markblomster blomstrer igjen til sommeren. Jeg mener vi ofte tenker for mye. Se fremover, gled deg over det som venter deg, og nyt de små turene- fuglesangen- bikkja di- og naturen. Du vet hva som venter deg, og om du ikke får det akkurat som du vil akkurat til den tiden du ønsker- så vet du at du kommer dit!

Jeg ønsker deg masse lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en flott post @ninja-joar - til ettertanke. Det kunne jo gått enda mye verre - og det har jeg i min nære omgangskrets et eksempel på.

 

Jeg vet ikke om det er et tips som er til nytte spesielt for deg, men har selv litt tro på at man benytter seg av de midlene som man skal benytte for å beskytte seg. At man bruker belte i bilen - at man bruker vest når man padler, at man bruker hjelm når man sykler, at man har med en Spot i fjellet eller en nødrakett i sekken. Det kan jo være de små tingene som berger en når situasjonen oppstår og det tenker jeg kan være det lille som gjør at ting ikke ender med total katastrofe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nok en del flere år med ski og friluftsliv på nakken enn deg, men har faktisk vert utrolig heldig. Ingen alvorlige skader, men jeg har vert med i Røde Kors Hjelpekorps og hatt vakt ved et pat store skitrekk i over 20 år. Jeg kan forsikre deg om at du ikke er alene.

Men at andre kanskje har det verre enn deg hjelper ikke deg noe som helst. Som jeg pleier å si: "Ingen blir mette av at noen sulter ihjel i Afrika".

Mine barn er ikke så ivrige på ski, men i mange år har de hatt en stor trampoline utenfor huset vårt hver sommer.

På grunn av mine erfaringer fra tjenesten i Røde Kors så var det en beskjed som ble gjentatt igjen og igjen hvert år. 

"Ser jeg et eneste forsøk på salto så gir jeg bort trampolinen og det kommer ikke en ny".

 

Men når det er sagt så har jeg opplevd å bli alvorlig syk og vert henvist til å sitte å se på sekk og fjellsko i stedet for å bruke dem.

Dette er ofte en like stor belastning som selve sykdommen for oss som er vandt til å ta friluftsaktivitet som en selvfølge.

Jeg har også slitt med helseproblemer de siste 6 månedene, og foreløpig har ingen funnet ut hva det er. Men det at jeg ikke kan få komme meg ut som jeg pleier er en vel så stor belastning som helsa. 

 

Jeg forstår veldig godt hvordan du må ha hatt det når du satt der med en stiv krave rundt nakken, men jeg håper at du snart er tilbake på banen og kan fortsette som før. Ja kanskje ikke helt som før. Kanskje du er litt mer forsiktig i tiden som kommer.

 

Den danske dikteren "Kumbel" eller Piet Hein som han egentlig heter, skrev et gang et dikt som jeg synes passer godt her.

 

Pass på deg selv og vokt ditt liv

Spar hærpå ingen møde

Vi lever så forbandet kort

Og er så lenge døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.